Leadership, values and school community in Latin American Secondary Schools. Perceptions and Challenges.
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9684Keywords:
MOOC, tecnología educativa, educación superior, planes de estudio de educación, innovación docenteAbstract
This research deals with the role of principals in Latin-American secondary schools. Becoming a school leader is a slow process which demands a series of management and administration skills, and also a series of personal values which define his/her leadership in the community and promote a suitable environment for learning. In this study, we look into the values they attempt to apply in their work and the challenges they face when building an educational community. Through a cross-case study, we address the reality of seven Latin-American principals. To do so, we have chosen a qualitative approach in which semi-structured interviews and observation are our data-gathering techniques. In the findings, we stress the importance of honesty, justice or courage and cordiality as values which mark his/her management. However, teacher resistance and the lack of family support are key factors in the building of a united community.
Downloads
References
Aguaded, I.; Vázquez-Cano, E. y Sevillano García, M. L. (2013). MOOCs, ¿turbocapitalismo de redes o altruismo educativo? En SCOPEO INFORME Nº2, MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro (pp. 74-90). Salamanca: Universidad de Salamanca-Centro Internacional de Tecnologías Avanzadas. Recuperado de http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf
Aguaded, I.; Vázquez-Cano, E. y López-Meneses, E. (2016). El impacto bibliométrico del movimiento MOOC en la Comunidad Científica Española. Educación XX1, 19 (2), 77-104. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.164544
Alemán, L.; Sancho-Vinuesa, T. y Gómez, M. G. (2015). Indicadores de calidad pedagógica para el diseño de un curso en línea masivo y abierto de actualización docente. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12 (1), 104-119. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2260
Bali, M. (2014). MOOC pedagogy: gleaning good practice from existing MOOCs. MERLOT. Journal of Online Learning and Teaching, 10 (1), 44-56.
Bayne, S. y Ross, J. (2014). The pedagogy of the Masive, Open, Online course: The UK view. The Higher Education Academy. University of Edinburgh. Recuperado de https://www.heacademy.ac.uk/sites/default/files/hea_edinburgh_mooc_web_240314_1.pdf.
Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Biesta, G. (2012). Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher. Phenomenology & Practice, 6 (2), 35-49.
Cabero, J. (2015). Visiones educativas sobre los MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 39-60.
Castaño, C, Maíz, I. y Garay, U. (2015). Diseño, motivación y rendimiento en un curso MOOC cooperativo. Comunicar. Revista científica de Educomunicación, 44 (XXII), 19-26. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-02
Chiappe-Laverde, A.; Hine, N. y Martínez-Silva, N. A. (2015). Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC. Comunicar. Revista científica de Educomunicación, 44 (XXII), 9-18. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-01
Conole, G. (2014). A new classification schema for MOOCs. INNOQUAL-International Journal for Innovation and Quality in Learning, 2 (3), 65-77.
Denzin, N. K. Y Lincoln, Y. S. (Eds.) (2000). Handbook of Qualitative Research. EEUU: Sage.
Fernández, E., Rodríguez-Hoyos, C. y Fueyo, A. (2014). Concepciones pedagógicas y comunicativas de los MOOCs: estado del arte y prospective en el marco de un Proyecto Europeo. Comunicación presentada en el Workshop Internacional sobre Creación de MOOC con anotaciones multimedia. Málaga. Recuperado de http://gtea.uma.es/congresos/wp-content/uploads/2014/02/2.13.-Comu.comple.Elia-Fernandez.pdff
Gallego Arrufat, M. J., Gámiz Sánchez, V. y Gutiérrez Santiuste, E. (2015). Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación XX1, 18 (2), 77-96. doi:10.5944/educXX1.12935
García Barrera, A.; Gómez Hernández, P. y Monge López, C. (en prensa). La atención a la diversidad en los MOOCS: Una propuesta metodológica. Educación XX1. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.13223
Gea, M. (coord.). (2015). Informe MOOC y criterios de calidad. Madrid: CRUE.
González-Isasi, R., Castañeda-Quiroga, F., Torres, M., Banda-González, R., Vargas-Torres, R. y Ruiz Rodríguez, F. (2013). Colaboración en comunidad de práctica para el desarrolla profesional del profesor. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 32, 103-113. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p42/08.pdff
Oliver, M; Hernández-Leo, D.; Daza, V.; Martín, C. y Albó, L. (2014). MOOCs en España. Panorama actual de los Cursos Abiertos en Línea en las universidades españolas. Barcelona: Cátedra Telefónica-Universidad Pompeu Fabra. Recuperado de http://www.catedratelefonica.upf.edu/wp-content/uploads/2014/02/MOOCs-en-España1.pdf
Ross, J., Sinclair, C., Knox, J., Bayne, S. y Macleod, H., (2014). Teacher Experiences and Academic Identity: The Missing Components of MOOC Pedagogy. Journal of Online Learning and Teaching, 10 (1), 57- 69.
Sangrà, A., González-Sanmamed, M. y Anderson, T. (2015). Metaanálisis de la investigación sobre MOOC en el período 2013-14. Educación XX1, 18 (2), 21-49. doi: 10.5944/educXX1.13463
Sánchez-Vera, M. M. y Prendes-Espinosa, M. P. (2015). Más allá de las pruebas objetivas y la evaluación por pares: alternativas de evaluación en los MOOC. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12 (1), 119-131. doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2262
Spyropoulou, N., Pierrakeas, C., y Kameas, A. (2014). Creating MOOC guidelines based on best practices. EDULEARN14 Proceedings, 6981-6990.
Vasilachis, I. (Coord.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.