Imaginaries, myths and attitudes against bisexuality in students of Social Work

Authors

  • Luis-Manuel Rodríguez-Otero Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Teresa Facal-Fondo Universidade de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i17.8951

Keywords:

bisexuality, myths, stereotypes, stigma, Social Work

Abstract

In a patriarchal, male chauvinist and heterocentric system, myths (traditional stories that contain patterns of behavior and altered realities) and stereotypes (false conceptions product of simplified mental images) are used to devalue  people with a sexual orientation different of those models traditionally established.Taking into consideration the students of Social Work of Santiago de Compostela (Spain), a research through a mixed method is proposed, in order to analyze the level of aversion towards bisexuality and the depth of the existing myths about bisexuality.The results show there are positive attitudes toward bisexuality, as well as an imaginary based on the principle of equality and a medium-low level of internalization of the different myths about bisexuality. On the other hand it is observed that attitudes and myths are directly related.

 

Downloads

Author Biographies

Luis-Manuel Rodríguez-Otero, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Trabajo Social. Docente-investigador en la Facultad de Trabajo Social y Desarrollo Humano de la UANL -México-

Teresa Facal-Fondo, Universidade de Santiago de Compostela

Doctora en  Sociología. Ddocente-investigadora de la EUTS de la Universidade de Santiago de Compostela

References

Aggleton, P. y Parker, R. (2002). Estigma y discriminación relacionados con el VIH/SIDA. Marco conceptual y base para la acción. Ginebra: ONUDIDA.

Alvarez-Gayou, J. L.; Camacho, S. M.; Martínez, J. F. y Campos, J. V. (2016). Una visión constructivista en los estudios de género y una propuesta de acción. Boletín Científico de la Escuela Superior de Atotonilco de Tula, 3(6). Recuperado de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/xikua/article/download/2527/2536?inline=1

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación –ANECA- (2004). Libro blanco. Título de grado en trabajo social. Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150376/libroblanco_trbjsocial_def.pdf

Balcázar, P.; González-Arratia, N. I.; Gurrola, G. M. y Moysén, A. (2013). Investigación cualitativa. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.

Barrientos, J. y Cárdenas, M. (2013). Homofobia y calidad de vida de gay y lesbianas: Una mirada psicosocial. Psykhe, 22(1), 3-14.

Brioso, A., Barrera, E. y Malagón, J. L. (febrero, 2012). Perspectivas de género como pieza fundamental en Trabajo Social. IX Congreso Nacional de Facultades de Trabajo Social (Mesa I). Congreso llevado a cabo por la Universidad de Jaén del 15 al 17 de febrero de 2012 en Jaén, España. Recuperado de

https://factra.ujaen.es/ix-congreso-nacional-de-facultades-de-trabajo-social

Carbajo, M.C. (2009). Mitos y estereotipos sobre la vejez. Propuesta de una concepción realista y tolerante. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24, 87-96. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3282988

Cárdenas, M. y Barrientos, J. (2008). Actitudes Explícitas e Implícitas hacia los Hombres Homosexuales en una Muestra de Estudiantes Universitarios en Chile. Psykhe, 17(2), 17-25, doi https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282008000200002

Crocker, J., Major, B. y Steele, C. (1998). Social stigma. En: D. Gilbert, S. T. Fiske y G. Lindzey (Eds.), Handbook of social psychology (pp. 504-553). Boston: McGraw Hill.

Federación Estatal de Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales –FELGTB- (2013). Argumentario del Área de Bisexualidad de la FELGTB. Recuperado de http://www.algarabiatfe.org/www/wp-content/uploads/2015/07/BISEX.-Argumentario-Area-bi-FELGTB.pdf

Federación Estatal de Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales –FELGTB- y Colectivo LGTB+ de Madrid -COGAM- (2013). Estudio 2013 sobre discriminación por orientación sexual y/o identidad de género en España. Recuperado de

http://www.felgtb.org/temas/laboral/documentacion/estudios/i/3773/632/estudio-2013-sobre-discriminacion-por-orientacion-sexual-y-o-identidad-de-genero-en-espana

Franco-Morales, F.; Correa-Molina, E.; Venet, M. y Pérez-Bedoya, S. (2016). Relación actitudes-conocimientos sobre diversidad sexual en una muestra universitaria colombiana. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 135-156, doi https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.rads. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2810/281044437007.pdf

Lozano, I. y Rocha, T. E. (2011). La homofobia y su relación con la masculinidad hegemónica en México. Revista Puertorriqueña de Psicología, 22(2), 101-121.

Maroto, A. (2006). Homosexualidad y trabajo social: herramientas para la reflexión e intervención profesional. Madrid: Editorial Siglo XXI.

Neman do Nascimento, M. A. (2010). Homofobia e homofobia interiorizada: produções subjetivas de controle heteronormativo? Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 17, 227-239.

Noreña, A. L., Alcázar-Moreno, N., Rojas, J. G. y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichán, 12(3), 263-274.

Olvera-Muñoz, O. A. (2014). Propiedades Psicométricas de la Escala de Actitudes hacia la Bisexualidad. Revista electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 35-46.

________ (2017). Confiabilidad y validez de la Escala de Actitudes hacia la Bisexualidad en estudiantes de pregrado. Revista Trazos, 1(1), 1-18. Recuperado de http://revistatrazos.ucse.edu.ar/index.php/download/confiabilidad-validez-la-escala-actitudes-hacia-la-bisexualidad-estudiantes-pregrado/?wpdmdl=13733

________ (2018). Construcción de una versión reducida de la escala de actitudes hacia la bisexualidad. Alternativas Cubanas en Psicología, 6(17). Recuperado de https://www.acupsi.org/articulo/227/construccin-de-una-versin-reducida-de-la-escala-de-actitudes-hacia-la-bisexualidad.html

Pacheco, C. R., Cabrera, J. S., Mazón, M., González, I. y Bosque, M. (2014). Estereotipos de género sexistas. Un estudio en jóvenes universitarios cubanos de medicina. Revista Ciencias Médicas, 18(5), 853-867.

Penna, M. (2015). Homofobia en las aulas universitarias. Un meta-análisis. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 181-202.

Pescoe, E. A. y Smart, L. (2009). Perceived discrimination and health: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 135, 531-554.

Rodríguez Otero, L. M. (2017). Actitudes frente a la diversidad sexual entre los estudiantes de Trabajo Social mexicanos: el contexto regiomontano. Cuadernos de Trabajo Social, 30(2), 417-433. doi: https://doi.org/10.5209/CUTS.52131

Rodríguez Otero, L.M. y Treviño, L. (2016). Sexismo y actitudes hacia la homosexualidad, la bisexualidad y la transexualidad en estudiantes de Trabajo Social mexicanos. Trabajo Social Global – Global Social Work, 6(11), 3-30. Recuperado de http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/issue/view/365/showToc

Rosario-Hernández, E., Millán, L. V. R., Cruz, C. F. L., Neris, M. y Acevedo, G. (2009). Saliendo del clóset en el trabajo: La relación entre el manejo de la identidad sexual, heterosexismo organizacional percibido, actitudes de trabajo y bienestar psicológico. Revista Puertorriqueña de Psicología, 20(1), 102-143.

Sampieri, R., Collado, C. y Baptista, P. (2013). Metodología de la Investigación. México DF: Editorial McGraw-Hill Interamericana.

Serrano, J. M. y Pons, R. M. (2011). El constructivismo hoy:

enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 1-27. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-serranopons.html

Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.

Zsasz, I. (1995) Introduction. En M.S.Gonzáles (Comp.). Women and Health. México, DF: El Colegio de México.

Published

2019-12-15

How to Cite

Rodríguez-Otero, L.-M., & Facal-Fondo, T. (2019). Imaginaries, myths and attitudes against bisexuality in students of Social Work. Trabajo Social Global-Global Social Work, 9(17), 20–40. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i17.8951

Issue

Section

Epistemes
Bookmark and Share