ATTITUDES OF TRAINEE TEACHERS TOWARDS THE DIDACTICS OF HISTORICAL MEMORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i2.29700

Keywords:

critical Thinking; initial training; teaching aptitude; teaching profession; teacher role

Abstract

Addressing Historical Memory in the classroom is still controversial today. Perhaps it is because of its proximity in time, because of the traces left in the social structures of the Spanish state or because of a self-interested use, on many occasions, of this delicate subject. However, it plays a key role in the civic education of our young people. The role of the teacher in dealing with it is crucial. We have noted the absence of prior training aimed at future Secondary and Baccalaureate teachers. Our aim was to find out the attitudes of trainee teachers towards Historical Memory as teaching content, to assess their knowledge, in theoretical and methodological terms, of the teaching staff in relation to the subject, in order to generate a framework of reference in which to develop these competences. We conducted a quantitative study based on the survey technique, using a questionnaire created ad hoc, in which 511 students of the Master's Degree in Compulsory Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching (MAES) of the University of Seville and Malaga, they came from all the different training programs that qualified them to teach. An inferential and descriptive analysis of the data was carried out. The results revealed that there are differences by field of knowledge and sex of the participants, with a common positive assessment of these contents as a resource for the education in values and civic education of students at this educational stage.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T.W. (1998). Educación para la emancipación. Morata. Madrid.

Aguilar-Barojas, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en Tabasco, 11(1-2), 333-338. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=48711206

Andreu-Mediero, B. (2019). La presencia de la memoria y la ley de memoria histórica en la formación de los futuros docentes. En M. João Hortas, A. Dias, N. De Alba (Eds.). Enseñar y aprender Didáctica de las Ciencias Sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica (pp.385-393). Ediciones Escola Superior de Educaçã. Politécnico de Lisboa.

Arias Ferrer L., Egea Vivancos A., Sánchez Ibáñez R., Domínguez Castillo J., García Crespo F. J. y Miralles Martínez P. (2019). ¿Historia olvidada o historia no enseñada? El alumnado de Secundaria español y su conocimiento sobre la Guerra Civil. Revista Complutense de Educación, 30(2), 461-478. https://doi.org/10.5209/RCED.576255

Aurora Arroyo, M.B., Roser Canals, C.,García, J.L, López,M., Oller, M y Santisteban,A. (2018). El discurso del odio: una investigación en la formación inicial. En M. Sánchez Agustí (Ed.) Buscando formas de enseñar: investigar para innovar en didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 413-424). Ediciones Valladolid.

Barrabí Guardiola,N., Núñez Valerino, M.A., y Segura Aguilar, Y. (2020): “La historia, sus retos en el siglo XXI, para potenciar la memoria histórica”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (febrero, 2020). En línea https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/02/historia-retos-sigloxxi.htmll

Barreiro Mariño, M. (2017). La memoria histórica en España y su situación en el ámbito educativo: La necesidad de crear un museo memorial en España. Revista Historia Autónoma, 11, 61-278. e-ISSN: 2254-8726

Carretero, M. y Borrelli, M. (2008). Memorias recientes y pasados en conflicto: ¿cómo enseñar historia reciente en la escuela? Cultura y Educación, 20(2), 201-215. http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/carretero-borrelli.pdf

Cohen, J. (1998). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2a ed.). Hillsdale.

Corredor, J., Wills, M.E. y Asensio-Brouard, M. (2018). Historical Memory Education: Definition of a Field. Journal of Peace Education, 15,169-190. https://doi.org/10.1080/17400201.2018.14632088.1463208

Corredor-Aristizábal, J. (2020). Hablar sobre el pasado: efectos de una experiencia educativa en memoria histórica. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 171-202. https://doi.org/10.17227/rce.num79-6973

Cuesta, R. (2011). Historia con memoria y didáctica crítica. Con-ciencia social: anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales,15, 15-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3797181

Cuesta, R. (2014). Genealogía y cambio conceptual. Educación, historia y memoria. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(23), 1-30. DOI: 10.14507/epaa.v22n23.2014.

Delgado, E. (2015). Educación ciudadana y memoria histórica en la enseñanza de las ciencias sociales. Enseñanza de las ciencias sociales: Revista de investigación, 14, 97-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5773391

Delgado-Algarra, E. J. y Estepa-Giménez, J. (2016). Ciudadanía y memoria histórica en la enseñanza de la historia: análisis de la metodología didáctica en un estudio de caso en ESO. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 521-534. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.224891

Díez Gutiérrez, E. (2014). La memoria histórica en los libros de texto escolares. Revista Complutense de Educación, 25(2), 393-409. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41613

Domínguez-Almansa,A. y Riveiro-Rodríguez, T. (2020). O reto didáctico do conflito: pensar e traballar a memoria histórica como educadoras e educadores. Revista galega de educación, 76 (Ejemplar dedicado a: Memoria para o presente), 30-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7527869

Gillate I., Castrillo J., Luna U., y Ibáñez-Etxeberria A. (2023). Memoria histórica y apps para el desarrollo de la competencia social y cívica: efectos del Proyecto 1936 en el profesorado en formación inicial. Revista Complutense de Educación, 34(1), 203-215. https://doi.org/10.5209/rced.772522

González Valencia, G. A. y Santisteban, A. (2015). El lugar de la memoria: una investigación sobre la formación del profesorado en ciencias sociales. Educaçao em Foco. Consciência do mundo histórico social: caminhos investigativos, 5(19), 3, 35-60

Isidora Sáez-Rosenkranz y Joaquín Prats Cuevas (Eds.) (2021). Memoria histórica y enseñanza de la Historia Editorial: TREA.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340 (miércoles 30 de diciembre de 2020), 122868-122953

Macías Muñoz M.O. (2016). Ciudadanía global y memoria histórica en el Grado de Educación Primaria: Una propuesta didáctica para la formación de profesorado. En C.R García Ruiz, A. Arroyo Doreste, B. Andreu Mediero (coords.) Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales: educar para una ciudadanía global (pp. 487-495). Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDSC).

Martínez Rodríguez, R., y Miguel Revilla, D. (2021). Memoria histórica y formación del profesorado: concepciones y creencias de los futuros docentes de Educación Primaria. En M. D. C Sánchez Fuster, J. M. Campillo Ferrer y Vivas Moreno, V.(Eds.). La formación del profesorado en didáctica de las ciencias sociales en el ámbito Iberoamericano (pp. 313-326). Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia. https://doi.org/10.6018/editum.29199

Martínez, R. (2014). Profesores entre la historia y la memoria. Un estudio sobre la enseñanza de la transición Dictadura-democracia en España. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 4(13), 41-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5159443

Martínez-Martínez, M.J., Muñoz-López, J. y Fernández-Larragueta, S. (2022). La enseñanza del pasado reciente y la memoria histórica: implicaciones para el desarrollo del pensamiento crítico y el compromiso democrático. En D. Padilla Góngora, I. Mercader Rubio, J.J Carrión Martínez , J.M. Aguilar Parra, R. López Liria, N. Navarro Gómez, N. Gutiérrez Ángel y, M.D. Pérez Esteban (Coords.) Propuestas innovadoras sobre diversos aspectos de las ciencias sociales (pp. 131-139). Editorial Octaedro.

Martínez-Rodríguez, R.; Sánchez-Agustí, M. y Muñoz-Labraña, C. (2022). Enseñar un pasado controvertido desde un presente polarizado: la memoria histórica en España desde la perspectiva docente. Revista de Estudios Sociales,81, 93-112. DOI: https://doi.org/10.7440/res81.2022.06

Osorio-Ruiz, R.M., Osorio, M.E., Ruiz, González Valencia, G. A. (2018). Aprendizajes sobre la memoria histórica en la educación primaria: resultados de una propuesta de investigación-acción. En E. López Torres, C.R. García Ruíz y M. Sánchez Agustí (Eds.) Buscando formas de enseñar: investigar para innovar en didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 933-941). Ediciones Valladolid,

Pagès, J. (2015). La educación política y la enseñanza de la actualidad en una sociedad democrática. Educação em Foco, 19(3), 17-34.

Prutsch, M. (2015). European Historical Memory: Policies, Challenges and Perspectives. European Union. http://www.europarl.europa.eu/studies (consultado el 12/11/2023)

Raynoldi, G. D. (2020). Construcción curricular en los nuevos espacios del diseño secundario. El Holocausto como propuesta de investigación en el Seminario de Ciencias Sociales. Itinerarios Educativos, 13, 156–166. https://doi.org/10.14409/ie.v0i13.9886

Raynoldi, G. D. (2023). Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria. Itinerarios Educativos, 18, 1-7 (e0051). https://doi.org/10.14409/ie.2023.18.e0051

Sagaró del Campo, N., y Zamora Matamoros, L. (2019). Técnicas estadísticas para identificar posibles relaciones bivariadas. Revista Cubana Anestesiología y Reanimación, 19(2). DOI: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/603/909

Sheppard, M.; Katz, D. y Grosland, T. (2015). Conceptualizing Emotions in Social Studies Education. Theory and Research in Social Education, 43(2), 147-178. https://doi.org/10.1080/00933104.2015.1034391

Sonlleva Velasco, M., Sanz Simón, C., & Martínez Scott, S. (2020). Testimonios de la escuela contemporánea para la formación del profesorado. Una apuesta por la memoria silenciada. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(3), 250–271. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9478

Tafalla, M. (1999). Primo Levi y la razón anamnética. Enrahonar,30, 89-97

Universidad de Málaga. (2023). Oferta de plazas de nuevo ingreso de la universidad de málaga curso 2023-2024. Universidad de Málaga. https://www.uma.es/consejo-de-gobierno/navegador_de_ficheros/SesionesConsejoGobierno/descargar/CG2023/04.25/06%20Oferta%20de%20plazas%202023-2024_CG.pdf

Universidad de Sevilla. (2023). Máster Universitario en Profesorado de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Universidad de Sevilla. https://www.us.es/estudiar/que-estudiar/oferta-de-masteres/master-universitario-en-profesorado-de-ensenanza

Published

2024-07-15

How to Cite

Ballesteros-Moscosio, M.- Ángel, Vidigal-Alfaya, S., & Yanes-Cabrera, C.-M. (2024). ATTITUDES OF TRAINEE TEACHERS TOWARDS THE DIDACTICS OF HISTORICAL MEMORY. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 28(2), 137–158. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i2.29700

Issue

Section

Contribution