Mexican journals of educational research towards mainstream dissemination of science

Authors

  • Mayer Cabrera-Flores Universidad Autónoma de Baja California
  • Edna Luna Universidad Autónoma de Baja California (México)
  • Gabriela Vidauri Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4405

Keywords:

Electronic Journals, Education Journals, Open Access, Bibliographic Databases

Abstract

The purpose of this study is to analyze the Electronic Journal of Educational Research (REDIE) on its path towards the common manner of scientific dissemination. This research presents the evolution of Mexican policy with regards to the journals, the situation of the Educational Research Mexican journals, and its profundity relating to REDIE. In its evolution, there were three moments that stood out the most: the standardization of quality criteria, the digitalization and open access of the scientific journals, those that came together with REDIE like REDALYC and LATINDEX , and the individual initiatives of those journals that motivated the development of the scientific dissemination in Mexico. The investigation concludes with the realization of the necessity of achieving agreement on the efforts of various principal actors: governmental bodies, institutions, and academic communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayer Cabrera-Flores, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Estudios del Desarrollo Global por la Universidad Autónoma de Baja California (UABC). Es académico del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la UABC, Editor de diagramación de la Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), y colaborador del cuerpo académico de Tecnología Digital en Educación. Sus líneas de investigación son Ecosistemas de Innovación; Política Científica, Tecnológica y de Educación Superior; Difusión y Divulgación de la Ciencia; Educación y Cambio Tecnológico. Su dirección postal es: Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo. Universidad Autónoma de Baja California. Km. 103 Carretera Tijuana-Ensenada. C.P. 22860 Ensenada, Baja California,  (México).

Edna Luna, Universidad Autónoma de Baja California (México)

Investigadora del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California (Baja California, México). Coordinadora del Doctorado en Ciencias Educativas de la UABC. Responsable del Cuerpo Académico “Evaluación Educativa” nivel consolidado. Es directora de REDIE (Revista electrónica de investigación educativa). Su dirección postal es: Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo. Universidad Autónoma de Baja California. Km. 103 Carretera Tijuana-Ensenada. C.P. 22860 Ensenada, Baja California,  (México).

Gabriela Vidauri, Universidad Autónoma de Baja California

Especialista en Lengua y Literatura de Hispanoamérica y estudiante de la maestría en Cultura Escrita. Actualmente es Editora de Producción de la Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE) y técnico académico de investigación asociada al cuerpo académico de Discurso, Identidad y Prácticas Educativas en el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la Universidad Autónoma de Baja California. Su dirección postal es: Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo. Universidad Autónoma de Baja California. Km. 103 Carretera Tijuana-Ensenada. C.P. 22860 Ensenada, Baja California,  (México).

Published

2014-12-09

How to Cite

Cabrera-Flores, M., Luna, E., & Vidauri, G. (2014). Mexican journals of educational research towards mainstream dissemination of science. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 20(2). https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4405

Issue

Section

Special Section