Sobre el análisis de los problemas multiplicativos relacionados con la división de fracciones

Autores/as

  • Bernardo Gómez Universitat de València, España
  • Mauricio Contreras IES Benicalap, España

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v3i4.6182

Palabras clave:

División de fracciones, Problemas multiplicativos, Variables de problema, Variables de resolución de problemas

Resumen

Este artículo presenta parte de un estudio que persigue analizar el efecto de las variables de problema y las variables de resolución de problemas en las respuestas de estudiantes de segundo ciclo de educación secundaria obligatoria cuando resuelven problemas multiplicativos de división de fracciones. Se recoge aquí un análisis histórico-epistemológico que ha dado cuenta de los valores de dichas variables y, a partir de resultados preliminares, se sugiere la existencia de interrelaciones entre las variables de problema y las variables de resolución.

Analysis of Multiplicative Problems Related to Division of Fractions

This article presents part of a study aiming to analyze the effect of problem and problem solving variables in secondary students’ performance when solving multiplicative problems related to division of fractions. Here we present a historic-epistemological analysis that gives account of these variables and some preliminary results that suggest the existence of relations between problem variables and solving variables.

Handle: http://hdl.handle.net/10481/3502

Nº de citas en WOS (2017): 1 (Citas de 2º orden, 0)

Nº de citas en SCOPUS (2017): 1 (Citas de 2º orden, 1)

Descargas

Citas

Fischbein, E., Deri, M., Nello, M. y Marino, M. (1985). The role of implicit models in solving problems in multiplication and division. Journal for Research in Mathematics Education, 16(1), 3-21. DOI: https://doi.org/10.2307/748969

Gairín, J. M. y Sancho, J. (2002). Números y algoritmos. Madrid: Síntesis.

Kieren, T. (1976). On the mathematical, cognitive and instructional foundations of rational numbers. En R. Lesh (Ed.), Number and measurement: Papers from a research workshop (pp. 101-144). Columbus, OH: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.

Rey, J. y Puig, P. (1932). Elementos de aritmética. Colección elemental intuitiva. (6a ed., Vol. 1). Madrid: Imprenta de Antonio Marzo.

Schwartz, J. L. (1981). The role of semantic understanding in solving multiplication & division word problems. Final report to National Institute of Education. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology.

Schwartz, J. L. (1988). Intensive quantity and referent transforming arithmetic operations. En J. Hiebert y M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 41-52). Reston, VA: NCTM.

Valdivia, M. y García, J. (1969). Matemáticas curso 3º. Valencia: Bello.

Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. En R. Lesh y M. Landau (Eds.), Acquisitions of mathematics concepts and processes (pp. 127-174). London: Academy Press.

Vergnaud, G. (1988). Multiplicative structures. En J. Hiebert y M. Behr (Eds.), Numbers concepts and operations in the middle grades (pp. 141-161). Reston, VA: NCTM.

Vergnaud, G. (1991). El niño, las matemáticas y la realidad: problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. México: Trillas.

Yamaguchi, T. y Jwasaki, H. (1999). Division with fractions is not division but multiplication: On the development from fractions to rational numbers in terms of the Generalization Model designed by Dörfler. En O. Zaslavsky (Ed.), Proceedings of the 23rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 337-344). Haifa: Technion-Israel Institute of Technology.

Descargas

Publicado

2009-06-01

Número

Sección

Artículos