Promoting young participation from the community

Authors

  • Carlos Vecina-Merchante Universidad de las Islas Baleares
  • Pau Alomar-Marí Grup d'Educadors de Carrer i Treball amb Menors (GREC)
  • Antonia Segura-Rotger Grup d'Educadors de Carrer i Treball amb Menors (GREC)
  • Josué Efedaque-Aguilar Centro Evangélico de Palma de Mallorca

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i11.5214

Keywords:

Community development, young, Participative Research, socioeducational intervention
Agencies: Obra Social “la Caixa”, Ayuntamiento de Palma (Islas Baleares –España-)

Abstract

This paper presents the beginning of a socioeducational experience with young people, which has the aim to enhance its role in the community, boosting the youth group to be this same who organize and manage their leisure and free time. The initiative is based on a previous study, the Community Monograph, prepared from a Participatory Research and Community programming and diagnostics, whose conclusions community challenges that must be addressed from its protagonists are raised; one of these lines involves young people as an alienated group of the context in which they live, an urban space that gradually has increasingly become a place for leisure and tourism consumption, being part of the resident population and their needs daily outside this process of gentrification. The initiative is part of the Intercultural Community Intervention Project (ICI) driven by the Obra Social "la Caixa", managed in Palma (Balearic Islands) by the GREC partnership and cooperation of the City Council. This is one of the 39 territories in Spain in which the project is implemented. Its general objectives are to promote conviviality, social cohesion, promoting local development and improve the living conditions of the population.

 

Downloads

Author Biographies

Carlos Vecina-Merchante, Universidad de las Islas Baleares

Profesor del departamento de Pedagogía y Didácticas Específicas de la Universidad de las Islas Baleares; profesor-tutor del C.A. de la Uned de las islas Baleares y coordinador del Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural (ICI) de la asociación GREC.

 

Pau Alomar-Marí, Grup d'Educadors de Carrer i Treball amb Menors (GREC)

Técnico comunitario del Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural (ICI) de la asociación GREC.

Antonia Segura-Rotger, Grup d'Educadors de Carrer i Treball amb Menors (GREC)

Técnica comunitaria del Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural (ICI) de la asociación GREC.

Josué Efedaque-Aguilar, Centro Evangélico de Palma de Mallorca

Trabajador Social del Centro Evangélico de Palma de Mallorca

References

Ballester, L. (2014). Una reflexión e investigación interdisciplinar sobre el espacio urbano. En Ballester, Pascual y Vecina (coords.) Comunidad, Trebajo en Red e Intervención Socioeducativa (pp. 43-67). Palma: Universitat de les Illes Balears.

Ballester, L., Muñoz, A. (2009). Treball comunitari: treball socioeducatiu en xarxa. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 1, 91-108.

Ballester,L.; Orte,C.; Rosa,J.M. (2001). “Evaluación integral de programas. Rehabilitación integral de barrios. La experiencia de Palma de Mallorca.” Educació i Cultura. Universitat de les Illes Balears. Número monográfico sobre Evaluación Educativa. 14. Palma.

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, n. 339, 119-146.

European Comission (2016). Erasmus +. Guía del programa (Versión 2). Bruselas: Unión Europea.

European Comission (2016). Erasmus +. Guía del programa (Versión 2). Bruselas: Unión Europea.

Fernández, T. y López, A. (2008). Trabajo social comunitario: Afrontando juntos los desafíos del siglo XXI. Madrid: Alianza Editorial.

Francés, F.J. (2008). El laberinto de la participación juvenil: estrategias de implicación ciudadana en la juventud. Revista OBETS, 2, 35-51.

Freire, P. (2000). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Giménez, C.; Álamo, J.M. y Pérez, F. (2015). Juntos por la convivencia. Claves del Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural. Barcelona: Obra Social “la Caixa”.

Glass, R. (1964). London: aspects of change. London: MacGibbon & Kee.

Hiernaux-Nicolás, D. y González-Gómez, C.I. (2014). Gentrificación, simbólica y poder en los centros históricos: Querétano, México. Scripta Nova, (12) 493, 1-15.

Longás, J.; Mireia Civís, M.; Riera, J.; Fontanet, A.; Longás, E.; Andrés, T. (2008). Escuela, educación y territorio. La organización en red local como estructura innovadora de atención a las necesidades socioeducativas de una comunidad. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 137-151.

Marchioni, M. (2004). La acción social en y con la comunidad. Zaragoza: Certeza.

__________ (2010). Comunidad, Participación y Desarrollo. Madrid: Editorial Popular.

Marchioni, M. y Vecina, C. (2014). “Iniciativas comunitarias, convivencia e interculturalidad”. En Ballester, Pascual y Vecina (coords.) Comunidad, Trebajo en Red e Intervención Socioeducativa (pp. 287-340). Palma: Universitat de les Illes Balears.

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2014). Estrategia Juventud 2020 y Plan de Acción 2014-2016. Madrid: Gobierno de España.

Minguijón, J. y Pac, D. (2012). 15 M. Una explicación en clave sociológica. Prisma Social, 8, 414-439.

Pascual, B. (2007). La evaluación de la intervención comunitaria: un marco para la reflexión. Pedagogía Social, 14, 129-138.

________ (2014). “Ciudadanía, capital social y desarrollo comunitario”. En Ballester, Pascual y Vecina (coords.) Comunidad, Trebajo en Red e Intervención Socioeducativa (pp. 119-134).

Palma: Universitat de les Illes Balears.

PMH, (2015). Padrón Municipal de Habitantes, Palma: Ayuntamiento de Palma.

Salinas, L.A. (2013). Gentrificación en la ciudad latinoamericana. El caso de Buenos Aires y Ciudad de México. GeoGraphos, (4) 44, 283-307.

Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional (2011). Objetivos Educativos Europeos y Españoles. Estrategia Educación y Formación 2020. Madrid: Ministerio de Educación, Gobierno de España.

Vecina, C.; Segura, A. y Alomar, P. (2015). Monografía comunitaria Santa Catalina y es Jonquet, 2015. Palma: GREC, Ajuntament de Palma y Obra Social “la Caixa”.

VVAA (2013). Quadern de la plaça. Monografia Comunitària de Salt. Salt: Obra Social “la Caixa, Ajuntament de Salt i Casal del Infants.

VVAA (2015). Documentos del Proyecto. Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural. Barcelona: Obra Social “la Caixa”.

Published

2016-12-14

How to Cite

Vecina-Merchante, C., Alomar-Marí, P., Segura-Rotger, A., & Efedaque-Aguilar, J. (2016). Promoting young participation from the community. Trabajo Social Global-Global Social Work, 6(11), 121–142. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i11.5214

Issue

Section

Praxis
Bookmark and Share