A proposal of categorisation for analysing inductive reasoning
DOI:
https://doi.org/10.30827/pna.v1i2.6213Palabras clave:
Conjeturas, Estudiantes de secundaria, Pasos, Razonamiento inductivo, RazonamientoResumen
We present an analysis of the inductive reasoning of twelve Spanish secondary students in a mathematical problem-solving context. Students were interviewed while they worked on two different problems. Based on Polya´s steps and Reid’s stages for a process of inductive reasoning, we propose a more precise categorization for analyzing this kind of reasoning in our particular context. In this paper we present some results of a wider investigation (Cañadas, 2002).
Una propuesta de categorización para analizar el razonamiento inductivo
Handle: http://hdl.handle.net/10481/4717
Nº de citas en WOS (2017): 7 (citas de 2º orden, 11)
Nº de citas en SCOPUS (2017): 5 (citas de 2º orden, 9)
Descargas
Citas
Cañadas, M. C. (2002). Razonamiento inductivo puesto de manifiesto por alumnos de secundaria. Granada: Universidad de Granada.
Cañadas, M. C., Nieto, E., & Pizarro, A. (2001). El valor de la demostración en la educación secundaria. In J. Berenguer, B. Cobo, & J. M. Navas (Eds.). Actas de investigación en el aula de matemáticas: retos de la educación matemática del siglo XXI (pp. 167-172). Granada: Universidad de Granada.
Healy, L., & Hoyles, C. (1998). Justifying and proving in school mathematics. (TechnicalrReport on The Nationwide Survey). London: Institute of Education, University of London.
Jones, L. (1996, July). A developmental approach to proof. Paper presented at the 8th International Congress on Mathematical Education, Seville.
Küchemann, D., & Hoyles, C. (2002). Students' understanding of a logical implication and its converse. In A. Cockburn, & E. Nardi (Eds.). Proceedings of the 26th International Group for the Psychology of Mathematics Education, Norwich UK, Vol. III. (pp. 241-248). Norwich, UK: University of East Anglia.
Lampert, M. (1990). When the problem is not the question and the solution is not the answer: Mathematical knowing and teaching. American Educational Research Journal, 27, 29-36.
Boletín Oficial del Estado (2003a). Real Decreto 831/2003 de 27 de junio, de Ordenación General y las Enseñanzas Comunes de la Educación Secundaria Obligatoria (Vol. BOE Nº 158, pp. 25683-25743). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Boletín Oficial del Estado (2003b). Real Decreto 832/2003 de 27 de junio, de Ordenación General y las Enseñanzas Comunes del Bachillerato (Vol. BOE Nº 159, pp. 26039-26099). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Mason, J. (1996). Expressing generality and roots of algebra. In N. Bednarz, C. Kieran, & L. Lee (Eds.), Approaches to algebra. Perspectives for research and teaching (pp. 65-86). London: Kluwer.
Pólya, G. (1967). La découverte des mathématiques. París: DUNOD.
Reid, D. (2002). Conjectures and refutations in grade 5 mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 33(1), 5-29.