The difficulties of adapting university teaching for students with disabilities: an analysis focussed on inclusive guidance

Authors

  • Pedro-Ricardo Álvarez-Pérez <p>Universidad de La Laguna</p>
  • Olga-María Alegre-de-la-Rosa <p>Universidad de La Laguna</p>
  • David López-Aguilar <p>Universidad de La Laguna</p>

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.1986

Keywords:

University, disability, inclusive coaching and mentoring, college students with disabilities, support for integration, accessibility, equal opportunities

Abstract

The need for specific attention for the personal, social, academic and professional development of students with disabilities is a challenge that the university is committed to. Although significant progress has been made, promoted by an inclusive educational approach, there are still many difficulties faced by students to intergrate into university education. To advance a deeper understanding of the issues affecting these students, research has been conducted with a sample of 113 students with disabilities from different centers in the University of La Laguna (Spain). The results have highlighted, the lack of guidance and information regarding access to university courses, the need to implement support measures to assist the learning process and also the urgency for improving institutional policies favouring the disabled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro-Ricardo Álvarez-Pérez, <p>Universidad de La Laguna</p>

Profesor titular de Orientación Profesional, director académico del Master en Intervención Psicopedagógica. Es el autor de contacto para este artículo. Su línea de investigación y trabajo está centrada preferentemente en el ámbito de la Orientación y Tutoría Universitaria. En la actualidad coordina el grupo de Investigación sobre Formación y Orientación Integrada (GUFOI) y dirige el Servicio de Orientación e Información al alumnado (SOIA). Su dirección postal es Departamento de Didáctica e Investigación Educativa. Facultad de Educación. Universidad de La Laguna. Avenida Universidad s/n, 38206, La Laguna- Tenerife (España).

Olga-María Alegre-de-la-Rosa, <p>Universidad de La Laguna</p>

Catedrática de Universidad en el área de Didáctica y Organización Escolar. Sus líneas de investigación se centran en el ámbito de la inclusión, calidad, evaluación y desarrollo profesional docente. Lidera proyectos de investigación competitivos y dirige tesis en la línea de investigación vinculada a la calidad y la inclusión en los distintos niveles del sistema educativo. Co-dirige la revista International Journal of University Teaching and Faculty Development. Su dirección postal es Departamento de Didáctica e Investigación Educativa. Facultad de Educación. Universidad de La Laguna. Avenida Universidad s/n, 38206, La Laguna- Tenerife (España).

David López-Aguilar, <p>Universidad de La Laguna</p>

Becario del Plan Nacional de Formación de Profesorado Universitario (FPU – Ministerio de Educación). Licenciado en Psicopedagogía y Máster en Intervención Psicopedagógica. Actual estudiante de doctorado en Educación.

Published

2012-12-20

How to Cite

Álvarez-Pérez, P.-R., Alegre-de-la-Rosa, O.-M., & López-Aguilar, D. (2012). The difficulties of adapting university teaching for students with disabilities: an analysis focussed on inclusive guidance. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 18(2). https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.1986

Issue

Section

Research Articles