Fostering intercultural dialogue through religious education in primary education in Spain

Auteurs-es

  • María Luisa Sierra-Huedo Universidad San Jorge
  • Cayetano Fernández Universidad San Jorge

DOI :

https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.8170

Résumé

This article is part of a multiphase research project funded by Erasmus Plus, which main objective is to analyze how religious education in Spanish primary schools help to promote interculturalism and the development of intercultural competence among the students. Taking into account the main value of European citizenship promoting inclusion based on cultural diversity. This article focuses on advantages and of teaching religion in primary education as well as the challenges that teachers face due to different factors: educational law, content, pedagogical approaches and diversity in the classroom. Qualitative methodology is used to analyze the current situation of religious education and how teachers can develop intercultural competence among their students.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

María Luisa Sierra-Huedo, Universidad San Jorge

Doctora en Educación Internacional por la Universidad de Minnesota; Máster en Educación Internacional Comparada y Desarrollo por la Universidad de Minnesota. Licenciada en Fillogía Inglesa por la Universidad de Zaragoza.

Profesora de Comunicación Intercultural en grados de Comunicación y Ciencias Sociales; profesora de Investigación en Ciencias Sociales en el Grado de Educación Primaria. Profesora de Contextos y Procesos Educativos y Coordinadora del Mòdulo de Trabajo Fin de Máster del Máster de Profesorado.

Investigadora del grupo reconocido por la DGA "Migraciones, Interculturalidad y Desarrollo Humano". IP del proyecto internacional Learning Interculturality from Religion (LIFE). Investigadora en diferentes proyectos internacionales financiados por la EU como MEDCHANGE (FP7) Marie Curie; SINO (Erasmus Plus); LIFE (Erasmus Plus).

Cayetano Fernández, Universidad San Jorge

Doctor en Historia por la Universidad de Navarra. Profesor de Historia. Profesor del Módulo Específico en Ciencias Sociales y Humanas del Máster de Profesorado. Investigador Principal del grupo de investigación reconocido por la DGA "Migraciones, Interculturalidad y Desarrollo Humano". Investigador en diferentes proyectos internacionales financiados por la EU como MEDCHANGE (FP7) Marie Curie; SINO (Erasmus Plus); LIFE (Erasmus Plus).

Références

Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.

Banks, J. A. (2004). Diversity and citizenship education: Global perspectives. San Francisco: Jossey-Bass.

Banks, J. A., McGee Banks, C. A. (1989). Multicultural Education: Issues and Perspectives. Boston: Allyn and Bacon.

Bergua, J. A. (2011). Estilos de la investigación social [Styles in social research]. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Byram, M., Nichols, A., & Stevens D. (Eds.) (2001). Developing Intercultural Competence in Practice. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters.

Castles, S., De Haas, H., y Miller. M.J. (2014). The age of migration. International population movements in the modern world. Nueva York: Palgrave McMillan.

CESA (2017). Informe sobre la situación económica y Social en Aragón. Panorama Social. Retrieved from http://www.aragon.es/estaticos/GobiernoAragon/OrganosConsultivos/ConsejoEconomicoSocialAragon/Areas/Publicaciones/INFORMES/INFORME_2016/Informe_2016_Panorama_social.pdf

Commission of the European Communities (2007) 512 final. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52007DC0512&from=EN

Conferencia Episcopal Española (2015). Currículo de Religión y Moral Católica. Retrieved from http://conferenciaepiscopal.es/wp-content/uploads/2014/10/comisiones_ensenanza_Curriculo_LOMCE_Primaria.pdf

Council Of Europe. Religion And Belief. (n.d.). Retrieved from

Http://Www.Coe.Int/En/Web/Compass/Religion-And-Belief

Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE.

Deardoff, D. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10 (3), 241-266.

Deardorff, D. (2009). Implementing intercultural competence assessment. In Deardorff, D. (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (pp. 477-491). 1st Ed. Thousand Oaks: Sage Publications.

Enseñanzas no Universitarias (2017). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Retrieved from https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/alumnado/matriculado/2016-2017-RD.html

Fullan, M. (2008). The six secrets of change: What the best leaders do to help their organizations survive and thrive. San Francisco: Jossey-Bass.

Gibbs, G. R. (2002). Qualitative data analysis: Explorations with NVIVO. Berkshire, UK: Open University Press.

Gómez, J.D. and Fernández, C. (2012). La Vida en el instituto: las relaciones Socioafectivas de los adolescentes de Origen Extranjero. Migraciones (28),13-42.

Grant, C. A., Sleeter, C. E. (1989). Race, class, gender, exceptionality, and educational reform. In Banks J. A & McGee Banks, C. A. (Eds.), Multicultural Education: Issues and Perspectives (pp. 49-65). Boston: Allyn and Bacon.

Informe Anual sobre la situación de la libertad religiosa en España 2016 (2017). Ministerio de Justicia. Retrieved from http://www.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Portal/1292428610708?blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Grupo&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3DInforme_anual_sobre_la_situacion_de_la_libertad_religiosa_en_Espana_2016_Espanol.PDF&blobheadervalue2=Docs_Llibertad+religiosa

Instituto Nacional de Estadística (2017). Notas de prensa. Cifras de Población a 1 de enero de 2017. Estadísticas de Migraciones 2016. Datos provisionales. En http://www.ine.es/prensa/cp_2017_p.pdf (Consultado en 30/06/2017).

Instrument of Ratification of the Agreement between the Spanish Government and the Holy See concerning Education and Cultural Affairs, Madrid, Boletín Oficial del Estado (Official State Gazzete), 15 December 1979.

Krueger, R., A. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Krueger, R. A. (1998). Analyzing and reporting focus group results. Thousand Oaks, CA: Sage Publishing.

Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2009). Focus groups: A practical guide for applied research. Pine Forge Press.

Krueger, R. A. & Casey, M. A. (2010). Focus group interviewing. In Wholey, J. S, Hatry, H. P & Newcomer, K. E. (Eds.), Handbook of practical program evaluation (pp. 1-21). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Kvale, S. (2009). Doing interviews. London: Sage Publications Ltd.

Laparra Navarro, M. y Martínez de Lizarrondo, A. (2004). Las políticas de integración social de Inmigrantes en España. En http://www.carm.es/ctra/cendoc/haddock/14945.pdf(Consultado en 15/09/2017).

Leask, B., & Carroll, J. (2013). Learning and teaching across cultures: Good practice principles and quick guides. International Education Association of Australia.

Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación (LODE). Retrieved from: https://www.boe.es/buscar/pdf/1985/BOE-A-1985-12978-consolidado.pdf

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Retrieved from: https://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/mc/lomce/inicio.html;jsessionid=1D8A13A8085C690BB80B996D9EEC0B6E

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey Bass.

Merton, R. K., Fiske, M. & Kendall, P. L. (1990). The focused interview: A manual of problems and procedures. New York: The Free Press.

Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte (MECD). Educación Primaria. (2018). Retrieved from https://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/areas-educacion/estudiantes/educacion-primaria.html

Morgan, D. L. (1998). Focus groups as qualitative research. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Nussbaum, M., C. (1997). Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Nussbaum, M., C. (2012). Crear capacidades: Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona, Paidós.

Paige, R.M (ed.) (1993): Education for the intercultural experience. Portland, OR, Intercultural Communication Institute.

Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup contact theory. Annual Review of Psychology, 49(1), 65-85.

Spanish Constitution, 1978, Madrid, Boletín Oficial del Estado (Official State Gazzete), 29 December 1978.

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis, and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Wolcott, H. F. (2008). The current boundaries and the future directions of ethnographic research. In M. D. LeCompte, W. L. Millroy & J. Preissle (Eds.), The handbook of qualitative research in education (pp. 3-44). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.

Yin, R. I. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed).Thousand Oaks, CA: Sage.

Téléchargements

Publié-e

2020-12-04

Comment citer

Sierra-Huedo, M. L., & Fernández, C. (2020). Fostering intercultural dialogue through religious education in primary education in Spain. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 24(3), 335–356. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.8170