Psychometric analysis of a perception scale on the usefulness of Moodle in the University

Authors

  • Susana Olmos-Migueláñez Universidad de Salamanca
  • Fernando Martínez-Abad Universidad de Salamanca
  • Eva María Torrecilla-Sánchez Universidad de Salamanca
  • Juanjo Mena-Marcos Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4221

Keywords:

Information and communication technologies, computer application, evaluation, factor analysis

Abstract

Because of the acquired relevance of learning management systems in higher education, and the spread of the use of the Moodle platform in many academic institutions, a scale of perceived usefulness of theMoodle in this context is designed, and the psychometric validity of the scale has been tested. The aim is to provide a reliable and valid instrument to measure the students’ perception about the usefulness ofMoodle. The study obtained a sample of 754 subjects from the population of university students in fields of Educational Sciences. The results show that the scale evaluates the utility of the platform adequately in five dimensions: content, activities, assessment, interaction and learning. Finally, a discussion is developed about the usefulness of the scale to evaluate the usefulness of Moodle and to implement processes to improve its use in higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Olmos-Migueláñez, Universidad de Salamanca

Profesora en el Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Salamanca (España). Es la autora de contacto para este artículo. Sus áreas de interés son la e-evaluación y los procesos de evaluación formativa. Dirección postal: Paseo de Canalejas, 169 -37008, Salamanca (España)

Fernando Martínez-Abad, Universidad de Salamanca

Profesor Ayudante en el Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Salamanca (España). Doctor en Ciencias de la Educación. Dirección postal: Paseo de Canalejas, 169 -37008, Salamanca (España).

Eva María Torrecilla-Sánchez, Universidad de Salamanca

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Salamanca (España). Miembro del Grupo de Evaluación Educativa y Orientación Educativa (GE2O) de la Universidad de Salamanca. Paseo de Canalejas, 169 -37008, Salamanca (España).

 

Juanjo Mena-Marcos, Universidad de Salamanca

Profesor Ayudante Doctor en el departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Universidad de Salamanca (España). Sus áreas de interés son el análisis de la práctica docente y, en especial, los procesos de reflexión, autorregulación, mentoring (tutoría de prácticas) y evaluación del Practicum. Como aspectos asociados a lo anterior, el estudio de la programación docente y las TIC como recursos de mejora profesional. Forma parte del grupo de investigación-Innovación en Tecnología Educativa de la Universidad de Salamanca (GITE-USAL). Paseo de Canalejas, 169, 37008- Salamanca (España)

Published

2014-11-22

How to Cite

Olmos-Migueláñez, S., Martínez-Abad, F., Torrecilla-Sánchez, E. M., & Mena-Marcos, J. (2014). Psychometric analysis of a perception scale on the usefulness of Moodle in the University. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 20(2). https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4221

Issue

Section

Research Articles