Analysis of Roma culture knowledge in Social Work university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v14.30369

Keywords:

Gypsy culture, Social Exclusion, Prejudice, University students, Social Work

Abstract

For the majority of society, Roma people share situations of marginality, poverty and high social exclusion, which generate stigmas and social prejudices. The general objective of this research is to analyse the vision of non-Roma university students in the field of social work about the Roma community in terms of the social imaginary that is developed on cultural and social aspects. Methodologically, and given the nature of the objective of this study, this research adopts a quantitative methodology in which a total of 431 students participated. The analysis of the opinions of sectors of the population requires quantitative measurements of observable and objective figures. The study presented here shows how the social imagination of students in different degrees related to Social Work continues to hold stereotypes and prejudices about the Romany population. As main conclusions, the thoughts show social constructs that are detrimental to the relationships and social inclusion of Roma people.

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Author Biographies

Francisco Estepa-Maestre, Universidad Pablo de Olavide

Doctor en Sociología por la Universidad de Cádiz. Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad de Granada. Diplomado en Trabajo Social. Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla (España). 

Jonathan Torres-Cádiz, Universidad Pablo de Olavide

Graduado en Trabajo Social por la Universidad Pablo de Olavide, especializado en el sector de los menores y en el análisis de la discriminación del pueblo gitano y en los principales factores generadores del antigitanismo.

José David Gutiérrez-Sánchez, Universidad de Málaga

Profesor permanente laboral de la Universidad de Málaga, especializado en Migraciones; movilidad; juventud; contexto de riesgo y Pueblo Gitano, No obstante, en los últimos años ha investigado el papel del trabajador social en su trabajo profesor y por medio de Tecnologías de la Información e Comunicación (TIC). Es autor de diversos textos científicos e investigador en varios Proyectos I+D.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Estepa-Maestre, F., Torres-Cádiz, J., & Gutiérrez-Sánchez, J. D. (2024). Analysis of Roma culture knowledge in Social Work university students. Trabajo Social Global-Global Social Work, 14, 28–50. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v14.30369

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