Intercultural education in Spain: Study of approaches and practices in Primary Education

Authors

  • Àngels Torrelles Montanuy Departamento de Geografía y Sociología. Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social. Universidad de Lleida http://orcid.org/0000-0001-7347-4571
  • Irimia Cerviño Abeledo Departamento de Geografía y Sociología. Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social. Universidad de Lleida https://orcid.org/0000-0003-1853-5292
  • Pilar Lasheras Lalana Facultad de Educación. Universidad de Zaragoza https://orcid.org/0000-0002-5170-9074

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21293

Abstract

The conceptual development of cultural diversity in Spain has been linked to the migration phenomenon. Intercultural education arises as a necessary educational standpoint that has already come a long way and favours inclusive proposals in schools. Nevertheless, scientific literature highlights the existent offset between discursive approaches found in schools and the development of the intercultural educational practice, which occasionally encourages the segregation and exclusion of foreign origin students. This contribution aims to learn about the theoretical approaches and which practices prevail in Spanish educational centers. The research stands on a quantitative approach based on delivering a questionnaire to management team members of 1730 schools. The results show that intercultural education is not a majority option among participant schools. Besides, a deep analysis of predominant perspectives and practices is conducted in the centers that manifested intercultural education, leading to conclusions about the evolutionary process of its conceptualization and practical development. However, it is still pending the challenge of overcoming the folklorization of intercultural actions and letting this education be extended to all students.

 

Downloads

Author Biographies

Àngels Torrelles Montanuy, Departamento de Geografía y Sociología. Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social. Universidad de Lleida

Diplomada en Educación Social y licenciada en Psicopedagogía. Actualmente estoy cursando el tercer curso de Doctorado en el Departamento de Geografía y Sociología de la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la  Universidad de Lleida (España), dentro del grupo GRASE ( Grupo de investigación y análisis social y educativo) de la Universidad de Lleida (Cataluña).

Irimia Cerviño Abeledo, Departamento de Geografía y Sociología. Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social. Universidad de Lleida

Graduada en Magisterio de Educación Infantil por la Universidad de Alcalá de Henares, con Máster Euro-Latinoamericano en Educación Intercultural por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Actualmente, segundo año como investigadora predoctoral en formación en el programa de doctorado Educación, Sociedad y Calidad de Vida del Grupo GRASE ( Grupo de investigación y análisis social y educativo) de la Universidad de Lleida (Cataluña). 

Pilar Lasheras Lalana, Facultad de Educación. Universidad de Zaragoza

Graduada en Magisterio de Educación Infantil por la Universidad de Zaragoza, con Máster en Aprendizaje a lo largo de la vida: iniciación  a la investigación por la Universidad de Zaragoza. Actualmente realizando una estancia de colaboración dento del Departamento de Geografía y Sociología de la Universidad de Lleida

 

Published

2022-07-27

How to Cite

Torrelles Montanuy, Àngels, Cerviño Abeledo, I., & Lasheras Lalana, P. (2022). Intercultural education in Spain: Study of approaches and practices in Primary Education. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 367–391. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21293