The Educational Dimension on Museum Websites.

An Exploratory Study.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i3.30860

Keywords:

cultural centers, education, educational technology, museums, web sites

Abstract

In recent decades museums have questioned their traditional approach, focused on exhibiting cultural artifacts, towards one focused on the visitor that offers more plural and transversal activities of interaction with citizens. These new visions have increased their in-person and virtual educational potential. In this context, it makes sense to study the educational dimension of the institutional websites of museums as a key piece to understand their educational role. This work presents a study that aims to analyze the presence of the educational dimension in the websites of museum institutions and, in particular, the presence of artistic mediation. The sample is made up of 33 websites of museums in the Canary Islands. In the absence of a suitable instrument, it was necessary to construct and validate an instrument that would allow the detailed study of the educational dimension of the websites of museums. Regarding the first objective the results indicate that the educational dimension appears in most of the sample. However, a detailed analysis shows that the information offered is limited. As for the second objective, artistic mediation is a pending issue on the websites of museums. In conclusion, it can be said that education does not appear as an essential part of the institution’s contribution to society and that artistic mediation is practically absent in the institutional websites analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Marta Carrera Rossi, Universidad de La Laguna

Alumna de Doctorado del "Programa de Doctorado en Educación" de la Facultad de Educación de la Universidad de La Laguna.

Juan Antonio Rodríguez Hernández, Universidad de La Laguna

Profesor Titular de Universidad.

Pablo Joel Santana Bonilla, Universidad de La Laguna

Profesor jubilado. Profesor Titular de Universidad.

En su día profesor de la Universidad de La Laguna.

He puesto como afiliación la Universidad de la Laguna porque si bien no me une relación laboral estoy codirigiendo una tesis doctoral y en ese sentido tengo esa relación academica con la ULL.

References

Acaso, M. (coord.) (2011). Perspectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales (Cuaderno 30). Fundación Telefónica/Ariel.

Álvarez, M.D. (2007). El museo como comunidad de aprendizaje, en R. Huerta y R. de la Calle (Eds.), Espacios estimulantes: museos y educación artística, Universitat de València, Servei de Publications, MuVIM, 109-127.

Álvarez-García, O., Sureda-Negre, J. y Comas-Forgas, R. (2018). Diseño y validación de un cuestionario para la alfabetización ambiental del profesorado de Primaria en formación inicial. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 309-328. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7725

Álvarez-Herrero, J.F. y Roig-Vila, R. (2019). Las páginas web de los centros educativos. Análisis de la situación actual en la Comunidad Valenciana. Revista de Comunicación de la SEECI, (50), 129-147. https://doi.org/10.15198/seeci.2019.50.129-147

Álvarez-Rodríguez, D., Marfil-Carmona, R. y Báez-García, C. (2019). Investigación de impacto sobre la formación en mediación y educación en museos: análisis de la Web of Science. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.357731

Angarita, D.F. (2021). Educación y uso de las tecnologías en páginas web de museos, Revisa EURITMIA, 6, 34-39.

Arriaga, A. (2019). De la educación a la mediación. Tensiones en torno a la situación de las educadoras y el trabajo con los públicos en museos y centros de arte. Her&Mus. Heritage & Museography, 20, 189-206. https://doi.org/10.34810/hermusn20id369682

Bowen, J. P., y Giannini, T. (2019). The digital future for museums [El future digital de los museos] in T. Giannini y J.P. Bowen (Eds.), Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research [Museos y Cultura Digital: Nuevas perspectivas e Investigación] (pp. 551-577). Springer.

Caballero, F. J. (2012). Espacios expositivos virtuales: Proyecto UMUSEO, una nueva opción para la difusión artística. Virtual Archaeology Review, 3(7), 44-49. https://doi.org/10.4995/var.2012.4384

Cagigal, P. (2017). Los museos como mediadores de la memoria en la era digital. Índex, revista de arte contemporáneo, (3), 22-30. https://doi.org/10.26807/cav.v0i03.47

Carrera Rossi, M. M. (2024). Instrumento de Análisis de Webs de Instituciones Museísticas y Culturales. (IAMuWeb). http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/39237

Castell, J. (2019). Educación abierta y recursos educativos en los sitios web de los museos en España (2012-2018). Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/671570

Cortés, A. y Sánchez, R. (2019). Análisis del uso de la tecnología en los museos: los museos inteligentes. Estudio de casos en la ciudad de Madrid. Revista internacional de turismo, empresa y territorio, 3(1), 96-139. DOI:10.21071/riturem.v3i1.11190

Daniels, H. (2003). Vygotsky y la pedagogía, Paidós.

Domínguez, A., y Antoñanzas, M. (2015-2016). Formación y educación en museos: un diálogo a varias voces. Museos.es: Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, 11-12, 97-117. https://www.libreria.cultura.gob.es/libro/formacion-y-educacion-en-museos-un-dialogo-a-varias-voces_1265/

Escobar, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36.

Fernández, L. y Fernández, I. (2012). Nueva museología: planteamientos y retos para el futuro. Alianza.

Fernández-Hernández, R., Vacas-Guerrero, T. y García-Muiña, F. (2021). La comunicación digital en los museos. Estudio comparado de las herramientas de la web 2.0. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 24(24), 102-120. https://doi.org/10.7263/adresic-024-06

García-Madariaga, J., Recuero, N. y Blasco, F. (2017). La influencia de las páginas web de los museos en las intenciones de los usuarios. ESIC Market Economic and Business Journal, 48(157), 393-416. DOI: 10.7200/esicm.157.0482.4e

Giannini, T., y Bowen, J. P. (2019). Transforming education for museum professionals in the digital age [Transformando la educación para los profesionales de museos en la era digital] in T. Giannini y J.P. Bowen (Eds.), Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research [Museos y Cultura Digital: Nuevas Perspectivas e Investigación] (pp. 457-480). Springer.

González-García, R. (2019). El giro educativo del arte como herramienta para la transformación social en los nuevos museos del siglo XXI. Eikón Imago, 14, 199-216. https://doi.org/10.5209/eiko.73434

Hervás, R., Tiburcio, E., y Tudela, R. (2018). Aproximación a la acción cultural de los museos en España. De la democratización a la democracia cultural. ICOM Education, 28, 49-68 https://ceca.mini.icom.museum/es/publicaciones/icom-education/

López-Aparicio Pérez, I., y Cejudo Mejías, V. (2020). La mediación cultural a través de la práctica artística. Cuando no existía la palabra… Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para la inclusión social, 15, 121-134. https://doi.org/10.5209/arte.65572

López, E. y Alcaide, E. (2011) Una historia sobre los departamentos de educación y las educadoras en los museos españoles, en María Acaso. Perspectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales (Cuaderno 30, pp. 13-30). Fundación Telefónica/Ariel. https://publiadmin.fundaciontelefonica.com/media/es/que_hacemos/media/publicaciones/Perspectivas.pdf

Marqués, P. (1999). Criterios para la clasificación y evaluación de espacios web de interés educativo. Educar, 25, 95-111. https://doi.org/10.5565/rev/educar.296

Mörsch, C. (2009). At a crossroads of Four Discourses: documenta 12 Gallery Education in between Affirmation, Reproduction, Deconstruction, and Transformation [En la encrucijada de Cuatro Discursos: documenta 12 Educacion Museística entre la Afirmación, la Reproducción, la Deconstrucción y la Transformación], in Carmen Mörsch and the research team of documenta 12 (Eds.). documenta 12 education. Between Critical Practice and Visitor Services. Results of a research project [educación documenta 12. Entre la Práctica Crítica y los Servicios a los Visitantes. Resultados de una investigación] (pp-9-31). Institute of Art Education/Diaphanes.

Orozco, G. (2005). Los museos interactivos como mediadores pedagógicos. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 26, 38-50. https://doi.org/10.17227/01203916.5500

Peters, T. (2019). ¿Qué es la mediación artística? Un estado del arte de un debate en curso. Corima, Revista de Investigación en Gestión Cultural, 4(6). doi:10.32870/cor.a4n6.7134

Rodrigo, J. (2012). Els museus com a espais de mediació: polítiques culturals, estructures i condicions per a la col-laboraciò sostenible en contextos, en LABmediació del CA Tarragona (2012) Obert per Refelxió: Un Laboratori de treball en xarxa i producció artística i cultural (pp. 43-48). CA Tarragona Centre d'Art (Ajuntament de Tarragona/Generalitat de Catalunya).

Rodríguez, S. (2019). La función comunicativa y educativa de los entornos virtuales de los museos. Culturas. Revista de Gestión Cultural, 6(2), 65-86. https://doi.org/10.4995/cs.2019.12442

Rubiales, R. (2012). El museo contemporáneo, Catalizador de futuro. Museum Education and New Media. ICOM Education, 23, 8-14. https://ceca.mini.icom.museum/es/publicaciones/icom-education/

Rubiales, R. (2020). Cartografía breve de pedagogías contemporáneas, Museum Education. ICOM Education, 29, 51-64. https://ceca.mini.icom.museum/es/publicaciones/icom-education/

Santana, P. J., Eirín, R., y Marín, D. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 29-48. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.29

Tardío-Crespo, V. y Álvarez-Álvarez, C. (2018). Análisis de las Páginas Web de los Centros Públicos de Educación Secundaria de Cantabria (España). REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 49-65. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.003

Torres, L. (2005). Elementos que deben contener las páginas web educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 25, 75-83. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61252/37266

Úcar, X. (1997). Realidad social - Realidad virtual II, Pedagogía social: revista interuniversitaria, 15-16, 235-264.

Villaespesa, E. (2018). Evaluación de la estrategia digital en los museos: métodos y herramientas para web, redes sociales y móviles, Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 19, 38-53. http://dx.doi.org/10.25267/Periferica.2018.i19.06

Published

2024-11-28

How to Cite

Carrera Rossi, M. M., Rodríguez Hernández, J. A., & Santana Bonilla, P. J. (2024). The Educational Dimension on Museum Websites.: An Exploratory Study. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 28(3), 333–353. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i3.30860

Issue

Section

Contribution