Methodological analysis of the PISA project as international assessment

Authors

  • Jesús Miguel Jornet Meliá Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8293

Keywords:

PISA project, methodological analysis, assessment of learning, background questionnaires, assessment of educational systems, education, measurement.

Abstract

In this paper the aim is to conduct a comprehensive analysis of PISA as international assessment program. In addition, methodological characteristics of the metrical processes underlying the instruments used in the project are also analyzed: achievement tests and questionnaires context. The strengths and weaknesses of the project in various areas are identified: from design and validation of the project as international assessment program, its uses and modes of communication of results to the metric characteristics of their instruments. They propose alternatives to optimize the use of the project in general and in particular the countries involved. It is concluded that this is a project that, for methodological quality and socio-political impact is valuable, although it has different aspects that could be improved -both as program evaluation, and educational measurements- fundamentals of measurement so that he could provide information higher quality and that could guide decisions for improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Miguel Jornet Meliá, Universitat de València

Catedrático de la Universitat de València. Doctor en Ciencias de la Educación (1987), Licenciado en Psicología (1979). Profesor de la Universitat de València desde 1984; Profesor Titular de Universidad (1989); Catedrático de Medición y Evaluación Educativas (2006) del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Coordinador del GEM (www.uv.es/gem). Ha impartido docencia de Grado/Licenciatura, Máster y Doctorado en Métodos de Investigación, Medición Educativa, Análisis de Datos y Evaluación Educativas. Ha sido coordinador del Programa de Doctorado (Dpto. MIDE) y actualmente imparte docencia sobre Medición y Evaluación Educativas en diversos Másteres y Doctorados, tanto en la Universitat de València (España), como en otros que se desarrollan en Uruguay, Perú y República Dominicana. Ha desarrollado su labor como Consejero del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (México) y en la Unidad de Evaluación Educativa de la Universidad de Baja California (México), así como es miembro del Comité de Evaluaciones Diagnósticas y de Indicadores del Sistema Educativo Valenciano (de la Generalitat Valenciana/España).

Published

2016-07-08

How to Cite

Jornet Meliá, J. M. (2016). Methodological analysis of the PISA project as international assessment. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 22(1). https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8293

Issue

Section

Special Section