Scientific journals on Education in Spain: evolution and prospects for the future

Authors

  • Marta Ruiz-Corbella UNED
  • Arturo Galán UNED
  • Alfonso Diestro UNED

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4361

Keywords:

Education, periodicals, scientific journals, bibliometric, fac-ulty publishing, social science research, electronic publish-ing, evaluation, higher education

Abstract

The Spanish scientific journals on education have experience an exponential growth in recent decades. The reasons are closely related to the supranational policies of university quality assessment, with specific emphasis on research output with "impact". This way, in just twenty years, Spanish journals have become, in detriment of books, in the main channel of communication of the also increasing educational research. In an extremely competitive global context, dominated by Anglo-Saxon culture, the Spanish journals have made a significant improvement in the quality of editorial management processes, in accordance with international quality indicators. However, access to the most recognized indexing, such as Web of Science or Scopus, and especially competing in impact factor (number of citations), is a mission almost impossible for our journals.

This article focuses, on the one hand, on the evolution of the Spanish educational journals, the analysis of its growth and its international presence. On the other hand, quality indicators and the indexing that categorize journals, both nationally and globally, as well as its problems and limitations, are discussed. It is a descriptive study that analyzes indicators and classifications of various selective data bases consulted through documentary and digital sources.

Finally, it presents a prediction of the short term evolution of impact metrics (altrimetrics) and how they should be addressed. It also discusses the importance of establishing government policies on the assessment of research that are transparent and in accordance with the area where there is a need to combine our scientific production in Spanish and international journals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Ruiz-Corbella, UNED

Profesora Titular en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social de la UNED, Facultad de Educación, c/ Juan del Rosal, 14 – 28040 Madrid. Secretaria Académica de Programa de Doctorado de Educación de la Escuela de Doctorado de la UNED. Editora, desde 2004, de la revista Educación XX1. Líneas de Investigación, teoría de la educación, educación moral, política educativa  con especial incidencia en la educación superior. Miembro del grupo de investigación ESPYD (Educación Superior Presencial y a Distancia).

Arturo Galán, UNED

Profesor Titular en el Departamento MIDE de la UNED, Facultad de Educación, c/ Juan del Rosal 14 - 28040 Madrid. Secretario General de la Sociedad Española de Pedagogía y Editor Jefe de Bordón. Revista de Pedagogía. Vicepresidente de la Asociación para la Investigación y la Docencia Universitas. Ha sido Research Scholar en Boston University, en el M.I.T., en la Universidad de Edimburgo y fellow del Colegio Complutense en Harvard. Durante dos años investigó en la Agencia de Calidad de las Universidades de Madrid (ACAP) como Jefe de la Unidad de Evaluación para la Contratación del Profesorado. Dirige el Grupo de investigación ESPYD (Educación Superior Presencial y a Distancia)

Alfonso Diestro, UNED

Profesor del Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social de la UNED. Despacho 281. Calle Juan del Rosal, nº 14, CP. 28040 Madrid (España). Su principal línea de investigación es la Dimensión Europea en la Educación, desde la política educativa, la teoría y la historia de la educación. Es coeditor de la revista Foro de Educación @alfonsodiestro. Miembro del grupo de investigación ESPYD (Educación Superior Presencial y a Distancia).

Published

2014-12-11

How to Cite

Ruiz-Corbella, M., Galán, A., & Diestro, A. (2014). Scientific journals on Education in Spain: evolution and prospects for the future. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 20(2). https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4361

Issue

Section

Special Section