Revisiting university students’ knowledge that involves basic differential equation questions

Autores/as

  • Matías Camacho Universidad de La Laguna, España
  • Josefa Perdomo Universidad de La Laguna, España
  • Manuel Santos-Trigo Cinvestav-IPN, México

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v3i3.6184

Palabras clave:

Ecuaciones diferenciales, Métodos de resolución, Representaciones, Significado

Resumen

This study documents the extent to which university students utilize diverse representations and mathematical processes to interpret and respond to a set of questions that involves fundamental concepts in the study of differential equations. Results indicate that students’ idea to solve a differential equation is reduced to the application of proper solution methods to a certain type of equation differential expressions. Thus, instructional activities should promote the students’ use of several representation systems in which they can reflect on the various aspects associated with the concept itself, the solution methods, procedures, and the corresponding meaning and connections among those representations.

Conocimiento de los Estudiantes Universitarios con Respecto a Preguntas que Implican Ecuaciones Diferenciales: una Revisión

Este estudio muestra hasta qué punto los estudiantes de universidad utilizan diferentes procesos y representaciones matemáticas para interpretar y responder a un grupo de cuestiones que incluyen conceptos fundamentales relacionados con el estudio de las ecuaciones diferenciales. Los resultados obtenidos indican que la idea que tienen los estudiantes de resolver una ecuación diferencial, se reduce a la aplicación de una serie de métodos. Así, la instrucción debería promover el uso de diferentes sistemas de representación que les permita reflexionar sobre varios aspectos asociados al concepto, los métodos de solución, los procedimientos y los significados y conexiones entre las representaciones utilizadas.

Handle: http://hdl.handle.net/10481/3512

Nº de citas en WOS (2017): 1 (Citas de 2º orden, 0)

Nº de citas en SCOPUS (2017): 1 (Citas de 2º orden, 0)

Descargas

Biografía del autor/a

Matías Camacho, Universidad de La Laguna, España

Código ORCID ResearcherID

Josefa Perdomo, Universidad de La Laguna, España

Código ORCID ResearcherID

Manuel Santos-Trigo, Cinvestav-IPN, México

Código ORCID

Citas

Camacho, M., Depool, R., & Santos-Trigo, M. (in press). Students' use of DERIVE software in comprehending and making sense of definite integral and area concepts. Research in Collegiate Mathematics Education, 7.

Duval, R. (1993). Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 5, 37-65.

González-Martín, A. S., & Camacho, M. (2004). Legitimization of the graphic register in problem solving at the undergraduate level. The case of the improper integral. In M. J. Høines & A. B. Fuglestad (Eds), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 479-486). Bergen, Norway: Bergen University College.

Santos-Trigo, M. (2007). La resolución de problemas matemáticos. Fundamentos cognitivos. México DF, México: Trillas.

Thurston, W. P. (1994). On proof and progress in mathematics. Bulletin of the American Mathematical Society, 30(2), 161-177. DOI: https://doi.org/10.1090/S0273-0979-1994-00502-6

Descargas

Publicado

2009-03-01

Número

Sección

Artículos
Crossref
0
Scopus
0