El profesorado y el uso de las TIC para la accesibilidad universal: ¿Hacia dónde vamos?

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.24098

Abstract

Las TIC (tecnologías de la información y la comunicación) se han convertido en un recurso educativo necesario y su uso ha pasado a ser cotidiano en las aulas de las distintas etapas educativas, más aún con la crisis del COVID-19. Esta relevancia aumenta cuando se trata de discapacidad, pues las TIC se convierten en una herramienta de inclusión educativa y social. La inclusión, la tecnología y la formación del profesorado son aspectos interrelacionados, aunque apenas se han analizado en investigaciones previas. El objetivo del presente trabajo es analizar la situación respecto a estos aspectos. Para ello se emplea una metodología basada en análisis uni y bivariable de seis dimensiones de una escala previamente validada en otros estudios. Los principales resultados señalan que el conocimiento sobre discapacidad y tic no es suficiente; que el conocimiento sobre ambos aspectos es mayor en los docentes de las etapas universitarias; en cuanto a las diferencias por sexo y edad, los hombres y docentes más jóvenes o con menos experiencia se muestran más preparados y motivados. En definitiva, el estudio aporta novedad en cuando ofrecer una fotografía precisa de la situación del profesorado de todas las etapas educativas en tecnología y discapacidad.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

Albashtawi, A. & Al Bataineh, K. (2020). The Effectiveness of Google Classroom Among

EFL Students in Jordan: An Innovative Teaching and Learning Online Platform.

International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(11), 78–88.

doi:10.3991/ijet.v15i11.12865

Arcangeli, L., Bacherini, A., Gaggioli, C., Sannipoli, M. & Balboni, G. (2020). Attitudes

of Mainstream and Special-Education Teachers toward Intellectual Disability in

Italy: The Relevance of Being Teachers. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17,

https://doi.org/10.3390/ijerph17197325

Bataineh, K. B., Atoum, M. S., Alsmadi, L. A. & Shikhali, M. (2021). A Silver Lining of

Coronavirus: Jordanian Universities Turn to Distance Education. International

Journal of Information and Communication Technology Education

(IJICTE), 17(2), 1-11.

Batanero, J. M. F., & Rodríguez-Martín, A. (2018). TIC y diversidad funcional:

conocimiento del profesorado. European Journal of Investigation in Health,

Psychology and Education, 7(3), 157-175.

Batanero, J. M. F., Graván, P. R., & El Homrani, M. (2017). TIC y discapacidad.

Conocimiento del profesorado de educación primaria en Andalucía. Aula

Abierta, 46(2), 65-72.

Batanero, J. M. M. F. (2018). Investigación sobre las TIC aplicadas a personas con

discapacidad. Formación inicial del profesorado de Educación Primaria. IJERI:

International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 251-264.

Bocconi, S. & Ott, M. (2011). ICT and universal access to education: towards a culture

of accessibility. In World Summit on Knowledge Society (pp. 330-337). Springer,

Berlin, Heidelberg

Chang, T. Y., Hong, G., Paganelli, C., Phantumvanit, P., Chang, W. J., Shieh, Y. S. &

Hsu, M. L. (2020). Innovation of dental education during COVID-19

pandemic. Journal of Dental Sciences,16(1), 15-20.

Chauhan, S. (2017). A meta-analysis of the impact of technology on learning

effectiveness of elementary students. Computers & Education, 105, 14-30.

Cohen, J. & Kupferschmidt, K. (2020). Strategies shift as coronavirus pandemic looms.

countries Luxembourg, Germany, Montenegro and Ireland. Technol Forecast

Soc.

Comi, S. L., Argentin, G., Gui, M., Origo, F. & Pagani, L. (2017). Is it the way they use

it? Teachers, ICT and student achievement. Economics of Education Review, 56,

-39.

Corredor, O. L. L., Calderón, D. I., García-Martínez, Á. & Reis, M. (2016). Didactics

and teaching with accessibility and affectivity in higher education. In

Proceedings of the 7th International Conference on Software Development and

Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion, pp. 99-

Dujaili, J. A., Blebil, A. Q. & Mohammed, A. H. (2020). Approach to teaching and

learning during COVID-19 global pandemic: Innovation in curriculum

development. Pharmacy Education, 41-42.

Falck, O., Mang, C. & Woessmann, L. (2018). Virtually no effect? Different uses of

classroom computers and their effect on student achievement. Oxford Bulletin

of Economics and Statistics, 80(1), 1-38.

Fernández Batanero, J. M., Reyes Rebollo, M. M., & El Homrani, M. (2018). TIC y

discapacidad. Principales barreras para la formación del profesorado. EDMETIC,

Revista de Educación Mediática y TIC, 7 (1), 1-25.

Fernández, J.M., y Rodríguez, A. (2017) TIC y diversidad funcional: conocimiento del

profesorado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and

Education, 7 (3), 157-175. https://idus.us.es/handle/11441/69546?

Fernández-Batanero, J. M. (2018). TIC y la discapacidad. Conocimiento del profesorado

de Educación Especial. Hekademos: revista educativa digital, (24), 19-29.

Fernández‐Batanero, J. M., Cabero, J. & López, E. (2019). Knowledge and degree of

training of primary education teachers in relation to ICT taught to students with

disabilities. British journal of educational technology, 50(4), 1961-1978.

Fernández-Batanero, J. M., Cabero-Almenara, J., Román-Graván, P., & PalaciosRodríguez, A. (2022). Knowledge of university teachers on the use of digital

resources to assist people with disabilities. The case of Spain. Education and

Information Technologies, 1-15.

Fernández-Batanero, J. M., Graván, P. R. & Rojas, C. S. (2020). Are primary education

teachers from Catalonia (Spain) trained on the ICT and disability?. Digital

Education Review, (37), 288-303.

Galiano-Barrocal, L., Sanz-Cervera, P., & Tárraga Mínguez, R. (2015). Análisis del

conocimiento, uso y actitud de las TIC por parte de Maestros de Educación

Especial.

Grzona, M. A. (2014). Educational accessibility in inclusive classrooms: a didactic view.

Research & Postgraduate, 29(2), 137-149.

Guenaga, M. L., Barbier, A. & Eguíluz, A. (2017). Accessibility and information and

communication technologies. TRANS. Journal of Translation Studies, (11), 155-

https://doi.org/10.24310/TRANS.2007.v0i11.3104

Hattangdi, A. & Ghosh, A. (2011). Enhancing the quality and accessibility of higher

education through the use of Information and Communication Technologies.

In International Conference on Emergent Missions, Resources, and the

Geographic Locus in Strategy as a part of the 11th Annual Convention of the

Strategic Management Forum (SMF), India 2008 (Vol. 2011, pp. 1-14). DOI:

18848/2327-0144/CGP/v28i02/89-106

Higueras-Rodríguez, L., Uroz Carreño, M., Lázaro, M.N, y Medina-García, M. (2021).

Influence of ICT on Educational and Socioemotional Development in Primary

Education: A Literature Review. International Journal of Technologies in

Learning, 28(2), 89-106. DOI: 10.18848/2327-0144/CGP/v28i02/89-106

Huawei (2018). Accelerating SDGs through ICT. ICT Sustainable Development Goals.

Benchmark.

Jude, W. I. & Dankaro, J. T. (2012). ICT resource utilization, availability and

accessibility by teacher educators for instructional development in College of

Education Katsina-Ala. New Media and Mass Communication, 3, 1-6.

Khetarpal, A. (2014). Information and communication technology (ICT) and

disability. Review of market integration, 6(1), 96-113.

Kramarenko, T., Bondar, K., & Shestopalova, O. (2021, March). The ICT usage in

teaching mathematics to students with special educational needs. In Journal of

Physics: Conference Series (Vol. 1840, No. 1, p. 012009). IOP Publishing.

Kumar, R. (2008). Convergence of ICT and Education. World Academy of Science,

Engineering and Technology, 40, 556-559.

Medina-García, M. (2017). La educación inclusiva como mecanismo de garantía de la

igualdad de oportunidades y no discriminación de las personas con

discapacidad. Una propuesta de estrategias pedagógicas inclusivas. Ediciones

Cinca

Medina-García, M., García-Vita, M. M., Higueras-Rodríguez, L. (2020). La formación del

profesorado universitario en discapacidad y atención a la diversidad

[Comunicación]. CUICIID 2020, Congreso Universitario internacional sobre

contenidos, investigación, innovación y docencia, Barcelona, España.

Medina-García, M., Higueras-Rodríguez, L., García-Vita, M. D. M., & Doña-Toledo, L.

(2021). ICT, Disability, and Motivation: Validation of a Measurement Scale and

Consequence Model for Inclusive Digital Knowledge. International Journal of

Environmental Research and Public Health, 18(13), 6770.

Ojuope, I. K., Adetunmbi, A. O. & Oyinloye, O. E. (2020). Awakening for 21st Century

Challenges and Opportunities with the use of ICT Based Virtual Assistive

Technology to Teach Early Childhood Education of Children with Learning

Challenges in Pandemic Challenged Society. 2

Oreshkina, O. & Gurov, A. (2019). Solving the problem of limited content accessibility

in natural science disciplines for students with hearing impairments in technical

university. In 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON),

pp. 345-351

Ott, M. (2011). School of the future: E-tools and new pedagogies to build up an

inclusive learning community. In Technology Enhanced Learning for People with

Disabilities: Approaches and Applications (pp. 105-120). IGI Global

Schildkamp, K., Wopereis, I., Kat-De Jong, M., Peet, A. & Hoetjes, I. (2020). Building

blocks of instructor professional development for innovative ICT use during a

pandemic. Journal of Professional Capital and Community

Serrano-Puche, J. (2013). "La educación mediática en la era de la hiperconectividad:

una apuesta por la desconexión digital periódica". Editorial UOC.

Stauffer, B. (2020). What’s the Difference between Online Learning and Distance

Learning? Applied Educational Systems. April 2.

Suriá Martínez, R. (2011). Percepción del profesorado sobre su capacitación en el uso

de las TIC como instrumento de apoyo para la integración del alumnado con

discapacidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del profesorado,

(2), 299-314.

Tiejun, Z. (2021). Implementation status and development thinking on “cloud national

examination” in china under the situation of “Online Anti-COVID-19 Epidemic”.

Toledo, P., Llorente, M. C. (2016). Initial Teacher Training in the Use of Information

and Communications Technology (ICT) for Education of the Sisabled. Digital

Education Review,30, 135-146.

UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all

http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf

Usmani, R. S. A., Saeed, A. & Tayyab, M. (2021). Role of ICT for Community in

Education During COVID-19. In ICT Solutions for Improving Smart Communities

in Asia (pp. 125-150). IGI Global.

Vega-Gea, E., Calmaestra, J., & Ortega-Ruiz, R. (2021). Teacher perception on the use

of ICT in inclusive education. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 235-

Vicente, E., Mumbardó-Adam, C., Guillén, V.M., Coma-Roselló, T., Bravo-Álvarez, M.-

Á. & Sánchez, S. (2020). Self-Determination in People with Intellectual

Disability: The Mediating Role of Opportunities. Int. J. Environ. Res. Public

Health, 17, 6201 https://doi.org/10.3390/ijerph17176201

Veröffentlicht

2022-11-26

Zitationsvorschlag

Medina-García, M., Doña-Toledo, L. ., Higueras-Rodríguez, L., & Lázaro, M.-N. (2022). El profesorado y el uso de las TIC para la accesibilidad universal: ¿Hacia dónde vamos?. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(3), 461–481. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.24098