Ontological beliefs and their impact on teaching elementary geometry

Autores/as

  • Boris Girnat University of Education Freiburg, Alemania

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v5i2.6156

Palabras clave:

Creencias de los profesores, Educación secundaria, Geometría, Ontología

Resumen

This paper proposes a conceptual framework to classify ontological beliefs on elementary geometry. As a first application, this framework is used to interpret nine interviews taken from secondary school teachers. The interpretation leads to the following results: (a) the ontological beliefs vary in a broad range, denying the assumption that a similar education provokes analogue opinions; and (b) ontological beliefs have a remarkable influence on the standards of proofs and on the epistemological status of theorems, and also on the role of drawing, constructions and their descriptions, media, and model building processes.

Creencias ontológicas y su impacto en la enseñanza de la Geometría elemental

Este artículo propone un marco conceptual para clasificar las creencias ontológicas sobre la geometría elemental. Como primera aplicación, este marco se utiliza para interpretar nueve entrevistas realizadas a profesores de secundaria. La interpretación conduce a los siguientes resultados: (a) las creencias ontológicas varían en un amplio rango, negando la suposición de que una educación similar provoca opiniones análogas; y (b) las creencias ontológicas tienen una influencia notable en los estándares de las pruebas y en el estatus epistemológico de los teoremas, así como en la función del dibujo, las construcciones y sus descripciones, los medios y los procesos de construcción de modelos.

Handle: http://hdl.handle.net/10481/6724

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Andelfinger, B. (1988). Geometrie: didaktischer informationsdienst mathematik. Soest, Germany: Soester Verlagskontor.

Calderhead, J. (1996). Beliefs and knowledge. In D. C. Berliner & R. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 709-725). New York: Macmillan.

Eichler, A. (2006). Individual curricula - beliefs behind beliefs. In A. Rossman & B. Chance (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS-7) [CD ROM]. Salvador, Brazil: IASE.

Groeben, N., Wahl, D., Schlee, J., & Scheele, B. (1988). Das forschungsprogramm subjektive theorien - eine einführung in die psychologie des reflexiven subjekts. Tübingen, Germany: A. Francke Verlag GmbH.

Houdement, C., & Kuzniak, A. (2001). Elementary geometry split into different geometrical paradigms. In M. Mariotti (Ed.), Proceedings of the Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 3) [CD ROM]. Bellaria, Italy: Universita di Pisa.

Kline, M. (1983). Mathematics: the loss of certainty. Oxford, Great Britain: Oxford University Press.

Sneed, J. D. (1979). The logical structure of mathematical physics (2nd ed.). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Stegmüller, W. (1985). Probleme und resultate der wissenschaftstheorie und analytischen philosophie band II: theorie und erfahrung: theorienstrukturen und theoriendynamik (2nd ed.). Berlin, Germany: Springer Verlag.

Struve, H. (1990). Grundlagen einer geometriedidaktik. Mannheim, Wien, Zürich, Switzerland: BI Wissenschaftlicher Verlag.

Wilson, R., & Cooney, T. (2002). Mathematics teacher change and development. The role of beliefs. In G. Leder, E. Pehkonen, & G. Törner (Eds.), Beliefs: a hidden variable in mathematics education? (pp. 127-148). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Descargas

Publicado

2011-01-01

Número

Sección

Artículos