LEARNING BASED ON SOCIAL PROBLEMS FROM AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE: ETHICAL DILEMMAS OF SOCIAL INTERVENTION

Authors

  • Luis Miguel Rondón-García Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v5i9.3582

Keywords:

Aprendizaje de casos, Práctica social, Interdisciplinariedad, Trabajo Social, Metodología., Learning Work Practice Social-case, social Interdisciplinariedad, Methodology

Abstract

This article is inspired by an innovative educational project developed at the University of Malaga (Spain) during 2013-2015. Complies with the requirements of the European Higher Education Area, concerning the acquisition of systemic, instrumental and interpersonal skills, an innovative learning experience, inspired by the need for feedback from the social sciences and socialization of knowledge, is proposed from the perspective of the common curriculum. Its main purpose is aimed at ensuring optimum results about learning in Social Work degree in related social disciplines, from a common and creative epistemology. The results have enabled the production of a didactic approach consisting of problem situations, the partner from practice materials. This information has been provided by the professionals involved empirically in practice, in order to generate educational resources, educational and social to scientific knowledge production tools. Welfare cases have been analyzed from all disciplinary perspectives or social sciences related to social work and disseminated for faculty, professional and academic use.

Downloads

Author Biography

Luis Miguel Rondón-García, Universidad de Málaga

Doctor y Licenciado en Sociología. Diplomado en Trabajo Social. Máster en Intervención Social. Sexenio de investigación. 20 años como docente de grado y postgrado en las Universidades de Castilla-La Mancha, Málaga, UNED. Ha ocupado cargos académicos e institucionales y ejercido como trabajador social en diversas instituciones. Estancias y conferencias en universidades de Holanda, Bélgica, Grecia, Portugal, Italia y Perú. Tiene publicaciones en revistas de impacto nacionales e internacionales. Ha publicado varias monografías y diversos capítulos. Dirige dos grupo de investigación.

References

Banks, S. (1997). Ética y valores en trabajo social. Barcelona: Paidós

Bermejo, F. (2002) Ética de las profesiones. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Consejo General del Trabajo Social (2012). Código Deontológico del Trabajo Social.

Cordero, N. (2013). Repensando la formación ética en Trabajo Social: Razones, fundamentos y experiencias. En Rondón, L.M. y Taboada, M (comps). Voces para la ética del Trabajo Social en tiempos trémulos. Madrid: Paraninfo.

Cortina, A. (2005) Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza.

Díaz, F. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw Hill.

Freire, J. y Brunet K. (2010). Políticas y prácticas para la construcción de una Universidad Digital. La Cuestión Universitaria. Boletín Electrónico de la Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria. Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado de: http://karlabru.net/site/publicacoes/poli%CC%81ticas-universidad-digital/ [15/09/2015]

Jonassen, D. (2000) El Diseño de entornos constructivistas de aprendizaje En: Reigeluth, Ch. (comps) Diseño de la instrucción Teorías y modelos. Un paradigma de la teoría de la instrucción. Parte I. Madrid: Aula XXI Santillana. Recuperado de: http://especializacion.una.edu.ve/teoriasaprendizaje/paginas/Lecturas/Unidad%203/jonassen.pdf [10/09/2015]

Kolodner, J. y Guzdial, M. (2000). Theory and practice of case-based learning aids. En D. Jonassen y S. Land (Comps.), Theoretical Foundations of Learning Environments. Mahwah, Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum.

Pozuelos Estrada, F.J., Rodríguez Miranda, F.P. y Travé González, G. (2012). Un enfoque interdisciplinar en la Esneñanza universitaria y el aprendizaje basado en la investigación. Un estudio de caso en el marco de la formación. Revista de Educación, 357, enero-abril 2012, pp. 561-585.

Reamer, F. G. (1990). Ethical Dilemmas in Social Service, New York: Columbia University Press.

Rondón, L.M. (2012) Bases para la mediación familiar. Valencia: Tirant lo Blanch.

Rondón, L.M. y Taboada, M. (2013) (comps.). Voces para la ética del Trabajo Social en tiempos trémulos. Madrid: Paraninfo.

Salcedo, D. (2006). La ética del Trabajo Social en la época posmoderna. En Fernández, T. y Alemán, C. (comps). Introducción al Trabajo Social. Madrid: Alianza

Tapscott, D. (2009) La era digital. Cómo la generación net está transformando al mundo. México: McGrawHill.

Vaquer Caballería (2002). La acción social. Valencia: Tirant lo Blanch.

Published

2015-12-28

How to Cite

Rondón-García, L. M. (2015). LEARNING BASED ON SOCIAL PROBLEMS FROM AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE: ETHICAL DILEMMAS OF SOCIAL INTERVENTION. Trabajo Social Global-Global Social Work, 5(9), 90–110. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v5i9.3582

Issue

Section

Epistemes
Bookmark and Share