COMPLEXITY, REFLEXIVITY AND AUTOETHNOGRAPHY. THE POSSIBILITIES OF NARRATIVE RESEARCH IN IMPROVING PROFESSIONAL PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v5i9.3129Keywords:
complejidad, práctica reflexiva, intervención social, autoetnografía, wicked problems, reflexive practice, social intervention, autoethnographyAbstract
Since some years its clear the increasing difficulty of the social services to join in situations that arise in the context of multiplicity and instability. This reality, traditionally conceived as an expression of the complexity of society can also be observed from a particular approach and little known social problems: the wicked problems, that brings us to another way of understanding them. His qualities lead us to reflect on the possibility of the coexistence of certain limits on the ability of organizations and professionals to achieve outcomes which significantly improve the situations they face. At the same time we see in those limits the opportunity to expand and improve our capabilities and skills through the use of a little known research strategy: autoethnography. With it we can scrutinize the memory of our expertise to identify the problems we deal and develop the talent that many social workers possess.
Downloads
References
Anderson, L. (2006) Analytic Autoethnography. Journal of Contemporary Ethnography, 35 (4), 373- 395.
Arancibia, L. (2011) La reflexividad como dispositivo crítico en la práctica del trabajo social, Trabajo Social Global, 2 (3), 1-23.
Barbero, M., Feu, M. y Vilbrod, A. (2007). La identidad inquieta de los trabajadores sociales. Barcelona: Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.
Bourdieu, P. (1985). La ilusión biográfica. Barcelona: Anagrama
Bourdieu, P. (1989). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Camillus, J.C. (2008) La estrategia como problema perverso, Harvard Business Review (en español), 86, 84- 93.
Clandinin, J. Y Connelly, M. (2000) Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco, CA: Jossey Bass.
Conklin, J. (2006). Dialogue Mapping: Building Shared Understanding of Wicked Problem. NY: Wiley Foundation.
Cortinas, J. (2012). La identidad profesional de los trabajadores sociales como elemento clave en el acceso a los programas de rentas mínimas: el caso de Catalunya. Zerbitzuan 51, 95-105
De Sousa, B. (2003). Un discurs sobre les ciències. Introducció a una ciència postmoderna. Valencia: Denes Editorial.
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Barcelona: Paidós.
Ellis, C. y Bochner, A. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity. Research as subject, en Denzin,N.&Lincoln, Y. (Eds.), Handbook of qualitative research, second edition. California: Sage Publications Inc.
Ellis, C., Adams, T. y Bochner, A. (2011). Autoethnography: An Overview [40 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 12(1), Art.10.
England, H. (1986) Social work as art. Londres: Allen and Unwin.
Fombuena, J. (2007). Trabajo Social: ideología, práctica profesional y sociedad. Barcelona: Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social I Assistents Socials de Catalunya.
Fombuena, J: (2011). Un estudio de las familias de origen de los y las trabajadoras sociales desde el modelo contextual. Comunitania, 2, 23-37
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1997). La nueva producción de conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares- Corredor.
Gray, M. y Webb, S. (2007). Social work as art revisited. International Journal of Social Welfare, 17 (1), 182-193.
Holborn, P. (1992). Devenir un practicien réflexif. En P: Holborn y M. Wideen (dirs.), Devenir enseignant, t. II, D’une experience de suvie à la matrise d’une practique professionelle (pp. 85-103). Montreal: Éditions Logiques.
Ituarte, A. (2013). Una reflexión sobre los modelos de intervención de los trabajadores sociales desde la experiencia de la supervisión. Sobremonte, E. (ed). Ibidem, 191- 204.
Julve, M., Cebrian, C. & García, A. (2013). Un modelo para el desarrollo del talento profesional. En Sobremonte, E. (ed.) Epistemología, teoría y modelos de intervención en trabajo social. Bilbao: Editorial Deusto. p. 343-350.
Montagud, X. (2012). Aproximación a los límites epistemológicos de la intervención social. En J. Fombuena (Ed). El Trabajo Social y sus instrumentos. Elementos para una interpretación a piacere (pp. 109-131). Valencia: Nau Llibres
Montagud, X. (2014). Los límites de la intervención social. Investigación narrativa y mejora de la práctica profesional. Tesis doctoral. Universitat de Valencia.
Montagud, X. (2015). Hacia la integración de la experiencia vital en la formación de los trabajadores sociales. Investigación biográfico-narrativa y mejora de la práctica profesional. Comunicación presentada en el IV Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa, Valencia del 29 de junio al 1 de julio. Valencia: Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa.
Montero, M., Pozo, T.; Cabrera, L. (2005). Aportaciones de la Autoetnografía a la investigación intercultural: Un Análisis Crítico de un Centro Educativo de la Ciudad de Boston, Massachussets. En E. Soriano (de). Calidad Educativa en la Escuela Intercultural (pp. 389-396). Andalucía: Universidad de Almería.
Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Barcelona, Editorial Graó
Polkinghorne, D.E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. Journal of Qualitative Studies in Education, 8 (1), 5-23.
Richardson, L. (2000). Writing: A method of inquiry. In Norman K. Denzin y Yvonna S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp.923-948). Thousand Oaks, CA: Sage.
Rittel, H & Noble, D (1989) Issue- Based Information Systems for Design, Working Paper 492, Institute of Urban and Regional Development, College of Environmental Design, University of California, Berkeley. November 1988.
Rittel, H & Webber, M. (1973) Dilemmas in a general theory of planning, Policy Sciences, 4, 155- 169.
Schön, D (1998) El profesional reflexivo. Como piensan los profesionales cuando actúan. Paidos, Barcelona.
Shaw, I. & Gould, N. (2003) Qualitative research in social work. London: Sage Publications.
Schulman, J. H. (dir.) (1992). Case methods in teacher education. NY: Teachers College Press.
Snowden, D, (2005). Strategy in the context of uncertainty. Handbook of Business Strategy, 6 (1), 47-54.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.
Velandia, M. (2010). De la autobiografía a la autoetnografía como herramienta para el estudio de sí mismo. Trabajo para la obtención del DEA. Universidad de País Vasco. Inédito.
Wasserman, S. (1993). Getting Down to cases: learning to teach with case studies. NY: Teachers College Press.
White, S. (2001). Auto- ethnography as a reflexive inquiry. The research act as self-surveillance. En Shaw, I. & Gould, N.(eds). Qualitative research in social work. London: Sage Publications., 101-112.
Yanow, D. y Tsoukas, H. (2009). What is reflection in action? A phenomenological account. Journal of Management studies, 46 (8), 1339-1364.
Zapata, P. , 2014-05-21 "[Auto] etnografía performativa como una vía para romper silencios y producir transformación social". Paper presented at the annual meeting of the Tenth Annual Congress of Qualitative Inquiry, University of Illinois at Urbana-Champaign, Urbana, Illinois http://citation.allacademic.com/meta/p732700_index.html.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain their copyright. They guarantee to this journal the right to a first publication of the work submitted to initiate the editorial process.
- Authors know that their work is published under a Creative Commons License which allows others to share it, with a recognition of the work's authorship and its initial publication in this journal.
- Authors share with Global Social Work explotation rights of the work that has been published in this journal, authorizing the execution of a free reproduction, distribution and public communication. Authors know that their work will be stored on servers and reproduced in digital format for inclusion in institutional repositories and databases that will facilitates free access to the full text of the work.
- Authors may distribute the version of the work published in this journal (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with the explicit acknowledgment of its initial publication in this journal.
Copyright on the texts published in Trabajo Social Global -Global Social Work, as well as editorial policy of the journal refering to self-file and deposit in institutional or thematic repositories, are identified in the database