Mathematical Modelling Competencies and Errors in Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.30827/pna.v19i2.30336Keywords:
Errors, GeoGebra software, Initial teacher education, Mathematical modelingAbstract
The study analyses the competencies of trainee teachers in solving mathematical modelling problems, characterising levels of achievement, interrelationships and their influence on success, using GeoGebra and peer collaboration. It examines errors and difficulties in each competency. The results show lower development in coding, validation and interpretation of results, and a significant correlation between representation, visualisation and construction of real models. Although the impact of GeoGebra and collaboration was not measured, these elements were observed to be promising for inquiry, visualisation and validation in mathematical modelling.
Downloads
References
Aguerrea, M., Solís, M. y Huincahue, J. (2022). Errores matemáticos persistentes al ingresar en la formación inicial de profesores de matemática: El caso de la linealidad. Uniciencia, 36(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.4 DOI: https://doi.org/10.15359/ru.36-1.4
Almeida, R., Santos, N., Ribeiro, V., Silva, V., Muniz, C., Silva, R., Eduardo, R., Santiago, Á., Galdino, P. y Mota, M. (2021). Mathematical Modeling Applied to the Drying Kinetics of Black Bean Starch Paste. Research, Society and Development, 10(1), e37710111921. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i1.11921 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i1.11921
Álvarez, I., Ángel, L., Carranza, E. y Soler-Álvarez, M. (2013). Actividades matemáticas: Conjeturar y argumentar. Números. Revista didáctica de la matemática, 85, 75-90.
Álvarez, R., Cabrera, S., Gonnet, G., Sosa, A. y Vázquez, C. (2021). The Integration of Digital Technologies in the Teaching Practices of Pre-service Teacher Training. Revista Locus Digital, 2(1), 2697-3138. http://doi.org/10.54312/2.1.4 DOI: https://doi.org/10.54312/2.1.4
Álvarez-Melgarejo, Ch., Cordero-Torres, J., Bareño, J. y Sepúlveda-Delgado, O. (2019). Software GeoGebra como herramienta en enseñanza y aprendizaje de la Geometría. Educación y Ciencia, 22, 387-402. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7982109 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10059
Anaya, M., Cavallero, M. I. y Domínguez, C. (2006). Elaboración de estrategias para la modelización. Un estudio sobre los procesos involucrados. En G. Martínez (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 180-186). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A.C. http://funes.uniandes.edu.co/5342/1/AnayaElaboracionAlme2006.pdf
Anhalt, C. O., Cortez, R. y Bennett, A. B. (2018). The Emergence of Mathematical Modeling Competencies: An Investigation of Prospective Secondary Mathematics Teachers. Mathematical Thinking and Learning, 20(3), 202-221. https://doi.org/10.1080/10986065.2018.1474532 DOI: https://doi.org/10.1080/10986065.2018.1474532
Baumanns, L. y Rott, B. (2022). The Process of Problem Posing: Development of a Descriptive Phase Model of Problem Posing. Educational Studies in Mathematics, 110(2), 251-269. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10136-y DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-021-10136-y
Blanco, L. y Barrantes, M. (2003). Concepciones de los estudiantes para maestro en España sobre la geometría escolar y su enseñanza y aprendizaje. RELIME, 6(2), 107-132. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3886
Blum, W. (2015). Quality Teaching of Mathematical Modelling: What do we know, what can we do? En Cho S. (Ed.), Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 73-96). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12688-3_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-12688-3_9
Borromeo Ferri, R. (2006). Theoretical and Empirical Differentiations of Phases in the Modelling Process. ZDM. Mathematics Education, 38(2), 86-95. https://doi.org/10.1007/BF02655883 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02655883
Borromeo Ferri, R. (2019). Educación matemática interdisciplinaria en la escuela: ejemplos y experiencias. UCMaule, 57, 25-37. http://doi.org/10.29035/ucmaule.57.25 DOI: https://doi.org/10.29035/ucmaule.57.25
CPEIP. (2021). Estándares pedagógicos y disciplinarios para carreras de pedagogía en matemática. Ministerio de Educación.
Creswell, J. y Creswell, J. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE.
Díaz, V. y Aravena, M. (2021). Solving Problem Type and Levels of Proportional Reasoning in Initial Training of Mathematics Teachers. REDIMAT. Journal of Research in Mathematics Education, 10(3), 296-317. https://doi.org/10.17583/redimat.7125 DOI: https://doi.org/10.17583/redimat.7125
Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la RSME, 9(1), 143-168.
Felmer, P. y Perdomo-Díaz, J. (2016). Novice Chilean Secondary Mathematics Teachers as Problem Solvers. En P. Felmer, E. Pehkonen y J. Kilpatrick (Eds.), Posing and solving mathematical problems. Research in mathematics education series (pp. 287-308). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28023-3_17 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-28023-3_17
García-López, M., Romero-Albaladejo, I. M. y Gil, F. (2021). Efectos de trabajar con GeoGebra en el aula en la relación afecto-cognición. Enseñanza de las Ciencias, 39(3), 177-198. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3299 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3299
García-García, J. y Rentería-Rodríguez, E. (2013). Resolver problemas y modelizar: un modelo de interacción. Revista internacional de investigación en educación, 5(11), 297-333. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281028437003 DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.2562
Godino, J. y Recio, A. (2001). Significados institucionales de la demostración. Implicaciones para la educación matemática. Enseñanza de las Ciencias, 19(3), 405-414. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3991 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3991
Granados-Ortiz, C.A. y Padilla-Escorcia, I.A. (2021). El aprendizaje gráfico de la recta tangente a través de la modelación de las secciones cónicas utilizando GeoGebra. Revista Científica, 40(1), 118-132. https://doi.org/10.14483/23448350.16137 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.16137
Guerrero-Ortiz, C. y Borromeo Ferri, R. (2022). Pre-service Teachers’ Challenges in Implementing Mathematical Modelling: Insights into Reality. PNA, 16(4), 309-341. https://doi.org/10.30827/pna.v16i4.21329 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v16i4.21329
Huincahue, J., Borromeo Ferri, R. y Mena-Lorca, J. (2018). El conocimiento de la modelación matemática desde la reflexión en la formación inicial de profesores de matemática. Enseñanza de las Ciencias, 36(1), 99-115. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2277 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2277
Kaiser, G. (2005). Mathematical Modelling in School-Examples and Experiences. En G. Kaiser y H. W. Henn (Eds.), Mathematikunterricht im Spannungsfeld von Evaluation und Evolution (pp. 99-108). Franzbecker.
Kaiser, G. y Sriraman, B. (2006). A Global Survey of International Perspectives on Modelling in Mathematics Education. ZDM. Mathematics Education, 38, 302-310. https://doi.org/10.1007/BF02652813 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02652813
López, M., Medina, R. y Ortiz, G. (2022). Evaluación del software GeoGebra como recurso de enseñanza en sistemas de ecuaciones. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 6(4), 3406-3419. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2843 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2843
Maaß, K. (2006). What are Modelling Competencies? ZDM. Mathematics Education, 38(2), 113-142. https://doi.org/10.1007/BF02655885 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02655885
McMillan, J. y Schumacher, S. (2011). Investigación educativa. Pearson-Addison Wesley.
Moreno, A., Marín. M. y Ramírez-Uclés, R. (2021). Errores de profesores de matemáticas en formación inicial al resolver una tarea de modelización. PNA, 15(2), 109-136. https://doi.org/10.30827/pna.v15i2.20746 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v15i2.20746
Newman, M. A. (1983). Strategies for Diagnosis and Remediation. Brace Jovanovich.
Niss, M. (2012). Models and Modelling in Mathematics Education. European Mathematical Society Newsletter, 86, 49-52.
Niss, M. y Blum, W. (2020). The Learning and Teaching of Mathematical Modelling. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315189314
OECD. (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en DOI: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en
OECD. (2018). PISA for Development Assessment and Analytical Framework: Reading, Mathematics and Science. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264305274-en DOI: https://doi.org/10.1787/9789264305274-en
Pollak, H. (2011). What is Mathematical Modelling? Journal of Mathematics Education at Teachers College, 2(1), 64. https://doi.org/10.7916/jmetc.v2i1.694
Pollak, H. (2015). The place of mathematical modelling in the system of Mathematics Education: Perspective and Prospect. En
G.A. Stillman, W. Blum y M. Salett. (Eds.), Mathematical Modelling in Education Research and Practice, International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (pp. 265-276). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-18272-8_21 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-18272-8_21
Polya, G. (1957). How to Solve it: a New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press.
Purcell, E. J., Carberg, D. y Rigdon, S. E. (2007). Cálculo diferencial e integral. Pearson Educación.
Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordoñez, C. y Jiménez-Toledo, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134. DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.731
Ruiz, J., Padilla, J. y Panduro-Ramírez, J. (2021). Una revisión sistemática sobre el aprendizaje remoto de la matemática. Espirales. Revista multidisciplinaria de investigación científica, 5(37), 63-83. https://doi.org/10.31876/er.v5i37.793 DOI: https://doi.org/10.31876/er.v5i37.793
Saadati, F. y Felmer, P. (2021). Assessing the Impact of a Teacher Professional Development Program on Student Problem-Solving Performance. ZDM. Mathematics Education, 53, 799-816. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01214-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01214-1
Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical Problem Solving. Academic Press.
Segura, C. y Ferrando, I. (2021). Classification and Analysis of Pre-service Teachers’ Errors in Solving Fermi Problems. Education Sciences, 11(8), 451. https://doi.org/10.3390/educsci11080451 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11080451
Segura, C. y Ferrando, I. (2023). ¿Qué estrategia es mejor para un problema de Fermi? Adaptabilidad de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 41(3), 133-151. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5978 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5978
Ursini, S. y Trigueros, M. (2006). ¿Mejora la comprensión del concepto de variable cuando los estudiantes cursan matemáticas avanzadas? Educación Matemática, 18(3), 5-38. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40518302 DOI: https://doi.org/10.24844/EM1803.01
Villa-Ochoa, J., González, D. y Carmona, J. (2018). Modelación y tecnología en el estudio de la tasa de variación instantánea en matemáticas. Formación universitaria, 11(2), 25-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025
Werle, L., Palharini, B. y Tortola, E. (2021). The Formulation of Hypotheses in Mathematical Modelling Activities. Acta Scientiae, 23(5), 66-93. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6492 DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6492
Yang, X., Schwarz, B. y Leung, I. (2022). Pre-service Mathematics Teachers’ Professional Modeling Competencies: a Comparative Study between Germany, Mainland China, and Hong Kong. Educational Studies in Mathematics, 109, 409-429. https://doi.org/10.1007/s10649-021-ursini10064-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-021-10064-x
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.