Conceptualización de las competencias: Revisión sistemática de su investigación en Educación Primaria

Authors

  • Jairo Ortiz-Revilla Departamento de Didácticas Específicas, Facultad de Educación, Universidad de Burgos, c/Villadiego, 1, 09001, Burgos, España.
  • Ileana María Greca Departamento de Didácticas Específicas, Facultad de Educación, Universidad de Burgos, c/Villadiego, 1, 09001, Burgos, España.
  • Agustín Adúriz-Bravo Instituto CeFIEC, FCEyN, Universidad de Buenos Aires. 2º Piso, Pabellón 2, Ciudad Universitaria. Av. Intendente Güiraldes 2160, (C1428EGA) Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8304

Abstract

The study of competencies has a vast research trajectory. Nevertheless, in the last years, this concept and its theoretical foundations have given rise to some relevant questions that should be reconsidered. The aim of this piece of research is to report information available in the literature that can help elucidate the conceptualization of competency and understand the meaningfulness of competencies for current education, especially in the primary level. We present a synthesis of the rise and evolution of competency and a systematic review on research around this notion in Primary Education. Results show that the current decade is the period with most scientific production, with an upward trend. As for the general profile of publications, two thirds correspond to empirical studies; most of them are published in Europe, with Spain at the top of the list of countries. In-depth analysis shows that almost all studies address the traditional dimensions of competency; only few studies consider a wider variety of dimensions. Conceptualizations of competency from a technical/professionalizing perspective prevail over a more humanist/formative view. Only one quarter of the articles in the sample present original definitions of competency; the rest adopt pre-existing theoretical frameworks. According to our results, we consider that conceptualizations on competency that are available in the literature are still immature. All these findings could help develop educational proposals more coherent with current educational needs.

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Author Biographies

Jairo Ortiz-Revilla, Departamento de Didácticas Específicas, Facultad de Educación, Universidad de Burgos, c/Villadiego, 1, 09001, Burgos, España.

Jairo Ortiz-Revilla es estudiante de Doctorado en Educación y profesor externo en la Universidad de Burgos (UBU). Es miembro del Grupo de Investigación Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias (GIEC) de la UBU e investigador adscripto al Grupo de Epistemología, Historia y Didáctica de las Ciencias Naturales (GEHyD) de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Su línea de investigación principal es el desarrollo competencial en la etapa de Educación Primaria a través de enfoques interdisciplinarios.

Ileana María Greca, Departamento de Didácticas Específicas, Facultad de Educación, Universidad de Burgos, c/Villadiego, 1, 09001, Burgos, España.

Ileana M. Greca es Doctora en Ciencias por la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) y Profesora Titular de Didáctica de las Ciencias Experimentales de la Universidad de Burgos (UBU). En los últimos años su investigación se ha centrado en el uso de la historia y la filosofía de la ciencia en la enseñanza, el desarrollo profesional docente y la programación y evaluación de secuencias de enseñanza-aprendizaje dentro de propuestas STEAM integradas e inclusivas para Infantil y Primaria. Su producción incluye varios libros y más de 80 artículos de investigación en revistas indexadas.

Agustín Adúriz-Bravo, Instituto CeFIEC, FCEyN, Universidad de Buenos Aires. 2º Piso, Pabellón 2, Ciudad Universitaria. Av. Intendente Güiraldes 2160, (C1428EGA) Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Agustín Adúriz-Bravo es Doctor en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) y Docente-Investigador en el Instituto CeFIEC de la Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina, donde dirige el Grupo de Epistemología, Historia y Didáctica de las Ciencias Naturales (GEHyD). Su trabajo académico se inscribe en el área de las contribuciones de la filosofía y la historia de la ciencia a la enseñanza de las ciencias. Su producción consiste en 450 publicaciones (90 de ellas, artículos de investigación en revistas indexadas).

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Published

2021-03-29

How to Cite

Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M., & Adúriz-Bravo, A. (2021). Conceptualización de las competencias: Revisión sistemática de su investigación en Educación Primaria. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 25(1), 223–250. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8304