Universitarias/os y recursos contra la violencia de género, ¿del aula a la intervención profesional?

Authors

  • Carmen Romo Parra Universidad de Málaga
  • Moisés Muros Checa Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.13801

Abstract

There is no doubt that gender violence is a social problem that worries and occupies Spanish society. For eradicating it, multiple resources of several kind have been implemented but to have used them efficiently it is necessary that they are accompanied by a good higher education in gender perspective of those students who are going to carry out professional work in this field. Following this prescription, we analyze in this article an experience developed from the classroom, which resulted in the collection and organization of resources by filling out systematic files in the framework of several subjects. From this task carried out, we were able to observe the level of knowledge of the participating students on the resources existing in Spain, within a field of action they will have probably to face up to in their near future. Additionally, we covered with this, in a transversal way, objectives of promotion of collaborative learning and implementation of the gender perspective in higher education, based on the stimulation of critical reflection on professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Romo Parra, Universidad de Málaga

Profesora del departamento de Psicología Social, Trabajo Social, Antropología Social y Estudios de Asia Oriental (Área de Trabajo Social), Universidad de Málaga.

Moisés Muros Checa, Universidad de Málaga

Graduado en Psicología y Máster en Investigación e Intervención Social y Comunitaria de la Universidad de Málaga.

References

Alcántara, M., López-Soler, C., Castro, M. y López, J. (2013). Alteraciones psicológicas en menores expuestos a violencia de género: prevalencia y diferencias de género y edad. Anales de Psicología, 29 (3), 741-747. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.171481

Canet, E. y García, E. (2006). El síndrome de burnout en profesionales que trabajan en violencia de género. Servicios Sociales y Política Social, 75, 89–101.

Cubells, J., Calsamiglia, A. y Albertín, P. (2010). El ejercicio profesional en el abordaje de la violencia de género. Anales de Psicología, 26 (1), 369-377.

De las Heras, P. y Cortajarena, E. (1978). Introducción al bienestar social. Madrid: Federación Española de Asistentes Sociales.

Donoso-Vázquez, T. y Velasco-Martínez, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado, Revista de curriculum y formación del profesorado, 17 (1), 72-88.

Instituto de Formación en Intervención Social (10 de enero de 2019). La formación en violencia de género, fundamental para muchos profesionales Recuperado de https://www.ifiseducacion.com/blog/la-formacion-en-violencia-de-genero-fundamental-para-muchos-profesionales/

Laredo, J., Mota, G. y Carrión, M. (2015). Profesionales sanitarios y violencia de género. En: Gázquez, J. (coord.) (2015). Cuidados, aspectos psicológicos y actividad física en relación con la salud del mayor. España: ASUNIVEP, pp. 639–646.

Larrauri, E. (2003). ¿Por qué retiran las mujeres maltratadas las denuncias? Revista de derecho penal y criminología, 12, 271-307.

Lorente, M. (2010). Medicina legal y forense y violencia de género. Revista Española de Medicina Legal, 36 (3), 91-92. DOI: 10.1016/S0377-4732(10)70035-3

Plazaola-Castaño, J. y Ruiz, I. (2004). Violencia contra la mujer en la pareja y consecuencias en la salud física y psíquica. Medicina clínica, 122 (12), 461-467. DOI: 10.1016/S0025-7753(04)74273-6

Rebollo, M.A. (2013). La innovación educativa con perspectiva de género. Retos y desafíos para el profesorado. Profesorado, Revista de curriculum y formación del profesorado, 17 (1), 4-8.

Revuelta, M.L. (2014). Trabajo social, necesidades, problemas y recursos. Humanismo y trabajo social, 13, 163–175.

Rojas, K., Gutiérrez, T., Alvarado, R. y Fernández, A. (2015). Actitud hacia la violencia de género de los profesionales de Atención Primaria: estudio comparativo entre Cataluña y Costa Rica. Atención primaria, 47 (8), 490–497. DOI: 10.1016/j.aprim.2014.10.008

Tobías Olarte, E. (2018). La aplicación del enfoque de género en Trabajo Social: debilidades y fortalezas. Ehquidad. International Welfare Policies and Social Work Journal, 10, 141-154. DOI: https://doi.org/10.15257/ehquidad.2018.0012

Published

2021-03-29

How to Cite

Romo Parra, C., & Muros Checa, M. (2021). Universitarias/os y recursos contra la violencia de género, ¿del aula a la intervención profesional?. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 25(1), 67–86. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.13801