Design and validation of an evaluation questionnaire of clinical supervision
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.24.1.9672Palabras clave:
medicine, formative evaluation, teaching evaluation, student evaluation of teacher performance, test validityResumen
Clinical supervision in medicine is a mode of teaching in the service that pursues as an end the independent practice of the medical profession. In clinical supervision, the teacher assumes a role modeling student performance in a context of real professional practice. The goal of this article is to report the research process that allowed the development of a questionnaire of formative evaluation of clinical supervision based on the opinion of the students. The method consisted of three empirical studies. (i) a process of exploration of the context of clinical supervision that was achieved through documentary analysis and semi-structured interviews; (ii) the design of the formative evaluation questionnaire for clinical supervision in medicine, which required the identification in the literature of the domains of clinical supervisors define an instrument planning matrix, submit the planning matrix to content validation by experts, a pilot study and a content validation process of the items; and (iii) a third study to generate validity and reliability evidences. The results revolve around the construction of a formative evaluation questionnaire of clinical supervision that allows valid and reliable interpretations. The evidence generated in the research confirm that the evaluation of the teaching competences, regardless of the context, requires consider the didactic planning, the conduction of the teaching process itself and the evaluation of the learning of the students.
Descargas
Descargas
Archivos adicionales
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación de los trabajos publicados a RELIEVE (a los solos efectos de favorecer la difusión de los artículos publicados:firmar contratos de difusión, de integración en bases de datos, etc.) y consienten que se distribuyan bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-Uso No Comercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0), que permite a terceros el uso de lo publicado siempre que se mencione la autoría de la obra y la fuente de publicación, y se haga uso sin fines comerciales.
Los autores pueden llegar a otros acuerdos contractuales adicionales e independientes, para la distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (por ejemplo, incluyéndolo en un repositorio institucional o publicándolo en un libro), siempre y cuando se cite claramente que la fuente original de publicación es esta revista.
La mera remisión del artículo a RELIEVE supone la aceptación de estas condiciones.