Validation Of a Questionnaire to Evaluate The Functioning Of School Libraries

Authors

  • Ana María Porto-Castro <p>Universidad Santiago de Compostela</p>
  • Felicidad Barreiro-Fernández <p>Universidad de Santiago de Compostela</p>
  • Enelina María Gerpe-Pérez <p>Universidad de Santiago de Compostela</p>
  • Mª Josefa Mosteiro-García <p>Universidad de Santiago de Compostela</p>

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.24.1.12372

Keywords:

Library school, Questionnaire, Validation

Abstract

The school library has acquired a new prominence in recent years, becoming a fundamental learning space for the teaching of different areas and subjects and the promotion of skills in students.The objective of this work is to validate a questionnaire designed ad hoc to evaluate the functioning and the forms of use and incorporation of the school library to the daily pedagogical activity. To this purpose, the questionnaire was applied to a random sampling of 4,177 students from 358 centers of Primary, Secondary and Post-Compulsory Education, reliability was calculated using the Cronbach's Alpha test and an exploratory factor analysis was carried out. The results show that the Students Questionnaire to Evaluate the Operation of the School Library has acceptable levels of reliability and validity, so that it offers guarantees enough to evaluate the functioning of the school library.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María Porto-Castro, <p>Universidad Santiago de Compostela</p>

Profesora Titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE), Departamento de Pedagogía y Didáctica. Universidad de Santiago de Compostela. Grupo de investigación Investigación, diagnóstico educativo y evaluación. Es la autora de contacto para este artículo. Dirección Postal: Facultade de Ciencias da Educación. Rúa Prof. Vicente Fráiz Andón, s/n. Campus Vida. 15782 Santiago de Compostela (España).

Felicidad Barreiro-Fernández, <p>Universidad de Santiago de Compostela</p>

Profesora del Área MIDE, Departamento de Pedagogía y Didáctica. Universidad de Santiago de Compostela. Grupo de investigación Investigación, diagnóstico educativo y evaluación. Dirección Postal: Facultade de Ciencias da Educación. Rúa Prof. Vicente Fráiz Andón, s/n. Campus Vida. 15782 Santiago de Compostela (España).

Enelina María Gerpe-Pérez, <p>Universidad de Santiago de Compostela</p>

Becaria de Formación del Profesorado Universitario en el Departamento de Pedagogía y Didáctica. Universidad de Santiago de Compostela. Grupo de investigación Investigación, diagnóstico educativo y evaluación. Dirección Postal: Facultade de Ciencias da Educación. Rúa Prof. Vicente Fráiz Andón, s/n. Campus Vida. 15782 Santiago de Compostela (España).

Mª Josefa Mosteiro-García, <p>Universidad de Santiago de Compostela</p>

Profesora del Área MIDE, Departamento de Pedagogía y Didáctica. Universidad de Santiago de Compostela. Grupo de investigación Investigación, diagnóstico educativo y evaluación. Dirección Postal: Facultade de Ciencias da Educación. Rúa Prof. Vicente Fráiz Andón, s/n. Campus Vida. 15782 Santiago de Compostela (España).

Published

2018-07-03

How to Cite

Porto-Castro, A. M., Barreiro-Fernández, F., Gerpe-Pérez, E. M., & Mosteiro-García, M. J. (2018). Validation Of a Questionnaire to Evaluate The Functioning Of School Libraries. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 24(1). https://doi.org/10.7203/relieve.24.1.12372

Issue

Section

Research Articles