Educational actions prevention for gender violence from the adolescents students´ perception in Andalusia

Authors

  • Rocío Jiménez-Cortés Universidad de Sevilla
  • Francisco Miguel Guzmán-Sánchez Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8429

Keywords:

gender issues, secondary education, Educational Policy, violence prevention, learning activities

Abstract

The current studies show that there are training needs for equality and gender violence among adolescents and lack of effective specific actions that mitigate. To this end, schools are struggling to make a wide variety of actions in this matter. In this sense, we want to know what the students think about the educational activities related to equality and against gender violence in schools, know their perception about sexism in its center and whether there are significant differences by sex and age assessment of actions. For this, a descriptive study of a representative sample of 875 students aged between 14 and 19 years of Andalusia is done following simple stratified sampling affixation depending on the size of the municipalities of residence, age and gender. The results indicate that a significant percentage of students who are indifferent to this type of intervention, suggesting that or not identified as such or have not been done in a meaningful way for them. A significant percentage thinks there is sexism at school. The results showed differences in sex and age, on the assessments of the actions. The study highlights the role of the deployment of this type of training activities for andalusiansstudents and their impact. Thus, as also it shows the need for more visible to students, meaning they have and their relevance. The actions must be meaningful to your lifeand must be specific and different for men and women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocío Jiménez-Cortés, Universidad de Sevilla

Profesora Contratada Doctora (Acreditada a Titular) en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, forma parte del grupo de investigación Desarrollo e Innovación de Modelos Educativos (HUM-833) de la Universidad de Sevilla (España). Tiene una experiencia reconocida de dos sexenios en investigación. En la actualidad es investigadora principal del Proyecto de I+D “Las mujeres como tejedoras de las redes sociales: estrategias relacionales e inclusión digital” (EDU2013-45134-P). Sus lineas de trabajo se vinculan principalmente a estudios de las mujeres y estudios de género.

References

Arenas, G. (2006). Triunfantes perdedoras. La vida de las niñas en la escuela. Barcelona: Graó.

Banyard, V. L., Moynihan, M. M. y Plante, E. G. (2007). Sexual violence prevention through bystander education: An experimental evaluation. Journal of community psychology, 35, 463-481.doi: 10.1002/jcop.20159

Bascón, M., J., Rebollo, Á., Prados, M., Saavedra, J., Sala, A. y Carmona, I. (2010). Análisis de buenas prácticas coeducativas en el marco del proyecto Teón XXI: un enfoque sociocultural. En I. Vázquez (Coord.) Investigaciones multidisciplinares en género. Actas del II Congreso Universitario Nacional "Investigación y Género", Sevilla, 17 y 18 de junio de 2010, 103-121.

Blaya, C., Debarbieux, E. y Lucas, B. (2007). La violencia hacia las mujeres y hacia otras personas percibidas como distintas a la norma dominante: el caso de los centros educativos. Revista de educación, 342, 61-81.

Bosch,E. y Ferrer,V. A.(2013). Nuevo modelo explicativo para la violencia contralas mujeres en la pareja: el modelo piramidaly el proceso de filtraje.Asparkía, 24, 54-67.

Colás, P. yVillaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de investigación educativa, RIE, 25(1), 35-58.

Cornelius, T.L. y Resseguie, N. (2007). Primary and secondary prevention programs for dating violence: A review of the literature. Aggression and violent behavior, 12(3), 364-375.doi:10.1016/j.avb.2006.09.006

De Miguel, V. (2013). Percepción social de la violencia de género en la adolescencia y la juventud.Málaga: Centro de Investigaciones Sociológicas.

De Miguel, V. (2015). Macroencuesta Violencia contra la Mujer 2015. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad Centro de Publicaciones.

Delgado, C. y Mergenthaler, E. (2011). Evaluación psicométrica de la percepción de la violencia de género en la adolescencia. International journal of developmental and educational psychology, 1(2), 197-206.

Díaz-Aguado M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela.Psicothema, 17(4), 549-558.

Díaz-Aguado, M. J. (2013). Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia y La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.

Donoso, T. (2013). Proceso colectivo de elaboración y evaluación de un programa de prevención en violencia de género: efectos en el empoderamiento de las mujeres Asparkia: Investigació feminista, 24, 69-86.

Donoso, T., Rubio, M., Vilà, R. y Velasco, A. (2015). La violencia de género 2.0: La percepción de jóvenes en SantBoi De Llobregat. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 1, pp. 255-265). Cádiz: Bubok.

Exner-Cortens, D., Gill, L. y Eckenrode, J. (2016).Measurement of adolescent dating violence: A comprehensive review.Aggression and violent behavior, 27, 64-78.

Ferrer, V. A. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género: para una coeducación emocional en la agenda educativa.Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 105-122.

Foshee, V. A. y Reyes, H. (2011). Dating abuse: Prevalence, consequences and causes.En J. R. Roger (Eds), Encyclopedia of adolescence (pp. 602-615). New York: Springer.

Foshee, V. A., Bauman, K., Ennett, S., Suchindran, C., Benefield, T., y Linder, F. (2005). Assessing the effects of the dating violence prevention program Safe Dates using random coefficient regression modeling. Science, 6(3), 245-258. doi: 10.1007 / s11121-005-0007-0

García-Pérez, R., Rebollo, A., Buzón, O., González, R., Barragán, R. y Ruiz, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de investigación Educativa, RIE, 28(1), 217-232.

Hernando, A. (2007). La prevención de la violencia de género en adolescentes. Una experiencia en el ámbito educativo.Apuntes de psicología, 25(3), 325-340.

Jiménez-Cortés, R. (2007). Discurso de género y práctica docente.Revista de investigación educativa, RIE, 25(1), 59-76.

Jiménez-Cortés, R. yColás, P. (2006). Tipos de conciencia de género del profesorado en los contextos escolares. Revista de educación, 340, 415-444.

Jouriles, E. N., Rosenfield, D., Yule, K., Sargent, K. S. y McDonald, R. (2016). Predicting high-school students’ bystander behavior in simulated dating violence situations.Journal of adolescent health, 58, 345-351.

Katz, J. y Moore, J. (2013). Bystander education training for campus sexual assault prevention: An initial meta-analysis. Violence and victims, 28, 1054-1067. doi:10.1891/0886-6708.VV-D-12-00113

Lorente, M. y Castro, P. (2009).Violencia de Género en los pequeños municipios del Estado Español. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad Centro de Publicaciones.

Martínez-García, M. A. (2011). “¿Adónde puedo ir yo?...” Violencia de género en las áreas rurales de Asturias (tesis doctoral). Universidad de Oviedo. Oviedo, Asturias.

Megías, I. y Ballesteros, J.C. (2014). Jóvenes y género. El estado de la cuestión. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).

Miller, S., Williams, J., Cutbush, S., Gibbs, D., Clinton-Sherrod, M. y Jones, S. (2015). Evaluation of the start strong initiative: Preventing teen dating violence and promoting healthy relationships among middle school students.Journal of adolescent health, 56, 514-519. doi:10.1016/j.jadohealth.2014.11.003

Parrot, D. J. y Zeichner, A. (2003). Effects of trait anger and negative attitudes towards women on physical assault in dating relationships. Journal of family violence, 18, 301-307.doi:10.1023/A:1025169328498

Rebollo, A. (2009). Tecnologías para la Coeducación y la Igualdad: el proyecto TEON XXI. Investigación y género: avance en las distintas áreas del conocimiento: En I. Vázquez Bermúdez (Coord.).Actas del I Congreso Universitario Andaluz "Investigación y Género: Sevilla, 17 y 18 de junio 2009, pp. 1063-1076.

Reidy, D.E., Shirk, S.D., Sloan, C.A. y Zeichner, A. (2009). Men who aggress against women.Effects of feminine gender role violation on physical aggression in hypermasculine men.Psychology of men and masculinity, 10, 1-12.

Riggs, D., Caulfield, M. y Street, E. (2000). Risk for domestic violence: Factors associated with perpetration and victimization. Journal of clinical psychology, 56(10), 1289-1316. doi:10.1037/a0014794

Seoane, L. (2012). Violencia de pareja hacia las mujeres en población adolescente y juvenil y sus implicaciones en la salud. Madrid: Comunidad de Madrid. Consejería de Sanidad.

Shnabel, N., Bar, Y., Kende, A., Bareket, O. y Lazar, Y. (2016). Help to perpetuate traditional gender roles: Benevolent sexism increases engagement in dependency-oriented cross-gender helping. Journal of personality and social psychology, 110(1), 55-75. doi:10.1037/pspi0000037

Simón, M. E. (2011). La igualdad también se aprende. Cuestión de coeducación. Madrid: Narcea.

Simon, T., Miller, S., Gorman-Smith, D., Orpinas, P. y Sullivan, T. N. (2010). Physical dating violence norms and behavior among 6th-grade students from four US sites. Journal of early adolescence, 30(3), 395-409. doi:10.1177/0272431609333301

Storer, H. L., Casey, E.y Herrenkohl, T. (2015). Efficacy of bystander programs to prevent dating abuse among youth and young adults: a review of the literature. Trauma violence and abuse, 17(3), 256-269.doi:10.1177/1524838015584361

Subirats,M. (2016). De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo, Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 9(1), 22-36.

Tomé, A. y Rambla, X. (2001). Contra el sexismo. Coeducación y democracia en la escuela. Barcelona: Síntesis.

Valls, R., Puigvert, L., Melgar, P. y García-Yeste, C. (2016). Breaking the silence at spanish universities: findings from the first study of violence against women on campuses in Spain. Violence against women, 22(13), 1519-1539. doi:10.1177/1077801215627511

Published

2018-12-01

How to Cite

Jiménez-Cortés, R., & Guzmán-Sánchez, F. M. (2018). Educational actions prevention for gender violence from the adolescents students´ perception in Andalusia. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 22(4), 397–422. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8429