Dissemination of women university professors in the field of education in Spain on social media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i3.29601

Keywords:

Science, education, gender, teachers, social networks, university

Abstract

The dissemination of science produced by women academics is conditioned by the same barriers that influence their access and career paths. Social networks can be considered an opportunity to remove these barriers, as well as for the construction of reference models that can guide the new generations of women scientists. The aim of this research is to find out the profile and uses of social networks (SSN) for scientific and educational purposes by female researchers in Spain. A survey (e=+/-3.1 and 1-α=95%) was applied to a sample of 209 female researchers and 186 male researchers who had published in academic journals indexed in Scopus and Web of Science (WOS) during the years 2016 to 2020. The results show that women who attach importance to the use of SSNs to articulate their scientific career and SSNs to disseminate their research results can rely on them as a means to challenge some gender stereotypes that hinder their career and professional advancement. In terms of the type of networks used, the respondents prefer to use specialised networks (academic: ResearchGate, Academia.edu, Google Scholar) to disseminate their research results. In order for science in education produced by women to be visible and to reach the new generations starting out in scientific careers, it is necessary to work on several aspects. Greater commitment from institutions is needed to eradicate the gender gap and dissemination strategies in social media and through informal channels.

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Author Biographies

Nelcy Yoly Valencia-Oliveros, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Doctora en Estudios Interdisciplinares de Género por la Universidad Autónoma de Madrid. Licenciada en historia y máster por la Universidad Nacional de Colombia. Personal docente e investigador en la Universidad Internacional de La Rioja, donde imparte docencia en la Facultad de Educación, en los Másteres en Educación Inclusiva e Intercultural, y en Liderazgo y Dirección de Centros Educativos. Miembro del grupo de investigación Inclusión Educativa e Intercultural, Sociedad y Medios (SIMI). Actualmente es parte del equipo de investigación del proyecto “Incerticumbre, confianza y responsabilidad, claves epistemológicas de las nuevas dinámicas sociales en la era digital” (PID2020-117219GB-I00) del Ministerio de Ciencia e Innovación español. Colaboradora docente en el Máster en Estudios Interdisciplinares de Género y Políticas de Igualdad de la Universidad de Salamanca. Consultora docente de la Universidad Oberta de Cataluña (UOC). Docente en el Título Propio de la Universidad de Salamanca Máster en Identidad Sexual y diversidad LGTBI+. Pueden consultar las publicaciones de mayor relevancia en los siguientes perfiles profesionales:

https://orcid.org/0000-0001-9394-8252  https://scholar.google.es/citations?hl=es&user=bsNsSNwAAAAJ

Ángela Martín-Gutiérrez, Universidad de Sevilla (US) y Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Doctora Internacional en Educación y Máster en Dirección, Evaluación y Calidad de Instituciones de Formación por la Universidad de Sevilla (US). Profesora Contratada Doctora en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) y Profesora en la Universidad de Sevilla (US) en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social. Miembro de los Grupos de Investigación “Inclusión Socioeducativa e Intercultural, Sociedad y Medios de Comunicación” (SIMI) e “Investigación Pedagógica sobre la Persona” (HUM403). Tiene un sexenio reconocido por ANECA-CNEAI en la sección a nivel de actividad investigadora. Sus principales áreas de investigación se centran en la formación profesional, el emprendimiento, la formación del profesorado (inicial y permanente), las TIC, la educación inclusiva e intercultural, el género y la colaboración educativa. Pueden consultar las publicaciones de mayor relevancia en los siguientes perfiles profesionales:

https://orcid.org/0000-0001-9847-245X

https://scholar.google.es/citations?user=inIbcQQAAAAJ

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Published

2024-11-28

How to Cite

Valencia-Oliveros, N. Y., & Martín-Gutiérrez, Ángela. (2024). Dissemination of women university professors in the field of education in Spain on social media. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 28(3), 311–331. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i3.29601

Issue

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