Tendencias actuales en los estudios sobre Competencia Digital en Educación Primaria

Authors

  • María Rosa Hernández García Universidad Complutense de Madrid
  • María Mercedes Martínez Aznar Universidad Complutense de Madrid https://orcid.org/0000-0003-0916-5103

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i2.21557

Abstract

The Digital Competence (DC) is one of the eight key competences in the Spanish curriculum. Despite its importance there are barely any curricular specifications at the state level for its development in primary education, and the existing ones are mainly specific aspects gathered by the schools in their didactic programmes. To understand the current tendencies to develop the DC in the primary school classroom this paper presents a systematic review with two objectives: to identify the studies that develop this competence through didactic interventions, looking at specific indicators, and to gather and analyze information regarding their general and methodological aspects. Our results indicate a lack of formal research about this competency, the variability and specificity of the interventions, their instruments and timing, as well as the positive impact that they have in the students DC´s development. The analysis and discussion of the in depth indicators underlines the need to establish concrete guideline to contribute to the scientific literature and overcome the diversity of the processing, definition and development of this fundamental competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Mercedes Martínez Aznar, Universidad Complutense de Madrid

Mª Mercedes Martínez Aznar es Licenciada y Doctora en Ciencias Químicas por la UCM y, licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED.

Catedrática de Universidad de Didáctica de las Ciencias Experimentales, inició su carrera docente e investigadora, en 1983, en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, cuya denominación actual es Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas de la Facultad de Educación-CFP de la UCM.

En su extensa trayectoria se ha dedicado a la formación Inicial y permanente de Maestros /as y Profesores/as de Educación Secundaria de Física y Química, de Pedagogos/as y otros profesionales de la Educación.

Es directora del Grupo de Investigación UCM “Grupo de Investigación Interdisciplinar sobre Competencias Profesionales Docentes” (940562), desde 2004, cuando se constituyeron, hasta la actualidad.

Sus principales líneas de investigación son: la resolución de situaciones problemáticas por Indagación, las competencias profesionales docentes y el Conocimiento Didáctico del Contenido

Published

2023-07-13

How to Cite

Hernández García, M. R., & Martínez Aznar, M. M. (2023). Tendencias actuales en los estudios sobre Competencia Digital en Educación Primaria. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 27(2), 23–44. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i2.21557

Issue

Section

Contribution