Resource centers for educational inclusion in Spain: a profile of its normative development
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9143Keywords:
Inclusive education, legislative education, resource centers, special educationAbstract
The advance of educative inclusion in virtually all over the world has led to the need of providing help through different services. It has also given a new role to special education centers, based on a double function: Attention of the students with severe and permanent special educational needs and their transformation into centers with resources to support the inclusive schools. This process, which was started in Warnock (1978) and was ratified by the UNESCO (1994) is now a trend in the majority of the European countries.Policy development and research in this field have been scarcer than in those derived from the inclusion itself. However, countries like the United Kingdom and Ireland stand out for their work. In Spain, the state legislation has followed the tendencies cited above since the early 1990s, but the research on the evolution and evaluation has not developed accordingly. With this research, we aim to study the current situation, especially in different autonomous communities, helping the current emerging Spanish research trends with it. In this study, we find different ways and degrees of development in the different communities; ranging from inactivity to intense advances in the last five years that might guide the different collectives involved in the inclusive education. We detected the necessity of boosting the normative development and enforcement, and the research on the key role that the special education centers can play in the inclusion.
Downloads
References
Ainscow, M. (2007). ‘Taking an inclusive turn’. Journal of Research in Special Educational Needs, 7, 3–7.
Baker, J. (2007). The British Government’s strategy for SEN: Implications for the role and future development of special schools. Support for Learning, 22(2), 72–77.
Carbonell, E. (2014). El paper de les escoles d’educació especial en el camí cap a la inclusió. El diari de l•educació. Recuperado de http://diarieducacio.cat/el-paper-de-les-escoles-deducacio-especial-en-el-cami-cap-a-la-inclusio/#prettyPhoto.
Casanova, M.A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. CEE Revista Participación Educativa, 18, 8-24.
Cereza, J.M. (2000). Transición de un centro de Educación Especial hacia un centro de recursos educativos. En A. Miñambres y G. Jové. La atención a las necesidades educativas especiales de la Educación Infantil a la Universidad. (Pp.425-429). Lleida: Universidad de Lleida.
Ebersold, S., Schmitt. M.J. & Priestley, M. (2011). Inclusive Education for Young Disabled People in Europe: Trends, Issues and Challenges. A Synthesis of Evidence from ANED Country Reports and Additional. Leeds: University of Leeds.
EADSNE (European Agency for Development in Special Needs Education). (2013). Organization of provision to support inclusive education: Literature review. Odense: EADSNE.
Font, J., Simó-Pinatella, D., Alomar, E., Giné, C., Alcocer, A., Montalà, M.D., ... & Mestre, J. (2013). El rol de los centros de educación especial en Cataluña: perspectivas de futuro. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 44(245), 34-54.
García Doval, F. & Fernández Gómez, I. (2011). Los centros de educación especial como centros de recursos educativos: I+d+i en recursos de apoyo y accesibilidad. En J. Navarro, Diversidad, Calidad y Equidad Educativas (pp. 219-225). Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
Generalitat de Catalunya. (2008). Aprendre junts per viure junts Pla d’acció 2008-2015. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Green, J., Willis, K., Haynes, E., Small, R., Welch, N., Gibbs, L.,& Daly, J. (2008). Generating Best Evidence from Qualitative Research: The Role of Data Analysis. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 31(6), 545-550.
Hurtado Montesinos, M. D. (2002). El proyecto CRETA: Centro de Recursos de Tecnologías de Ayuda. Recuperado de http://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/docs/2002/2-42002.pdf
Lapham, K. & Papikyan, H. (2012). Special Schools as a Resource for Inclusive Education. A review of the Open Society Foundations’ Experience Working with Special Schools in Armenia. New York: Open Society Foundations.
López-Torrijo, M. (2009). La inclusión educativa de alumnos con discapacidades graves y permanentes en la Unión Europea. RELIEVE, 15(1), 1-20.
López-Torrijo, M., & Mengual-Andrés, S. (2014). Students with Severe, Permanent Disabilities and Their Educational Inclusion in Spain. International Education Studies, 7(2), 91-105.
Lorenzo Vicente, J. (2009). Perspectiva legal de la Educación Especial en España (1970-2007). (409-504). En R. Berruezo y S. López, El largo camino hacia una educación inclusiva. Pamplona: UPNA.
Meijer, C. J. (2010). Special needs education in Europe: Inclusive policies and practices. Zeitschrift für Inklusion, 4(2). Retrieved from http://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/136/136.
Ministerio de Educación y Ciencia (1994). Los centros de profesores y los centros de recursos. Madrid: Autor.
Ministerio de Educación (2011). Estudio sobre la innovación educativa en España. Madrid: Autor.
Norwich, B. (2008). Dilemmas of difference, inclusion and disability: international perspectives on placement. European Journal of Special Needs Education, 23(4), 287-304.
ONCE. (2014). Centros de Recursos educativos. Recuperado de http://educacion.once.es/home.cfm?id=1ynivel=1.
Ortiz Lora, B. (2006). El centro de educación especial como centro de recursos del centro ordinario. En III Jornadas de Intercambio de Prácticas Educativas en Centros de Educación Especial de Andalucía. (pp. 22-26). Sevilla: Consejería de Educación de Andalucía.
Palomares Ruiz, A. (2004). Profesorado y educación para la diversidad en el siglo XXI. (Vol. 81). Toledo: Universidad de Castilla La Mancha.
Pernia, S. R., & Rueda, P. O. (2016). Los centros de educación especial como centros de recursos en el marco de una escuela inclusiva. Reseña para un debate. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 323-339.
Rix, J., Sheehy, K., Fletcher-Campbell, F., Crisp, M., & Harper, A. (2013). Exploring provision for children identified with special educational needs: an international review of practice. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 375-391.
Sandoval, M., Simón, C., & Echeita, G. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de educación. Nº extr., 117-137.
UNESCO (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. París: UNESCO.
Warnock, M. (1978). Special education needs: Report of the committee of enquiry into the education of handicapped children and young people. London: HM Stationery Office.
Ware, J., Balfe, T., Butler, C., Day, T., Dupont, M., Harten, C., ... & Travers, J. (2009). Research report on the role of special schools and classes in Ireland. Meath: National Council for Special Education.