Protección de datos personales en la universidad: hábitos, actitudes y conocimiento del profesorado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.21193

Abstract

The protection of personal data is a fundamental right for which we all have a responsibility. It is the obligation of all institutions, including universities, to comply with and conform to the requirements of data protection regulations. At present, due to a lack of research, there is a great lack of knowledge about the impact of data protection regulations in higher education. This study initiates a line of work that aims to find out how data protection is integrated in the field of university teaching. This research investigates the habits, attitudes and degree of knowledge of university teaching staff in relation to data protection. An ad hoc questionnaire was designed and implemented and answered by 391 teachers at the University of [university-anonymised]. The results show that there is a need to improve the habits of university teaching staff in specific actions that can lead to vulnerabilities in relation to data protection. There is a good attitude among teaching staff, but statistically significant differences are revealed in terms of the degree of knowledge on this subject depending on the area to which the lecturer belongs. The need to guide the actions linked to the training of university teaching staff in data protection matters and to design informative campaigns to increase awareness and foster attitudes more oriented towards data protection is evident. Only in this way will we make progress in achieving a democratically strengthened teaching staff.

Downloads

Author Biographies

Lorena Casal Otero, Universidad de Santiago de Compostela

Profesora del departamento de Pedagogía y Didáctica. Ha sido la directora del Centro de Tecnologías para el Aprendizaje y responsable del Programa de Formación e Innovación Docente de la Universidad de Santiago de Compostela. Vicedecana de la Facultad de Ciencias de la Educación. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa de la USC.

José Julio Fernández Rodríguez, Universidad de Santiago de Compostela

Doctor en Derecho, licienciado en Ciencias Políticas y Sociales, licenciado en Periodismo, licenciado en Comunicación Audiovisual, y dipliomado en Estudios de Seguridad y Defensa. Profesor Titular de Derecho Constitucional en la Universidad de Santiago de Compostela. Valedor do pobo de la Comunidad Autónoma de Galicia. Directo del Centro de Estudio de Seguridad (CESEG) de la Universidad de Santiago de Compostela. Autor de más de 150 publicaciones científicas. Cruz del Mérito Naval con distintivo blanco (Reino de España. Doctor Honoris Causa por la Unviersidad Antonio Guillermo Urrelu.

Josefa del Carmen Fernández de la Iglesia, Universidad de Santiago de Compostela

Miembro del Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Santiago de Compostela y de la red interuniversitaria de investigación RIES. Sus líneas de investigación giran en torno a la tecnología educativa y a la inclusión. Desde el año 2014  hasta el año  2021 fue vicedecana de Organización Académica de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela.

Carmen Fernández Morante, Universidad de Santiago de Compostela

Decana de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Unviersidad de Santiago de Compostela. Presidenta de la Conferencia de Decanas y Decanos de Educación. Fue Vicerrectora de la Universidad de Santiago de Compostela. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa.

Beatriz Cebreiro, Universidad de Santiago de Compostela

Investigadora Principal del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa de la Universidad de Santiago de Compostela. Profesora titular del departamento de Pedagogía y Didáctica. Miembro de EDUTEC. Responsable, durante 4 años, del Programa de Formación e Innovación Docente de la Universidad de Santiago de Compostela.

Published

2022-11-29

How to Cite

Casal Otero, L., Fernández Rodríguez, J. J., Fernández de la Iglesia, J. del C., Fernández Morante, C., & Cebreiro, B. (2022). Protección de datos personales en la universidad: hábitos, actitudes y conocimiento del profesorado. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(3), 337–352. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.21193