La Educación Superior durante la pandemia de la Covid-19

Authors

  • Mireia Civis FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull) https://orcid.org/0000-0002-2616-7322
  • Marc Franco-Sola FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull) https://orcid.org/0000-0001-7704-4640
  • David Simó-Pinatella FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull)
  • Elena Ojando FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull)

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.22788

Keywords:

campus virtuales, Covid-19, educación superior, estudiantes universitarios, metodología docente, formación en línea

Abstract

The paper examines the capacity to adapt to the COVID-19 pandemic in the case of education studies at FPCEE Blanquerna (Ramon Llull University). The divergent opinions collected in reports, media and literature regarding the University response to the pandemic motivate this work. The purpose is to identify the weaknesses, strengths, threats and opportunities in this particular case, based on the assumption that there has been a good adaptation. Thus, the paper verifies this perception as well as identifies practical implications for this educational project and, if possible, for other centers or university degrees.

On the one hand, four discussion groups are held, with a total of 33 participants, following the SWOT analysis (Weaknesses, Threats, Strengths and Opportunities). On the other hand, a questionnaire has been designed collecting the dimensions of institution/organization, teaching staff, methodology and students, with a total of 408 students participation. 

The results show how the Faculty quickly adapted to the situation with some exceptions regarding a certain masterfulness and a greater academic load on the students. In relation to emotional fatigue, the results confirm this impact despite the fact that the levels of motivation for the studies carried out are maintained.

Therefore, practical implications are raised related to the increase of formative evaluation formulas, the diversification of online teaching methodologies and sometimes maintaining the virtual format beyond the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mireia Civis, FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull)

Maestra, pedagoga y doctora en pedagogía, profesora titular de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y el Deporte Blanquerna (Universidad Ramon Llull). Investigadora Responsable en el Grupo de Investigación PSITIC de la misma facultad. Con experiencia tanto en el ámbito de la pedagogía social como de la pedagogía escolar. Las líneas prioritarias de investigación se centran en torno a la innovación educativa, la colaboración y el capital social en educación, y el desarrollo de redes socioeducativas.

Marc Franco-Sola, FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull)

Maestro, licenciado y doctor en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, profesor de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y el Deporte Blanquerna (Universidad Ramon Llull). Investigador en el Grupo de Investigación e Innovación en Deporte y Sociedad de la misma facultad. Miembro de la Red de Investigación en Aprendizaje y Servicio en Actividad Física y Deporte para la Inclusión Social, del Consejo Superior de Deportes. Las líneas prioritarias de investigación se centran en torno a la metodología de aprendizaje servicio universitario, las comunidades de aprendizaje y el deporte escolar

David Simó-Pinatella, FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull)

Maestro, psicopedagogo y doctor en Psicología, profesor de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y el Deporte, Blanquerna (Universidad Ramon Llull). Investigador principal del grupo Discapacidad y Calidad de Vida: Aspectos Educativos de la misma facultad. Las líneas prioritarias de investigación se centran en torno a la inclusión educativa, las conductas problemáticas que presentan las personas con y sin discapacidad intelectual y el apoyo conductual positivo.

Elena Ojando, FPCEE Blanquerna (Universidad Ramon Llull)

Pedagoga, psicóloga y Máster en Pedagogía Social y Comunitaria: liderazgo de la transformación socioeducativa. Profesora en la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y el Deporte Blanquerna (Universidad Ramon Llull). Investigadora en el Grupo de Investigación PSITIC de la misma facultad. Experiencia en el uso e impacto de las tecnologías en el ámbito de la educación. Las líneas prioritarias de investigación se centran en torno a la innovación educativa con el soporte de las TIC, los diagnósticos tecnopedagógicos de centro y el uso de la tecnología en los procesos de enseñanza y aprendizaje.

Published

2022-11-26

How to Cite

Civis, M., Franco-Sola, M., Simó-Pinatella, D., & Ojando, E. (2022). La Educación Superior durante la pandemia de la Covid-19. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(3), 315–336. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.22788