The Beginnings of Professional Identity in the Training of Secondary School Teachers in Guanajuato

Authors

  • Armida Liliana Patrón Reyes Escuela Normal Superior Oficial de Guanajuato
  • Pedro Chagoyán García Escuela Normal Superior Oficial de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9399

Keywords:

Identity, Teacher Training, Life Stories, Pedagogical Practice.

Abstract

The professional activity of teachers is guaranteed by an initial training offered by the Escuela Normal in Mexico and the achievement of a degree in Education, similar to Magisterio degree studies in Higher Education. This educational process is articulated with one's own personal history, previous experiences, external and internal motivations beyond the fulfillment of an institutionalized curriculum.

The investigation of the Official Higher School of Guanajuato in Mexico proposes to develop the students' professional identity, considering their personal trajectory as a process of professional socialization with pedagogical beliefs that emerge from several experiences to guide their teaching identity. Under the methodology of Grounded Theory, the discourse of students of the Bachelor's Degree in Secondary Education, Specialized in Telecommunications and Mathematics is analyzed in an autobiography. The elaboration of the theory regarding the study object is based on the inductive analysis of qualitative data. Its selection is defined by theoretical sampling and saturation, with a conceptual arrangement, codification and constant comparison until categories with common properties are identified.

It is concluded that the voices of first grade students are situated in three socio-cultural settings: influence received, vocational idea and employment needs, which include internal mind-structure meanings prior to their entrance to the Normal School as well as preconceived ideas about the educational world, the teacher's being, where they form new conceptions and leave others, in an upward loop of knowledge, experiences and challenges during the initial teacher training process in Guanajuato, Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armida Liliana Patrón Reyes, Escuela Normal Superior Oficial de Guanajuato

Responsable del Área de Investigación Educativa de la Escuela Normal Superior Oficial de Guanajuato

Pedro Chagoyán García, Escuela Normal Superior Oficial de Guanajuato

Responsable del Cuerpo Académico Formación Docente y Prácticas Educativas y Coordinador de Telesecundaria

References

Álvarez, J. M. (2016). Qualitative and Narrative Assessment of Self-Concept and Identity: A Grounded Theory on Ethnic and Racial Labeling in America. Seatlle: University of Washington State University.

Ávila-Cuello, O. S. (2019).Sujetos, derechos y transformaciones: Miradas y preguntas a partir de la investigación educativa. Acciones e Investigaciones Sociales, 39, 159 – 179. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.2018393236

Bolívar, A. Domingo-Segovia, J. & Pérez-García, P. (2016). Reconstruir la identidad profesional docente en la sociedad del conocimiento. El caso del profesorado de Secundaria en España en J. Valle & J. Manso (2016) (coord.) La cuestión docente a debate: nuevas perspectivas, España: Narcea.

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 711-734. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317442508_Las_historias_de_vida_del_profesorado_voces_y_contextos

Buitrago R. & Cárdenas R. (2017). Emociones e identidad profesional docente: relaciones e incidencia. Revista Praxis & Saber, 8(17). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. DOI: https://doi.org/ 10.19053/ 22160159. v8. n17.2018.7208

Bruner, J. (1997) La educación, puerta de la cultura: Madrid: Visor.

Corbin, J. (2016). La investigación en la Teoría Fundamentada como un medio de generar conocimiento profesional, en S. Bénard (Coord.) La Teoría fundamentada: una metodología cualitativa (pp. 17-54). Aguascalientes: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperado de: https://www.uaa.mx/direcciones/dgdv/editorial/docs/ve_teoria_fundamentada.pdf

Murillo, J. (Coord.). (2016)- Teoría Fundamentada o Grounded Theory. [Master en Calidad y Mejora de la Educación Métodos de Investigación]. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Recuperado de: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/ 2016/01/Teoriafundamentada.-Una-sintesis.-pdf.pdf

Delory-Momberger C. (2014). Experiencia y formación. Biografización, biograficidad y heterobiografía. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 695-710. Recuperado de http://www.seg.guanajuato.gob.mx/Ceducativa/ CDocumental/Doctos/2014/agosto Experienciaformacion.pdf

Domingo-Moratalla, A. (2008). Ética para educadores. Madrid: Promoción Popular Cristiana.

Domingo-Segovia, J. (2006). Los Departamentos de Orientación en la mejora cualitativa de la Educación Secundaria. Revista de Educación, 339, 97-118. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a07.pdf

Fullan, M. (2007). Las fuerzas del cambio, con creces. Madrid: Akal.

García-Pérez & Mendia R. (2015) Acompañamiento Educativo: el rol del educador en aprendizaje y servicio solidario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 42-58. Recuperado de: https://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART3.pdf

Goodson, I. F. (1996), Representing Teachers. New York: Teachers College Press.

Goodson, I. F.; & Hargreaves, A. (eds.) (1996), Teachers’ Professional Lives. New York: Falmer Press.

Hargreaves, A. (1996). A vueltas con la voz. España: Kikiriki. 42/43: 28-34. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/162794

Hernández-Carrera, R. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis a través de la Teoría fundamentada. Cuestiones pedagógica, 23, 187-210. Recuperado de http://hdl.handle.net/11441/36261

Jarauta, B. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 103-122. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56750681006.pdf

Johnson D. (2010) Identidad y formación docente de los profesores principiantes. Un enfoque biográfico-narrativo. Congreso Iberoamericano de Educación, 14 al 16 de septiembre. Buenos Aires. Recuperado de www.facso.uchile.cl/ documentos/ponencia-de-daniel-johnson-identidad-y-formacion-docente-de-los-profesores-principiantes-un-enfoque-biografico-narrativo_65895_0_3917. pdf+&cd=3&hl=es&ct=clnk&gl=mx

Osses, S., Sánchez-Tapua, I. e Ibáñez-Mansilla, F. M. (2018). Investigación educativa en educación. Hacia la generación de teoría a través de procesos analíticos. Revista Estudios Pedagógicos, 32(1), 119-133. Recuperado de http://revistas.uach.cl/index.php/estped/ article/ view/3388

Knowles, J. (2004). Modelos para la comprensión de las biografías del profesorado en formación y en sus primeros años de docencia. Ilustraciones a partir de estudios de caso, en I. F. Goodson, (ed.). Historias de vida del profesorado (pp.149-205). Barcelona: Octaedro.

Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de https://materiainvestigacion.files. wordpress.com/2016/05/kuhn1971.pdf

Kushner, S. (2010). Prólogo: Recuperar lo personal. En J. Rivas & D. Herrera (Coords.). Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp. 9.15). Barcelona: Octaedro.

MacLure, M. (1993). Arguing for Your Self: Identities as an organizing principle in Teachers’ Job and Lives. British Educational Research Journal. 19(4), 311-322. DOI: 10.1080/0141192930190401

Medina A. & Domínguez M. (2001). Formación del formador de personas adultas: de la realización profesional a la transformación permanente de los entornos comunitarios. Enseñanza, 19, 353-383. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20461/formacion_formador.pdf

Pérez-Ferra, M. (2013). La actitud indagadora del profesor: Un proceso para desarrollar competencias en los profesores. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 57-72. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/567/56729527004.pdf

Pérez-Ferra, M. & Quijano, R. (2018). Análisis del discurso de los estudiantes de Magisterio sobre la contribución del practicum al desarrollo de su identidad profesional docente. Educatio Siglo XXI, 36(2), 331-352. DOI: http://dx.doi.org/ 10.6018/j/333091

Pidello M, Rossi, B. & Sagastizabal M. (2013). Las voces de los profesores: motivos de elección de la carrera docente, valores subyacentes. Revista Educación, XXII (43). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo= 505 6 915

Ramos-Morales, J. M. & Serrano-Casteñeda, J. A. (2017). A escrita autobiográfica de jovens e adultos no ensino superior. Revista Brasileira do Educação de Jovens e Adultos, 5(10), 77-89. Recuperado de http://www.revistas.uneb.br/ index.php/educajovenseadultos/ article/ view/4409/2783

Rivas, J. (2014). Nuevas identidades en la formación del profesorado: la voz del alumnado. International Journal of Development and Educational Psychology, 7(1), 487 – 494. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep

Rivas, I. (2010). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En I. Rivas & D. Herrera (Coordes.). Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp. 17-36). Barcelona: Octaedro.

Saavedra M. (2005). La formación docente: Lectura posible de nuevas realidades en Gómez, M. & Zemelman, H. (2005). Discurso pedagógico. Horizonte epistémico de la formación docente. México: Editorial PAX.

Saavedra, M. (2014) Formación docente eficaz. Estrategia de Investigación Dialéctica Transdisciplinaria: México: Editorial PAX.

Saavedra, M. (2016) Identidad docente y transdisciplinariedad. Morelia: Escuela Normal Superior de Michoacán.

Sánchez, E. (2009) Dos caras de la carrera docente: satisfacción y desmotivación. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social 16, 135-148. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1350/135012677010.pdf

Sánchez-Lissón, E. (2002). Elegir magisterio: entre la motivación, la vocación y la obligatoción, Escuela abierta, 99, 99 – 120. Recuperado de file:///C:/Users/Miguel/Downloads/Dialnet-ElegirMagisterio-286618.pdf

Vargas, X. (2011) ¿Cómo hacer investigación cualitativa? Jalisco: Etxeta.

Published

2019-09-28

How to Cite

Patrón Reyes, A. L., & Chagoyán García, P. (2019). The Beginnings of Professional Identity in the Training of Secondary School Teachers in Guanajuato. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(3), 53–70. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9399