Utilidad del contrato de aprendizaje en el prácticum por competencias

Authors

  • José Tejada Fernandez Departamento de Pedagogía Aplicada Universidad Autónoma de Barcelona
  • Antonio Navío Gámez Dpto. Pedagogia Aplicada, Universidad Autónoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-1638-9167

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.21322

Abstract

Introduction. Within the experimentation of proposals for improvement of the Pedagogy Practicum, an innovation project is implemented that uses the learning contract as a strategy and tool for management, development and evaluation of the practicum by competencies. A study is carried out that aims to describe and understand the assessment of the usefulness and satisfaction of students with the learning contract as a strategy for their practicum process. Method. The innovative experience is analysed from a descriptive-exploratory study, with a mixed sequential methodology, where the quantitative method has preceded the qualitative one, located in the field of Pedagogy studies, over 3 academic courses. Results. The results obtained indicate that students have a medium-high assessment of the usefulness of the learning contract in the process of practicum. It should be noted that greater utility is evidenced in those indicators of dimension associated with generic-transversal competences (reflexivity, autonomy, responsibility, self-regulation), compared to those of a more specific and technical nature for development and evaluation of the practicum (giving meaning to the tutorials, giving content to the seminars, clarifying employment opportunities, facilitate the preparation of the report). Conclusions. It is concluded that the learning contract is a good strategy and tool for the management, development and evaluation of the practicum because it improves the collaboration schemes between the institutions, increases the processes of self-reflection and awareness of the achievement and development of professional competences, consolidates a culture of self-evaluation, and increases the responsibility and autonomy of the student in their training process.

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Author Biographies

José Tejada Fernandez, Departamento de Pedagogía Aplicada Universidad Autónoma de Barcelona

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona, es Catedrático de Didáctica y Organización Escolar. Está adscrito al Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona desde setiembre de 1983.

Especialista en evaluación de programas, innovación formativa, formación para el trabajo y formación de profesionales de la formación, ha ejercido su actividad docente e investigadora universitaria y extrauniversitaria en estos campos, tanto en licenciatura, doctorados, másteres y postgrados, nacionales e internacionales

Es Director-Coordinador del Grupo de Investigación CIFO (Colectivo de investigación en Formación Ocupacional) desde  2001.

Forma parte de una veintena de Consejos Científicos y Editoriales de Revistas especializadas en el ámbito de las Ciencias de la Educación en España y otros países. En la actualidad es Director de la Revista EDUCAR (Servició Publicaciones de la UAB).

https://orcid.org/0000-0001-9044-8826

http://www.researcherid.com/rid/P-1194-2015

Antonio Navío Gámez, Dpto. Pedagogia Aplicada, Universidad Autónoma de Barcelona

Doctor en Ciencias de la Educación, es Máster en Formación de Formadores por la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente, desarrolla la actividad profesional de la docencia en el Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona como Profesor Agregado Titular.

Participa activamente como miembro de investigación del Grupo CIFO (Colectivo de Investigación en Formación Ocupacional) de la Universidad Autónoma de Barcelona, tanto en lo que a actividades de investigación competitiva se refiere, como a docencia en distintos programas de formación docente nacionales e internacionales.

Cuenta con múltiples publicaciones que versan sobre temas relacionados con la evaluación de necesidades, la formación continua y las competencias profesionales, especialmente las que se refieren a los profesionales de la formación.

Ha sido Vicedecano de Ordenación académica en la Facultad de Ciencias de la Educación de la UAB. En la actualidad es coordinador del Grado de Pedagogía y también tesorero del Colegio Profesional de Pedagogos de Cataluña.

Published

2022-11-26

How to Cite

Tejada Fernandez, J., & Navío Gámez, A. . (2022). Utilidad del contrato de aprendizaje en el prácticum por competencias. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(3), 353–372. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.21322