Application of the Delphi method in the design of a competence profile for quality Early Childhood Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i1.28037Keywords:
teacher training, educational quality, Delphi technique, teacher evaluation, best practicesAbstract
The scarcity of theoretical models that include the theoretical and practical components that define teaching quality makes it difficult to evaluate teachers for their professional development. The aim of this work is to design and validate the professional competence profile that characterises quality teachers in Early Childhood Education. The Delphi methodology was used in which 18 experts participated in two consecutive rounds. The data analysis was carried out using a combination of qualitative strategies, by performing a content analysis, and quantitative techniques, with the use of Fleiss' Kappa coefficient (k) and the CVR and CVI indicators. The results show the clarity, coherence and relevance of the competences and assessment criteria included in the profile, as well as a high degree of inter-judge agreement. Finally, the final structure of the model from which the digital platform was designed is presented. The conclusions point to the validity of the model as a self-assessment tool for Early Childhood Education teachers, although it needs to be further refined by piloting the digital resource.
Downloads
References
Álvarez-Bernardo, G., García-Berbén, A.B. y Romo-Avilés, N. (2018). Las familias del mismo sexo y el sistema educativo español. Un estudio cualitativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 415-431. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8009
Aparicio, J.J. y Rodríguez-Moneo, M. (2016). La calidad de la educación como determinante del progreso de los países y la calidad del profesorado como determinante de la calidad de la educación. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 44, 41-66.
Balongo-González, E. y Mérida-Serrano, R, (2017). Los Proyectos de Trabajo: una metodología inclusiva en Educación Infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 125-142. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1091
Boardman, K. (2018). Early Years Teachers as leaders of change through reflexivity praxis? Early Child Development and Care, 190(3), 322-332. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1471473
Cabero-Almenara, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XX1, 17(1), 111-132. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707.
Cabero-Almenara, J. y Infante-Moro, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.187
Cepa-Serrano, A., Heras-Sevilla, D. y Fernández-Hawrylak, M. (2017). La educación emocional en la infancia: una estrategia inclusiva. Aula Abierta, 46(2), 73–82. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.73-82
Clark, S. y Byrnes, D. (2015). What millennial preservice teachers want to learn in their training. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(4), 379-395. https://doi.org/10.1080/10901027.2015.1100148
De-Damas-González, M., y Gomáriz-Vicente, M.Á. (2020). La verbalización de las emociones en Educación Infantil. Evaluación de un programa de conciencia emocional. Estudios sobre Educación, 38, 279-302. https://doi.org/10.15581/004.38.279-302
Dockett, S. (2019). Images of early childhood educators: How are they characterised? European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 737–740. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678712
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36.
Falotico, R. y Quatto, P. (2015) Fleiss’ kappa statistic without paradoxes. Quality & Quantity, 49(2), 463-470. https://doi.org/10.1007/s11135-014-0003-1
García-Carrión, R. y Villardón-Gallego, L. (2016). Dialogue and Interaction in Early Childhood Education: A Systematic Review. REMIE. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 6(1), 51-76. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2016.1919
Goldman, J.D.G. y Grimbeek, P. (2015). Pre-service primary school teachers’ self reflective competencies in their own teaching. European Journal of Psychology of Education, 30(2), 189-207. https://doi.org/10.1007/s10212-014-0231-8
González-Alfaya, M.E., Mérida-Serrano, R. y Rodríguez-Carrillo, J. (2021). Teoría y práctica de la excelencia docente en Educación Infantil. Ediciones Pirámide.
Laupper, E., Balzer, L. y Berger, J.L. (2020). Online vs. offline course evaluation revisited: testing the invariance of a course evaluation questionnaire using a multigroup confirmatory factor analysis framework. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32(4), 481-498. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09336-6
Llevot, N. y Bernad, O. (2015). La participación de la familia en la escuela. Factores clave. Revista de Sociología de la Educación, 8(1), 57-70.
López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. https://doi.org/10.5944/educXX1.20169
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea.
Martínez-Izaguirre, M., Yániz-Álvarez de Eulate, C. y Villardón-Galleg, L. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, 18(56). http://dx.doi.org/10.6018/red/56/10
Martínez-Piñeiro, E. (2003). La Técnica Delphi como estrategia de consulta a los implicados en la evaluación de programas. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 449–463.
Mathers, S., Eisenstadt, N., Sylva, K., Soukakou, E., Ereky-Stevens, K. (2014). Sound Foundations: A Review of the Research Evidence on Quality of Early Childhood Education and Care for Children under Three. Implications for Policy and Practice. Sutton Trust.
Maxey, D. y Kezar, A. (2016). Leveraging the Delphi Technique to Enrich Knowledge and Engage Educational Policy Problems. Educational Policy, 30(7), 1042–1070. https://doi.org/10.1177/0895904815586856
Mendioroz-Lacambra, A.M. y Rivero-Gracia, P. (2019). Componentes y dimensiones que caracterizan una buena praxis en Educación Infantil (0-3 años). Revista de Investigación Educativa, 37(1), 217-230. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.318521
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). 24 propuestas de reforma para la mejora de la profesión docente. https://educagob.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:adf4f050-9832-4a88-9cd2-96cd3519c664/documento-de-debate-24-propuestas-de-reforma-profesi-n-docente.pdf
Murillo, F. L. e Hidalgo, N. (2016). Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9.
Murry, J.W. y Hammons, J.O. (1995). Delphi: A Versatile Methodology for Conducting Qualitative Research. The Review of Higher Education, 18(4), 423-436. https://doi.org/10.1353/rhe.1995.0008
Pedrosa, I., Suárez-Álvarez y García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-20. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Pérez-Gómez, J. I. y Soto-Gómez, E. (2021). Aprender juntos a vivir y explorar la complejidad. Nuevos marcos pedagógicos de interpretación y acción. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 13-30.
Pozo-Llorente, M.T., Guitiérrez-Pérez, J. y Rodríguez-Sabiote, C. (2007). El uso del método Delphi en la definición de los criterios para una formación de calidad en animación sociocultural y tiempo libre. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 351-366.
Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1916
Rekalidou, G. y Panitsides, E. (2015). What does it take to be a “successful teacher”? Universities’ role in preparing the future early-years workforce. Early Years, 35(4), 333-350. https://doi.org/10.1080/09575146.2015.1080231
Rodríguez-Carrillo, J., Mérida-Serrano, R. y González-Alfaya, M. E. (2022). Educación infantil y calidad docente. Revisión de la literatura especializada. Human Review, International Humanities Review. Monográfico Nuevos Lenguajes Docentes.
Rodríguez-Sabiote, C., Pozo-Llorente, T. y Gutiérrez-Pérez, J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior. RELIEVE, 12(2), 289-305. https://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4231
Sánchez-Taraza, L. y Fernández-Barrueco, R. (2022). Aplicación del método Delphi en el diseño de un marco para el aprendizaje por competencias. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 219-235. http://dx.doi.org/10.6018/rie.463611
Santos-Caamaño, F.J., Vázquez-Cancelo, M.J. y Fuentes-Abeledo, E.J. (2022). El aprendizaje autodirigido en el marco de las ecologías de formación inicial docente. Resultados de un estudio Delphi. Educar, 58(2), 357-372. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1526
Schleicher, A. (2019). Helping our youngest to learn and grow: Policies for Early Learning. International Summit on the Teaching Profession. OECD Publishing.
Taut, S., Valencia, E., Palacios, D., Santelices, M. V., Jiménez, D., y Manzi, J. (2016). Teacher performance and student learning: Linking evidence from two national assessment programmes. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 23(1), 53-74. https://doi.org/10.1080/0969594X.2014.961406
Taut, S., y Sun, Y. (2014). The Development and Implementation of a National, Standards-based, Multi-method Teacher Performance Assessment System in Chile. Education Policy Analysis Archives, 22, 1-33. https://doi.org/10.14507/epaa.v22n71.2014
Torres-Gordillo, J. J. y Perera-Rodríguez, V. H. (2010). Cálculo de la fiabilidad y concordancia entre codificadores de un sistema de categorías para el estudio del foro online en e-learning. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 89-103.
Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6(1), 37-48.
Trueba, B. (2015). Espacios en armonía. Propuestas de actuación en ambientes para la infancia. Octaedro.