ACCESS, TECHINAL SUPPORT, AND READING PRACTICE OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT AT THREE ECUADORIAN UNIVERSITIES

Authors

  • Elian Santillan Palma Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Jhonny Saulo Villafuerte-Holguín Profesor en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi.

DOI:

https://doi.org/10.30827/modulema.v7i.26984

Keywords:

Accessibility, Pedagogical support, Disability, Inclusive education, Second language instruction
Agencies: This work is product of the Research Projects (1) “Propuesta de adaptación curricular en la enseñanza del idioma inglés para la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales auditivas, de las unidades educativas de Chone” and (2) “Comprensión Lectora y Escritura Académica.” of the Laica Eloy Alfaro University of Manabí, Ecuador. The RED-LEA “Cambiando vidas”, and the research group: “Innovaciones pedagógicas para el Desarrollo sustentable” of ULEAM.

Abstract

The access of students with sensory deficits to quality educational services persists as one of the challenges of  higher education worldwide. This work aims to determine  the level of access and technical support that three  Ecuadorian universities offer to students with hearing impairment for the development of reading skills. The  mixed approach of scientific research is used for data  collection. The instrument used is the Inclusive Education Access Questionnaire created by Real (2011). The techniques used were: contextualized observation, in-depth interview, and survey. The results show that in the  universities studied, limitations persist in providing  technical support to students with sensory disabilities, reducing the development of reading skills in the group  studied. The research concluded that to improve the  reading skills of students with hearing impairment, the  participating universities must install pedagogical/technical supports, design intervention routes, and strengthen the knowledge and motivation of the teaching staff to implement curricular adaptations and specific tutorials.

Downloads

  • Captures
  • Mendeley - Readers: 3
  • Mentions
  • News: 1

Author Biographies

Elian Santillan Palma, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Estudiante del programa PINE

 

Jhonny Saulo Villafuerte-Holguín, Profesor en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi.

Director Ejecutivo de la Fundación CEFODI, Ecuador.

Coordinador de la Carrera Gerencia PYMES en Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.

Director del Centro de Investigaciones de la Universidad San Gregorio, Portoviejo, Ecuador

Profesor en Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

References

Abdulrahman, H., Adebisi, F., Nwako, Z., & Walto, E. (2021). Revisiting (inclusive) education in the postcolony. Journal of the British Academy, 9(1), 47–75. https://doi.org/10.5871/jba/009s1.047 DOI: https://doi.org/10.5871/jba/009s1.047

Alegre, O., & Villar, L. (2019). Relación entre los Problemas Emocionales y el Desarrollo del Lenguaje en Niños y Adolescentes con Dificultades Auditivas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,17(1), 5-23. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.001 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.001

Alonzo, M.E. & Villafuerte, J. (2020). Adaptations for Teaching Children with Special Educational Needs in ESL Context. International Journal of Social Science Studies, 8(1), 121-134. https://doi.org/10.11114/ijsss.v8i1.4668 DOI: https://doi.org/10.11114/ijsss.v8i1.4668

Bravo, S., Bernarás Iturrioz, E., Garaigordobil Landazabal, M. & Villafuerte-Holguín, J. (2021). Situación de la Inclusión educativa e integración escolar de adolescentes con discapacidad motora de Manabí, Ecuador. Revista San Gregorio, 45(1), 47-58. https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/1462/4-santos

Bravo, S., Bernarás Iturrioz, E., Garaigordobil Landazabal, M. & Villafuerte-Holguín, J. (2023). Características psicosociales del alumnado ecuatoriano con discapacidad motora. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25(1), 103-120. https://doi.org/10.36390/telos251.08 DOI: https://doi.org/10.36390/telos251.08

Cañizares, G. (2016). Alumnos con deficit auditivo: un nuevo método de enseñanza-aprendizaje. Narcea Editions.

Clavijo, R.G. & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-127. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Corral, K., Villafuerte, J. & Bravo, S. (2015). Realidad y perspectiva de la educación inclusiva de Ecuador. Percepciones de los actores directos al 2014. CIAIQ 2015. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/320

Crisol Moya, E. (2019). Hacia una educación inclusiva para todos y nuevas contribuciones. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 1-9. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9155

Connor, C.M. & Zwolan, T.A. (2004). Examining multiple sources of influence on the reading comprehension skills of children who use cochlear implants. Journal of Speech Language and Hearing Research, 47(3), 509-526. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2004/040). DOI: https://doi.org/10.1044/1092-4388(2004/040)

Fernández, J., Alonzo, S., & Brigas, C. (2017). Profesorado universitario y estudiantes con discapacidad. In M. Homrani, I. Ávalos, & D. Báez. Respuesta e Intervenciones Educativas en una sociedad diversa (pp. 998-1008). Comares.

Galván, E. (2019). La educación inclusiva, una inversión de futuro. Plena Inclusión 436, 2-3.

Garrad, T., Vlcek, S., & Page, A. (2022). The Importance of the Promotion of Evidence-Based Practice as a Reasonable Adjustment in Mainstream Education Settings for Students with Autism Spectrum Disorder. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 46(1), 101-112. https://doi.org/10.1017/jsi.2022.5 DOI: https://doi.org/10.1017/jsi.2022.5

Geers, A.E. & Hayes, H. (2011). Reading, writing, and phonological processing skills of adolescents with 10 or more years of cochlear implant experience. Ear and Hearing, 32(1), 49S-59S. https://doi.org/10.1097/AUD.0b013e3181fa41fa DOI: https://doi.org/10.1097/AUD.0b013e3181fa41fa

López-Vélez, A. (2018). La escuela inclusiva El derecho a la equidad y la excelencia educativa. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

López, I. & Valenzuela, G. (2015). Children and adolescents with special educational needs. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 42-51. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.004

Luzardo, L., Villafuerte, J., Bravo, S. & Corral, E. (2018). Compromiso o indiferencia: dicotomía ante la presencia de estudiantes con hipoacusia en una comunidad universitaria. In Authors. Educar desde la complejidad para la escuela del siglo XX (pp.145-165). Editorial ULEAM.

Macías, K, & Villafuerte, J. (2020). Teaching English Language in Ecuador: A Review from the Inclusive Educational Approach. Journal of Arts & Humanities, 9(2), 75-90. https://www.theartsjournal.org/index.php/site/article/view/1854/838

Mateus Cifuentes, L.E., Vallejo Moreno, D. M., Posada, D.O. & Durán, L.F. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177–191. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854

Mateos, C., & Jiménez, R. (2018). Los niños con dificultades auditivas tienen más problemas de atención y rendimiento académico. SEORL.

Matos, M. & Fukuda, C. (2016). School Inclusion of People with Physical Disabilities: The Role of Social Interactions. Interpersona: An International Journal on Personal Relationships, 10, 22-33. http://doi.org/10.5964/ijpr.v10isupp1.239. DOI: https://doi.org/10.5964/ijpr.v10isupp1.239

McCreery, R., Walker, E., Spratford, M., Lewis, D. & Brennan, M. (2019). Auditory, Cognitive, and Linguistic Factors Predict Speech Recognition in Adverse Listening Conditions for Children With Hearing Loss. Frontiers in Neuroscience, 13 (1-10). https://doi.org/10.3389/fnins.2019.01093 DOI: https://doi.org/10.3389/fnins.2019.01093

Miñana Blasco, C. (2020). Educación inclusiva: Estado de la cuestión y balance analítico. Editorial Universidad Nacional de Colombia.

Moreira, C. & Villafuerte-Holguín, J.S. (2022). Diversidad en comunidades educativas: enseñanza de inglés como lengua extranjera a estudiantes con pérdida auditiva y déficit comunicacional. MODULEMA. Revista científica Sobre Diversidad Cultural, 6, 101–116. https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.24575 DOI: https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.24575

Nikolaraizi, M., Vekiri, I. & Easterbrook. S. (2013). Investigating Deaf Students’ Use of Visual Multimedia Resources in Reading Comprehension. American Annals of the Deaf, 157(5) 458–74. http://www.jstor.org/stable/26234861 DOI: https://doi.org/10.1353/aad.2013.0007

Ocampo, A. (2018). Competencia lectora y comprensión lectora desde una perspectiva de educación inclusiva. Entrevista a Andrés Calero. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 1-12. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/2186

Pegalajar, M. & Colmenero, M. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

Perilla Granados, J.S. (2018). La educación inclusiva: una estrategia de transformación social. Universidad Sergio Arboleda.

Pulgar, M.D. (2018). Las necesidades educativas especiales de los alumnos/as con deficiencia auditiva. Revista Internacional De Apoyo a La inclusión, Logopedia, Sociedad Y Multiculturalidad, 4(3). 1-20. https://doi.org/10.17561/riai.v4.n3.12 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v4.n3.12

Real, S. (2011). La situación de los estudiantes con discapacidad en la universidad de Oviedo. Thesis. Oviedo University. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/3834/TD_Sara%20Real%20Castelao.pdf;jsessionid=2ED682EB2CA50A6DD06ED50176116DC7?sequence=5

Rodríguez Zambrano, A.D., Mera Medranda, M.N., Alcívar Pincay, G.A. & Cedeño Rengifo, R. (2020). Influencia de la Betatalasemia en el Rendimiento Escolar: una Historia de vida. Universidad y Sociedad, 12(2), 318-324.

Romo, P. (2019). La comprensión y la competencia lectora. Revista Anales, 1. 377, 163-164. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/2552

Rueda, I., Acosta, B. & Cueva, F. (2020). Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educ. Soc., Campinas, 41, 1-20. https://doi.org/10.1590/ES.218154 DOI: https://doi.org/10.1590/es.218154

Saloviita, T. (2019). Explaining classroom teachers’ attitudes towards inclusive education. Support for Learning, 34(4), 432-442. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12277 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9604.12277

Sánchez Salazar, T., Gómez Alcívar, V., Dicado Albán, M. & Campi Cevallos, C. (2019). Estrategias metodológicas inclusivas para niños con discapacidad auditiva en el nivel básico. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2, 1-17. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1135

Socher, M., Myxell, B., Ellis, R., Garskog, M., Hedstrom, I. & Wass, M. (2019). Pragmatic Language Skills: A Comparison of Children with Cochlear Implants and Children Without Hearing Loss. Frontier in Psychology, 10(1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02243 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02243

Velázquez, M.D. & Villafuerte, J. (2020). Recreational Games to Strengthen Equilibrium and Oral Expression of Children with Down Syndrome. Theory and Practice in Language Studies, 10(4), 360-371. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.1004.03 DOI: https://doi.org/10.17507/tpls.1004.03

Villafuerte, J.S. & Pinoargote, J.C. (2020). Dispositivos electrónicos en prácticas de lectura y escritura: El caso de un estudiante con déficit visual. H2D|Revista De Humanidades Digitais, 2(1). https://doi.org/10.21814/h2d.2466 DOI: https://doi.org/10.21814/h2d.2466

Villafuerte-Holguín, J.S. (2022). Videojuegos en prácticas del inglés de menores con y sin trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista Colombiana de Educación, 85(1), 79-100. https://doi.org/10.17227/rce.num85-12751 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num85-12751

Bello, J., Pacheco, E., Franco, O. & Villafuerte, J. (2023). Ansiedad y resiliencia laboral en procesos de acreditación. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 27(1), 229–253. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21591 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21591

Wass, M., Anmyr, L., Lyxell, B., Ostlund, E., Karltorp, E. & Lofkvist, U. (2019). Predictors of reading comprehension in children with cochlear implants. Frontier in Psychology, 10(1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02155 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02155

Worsfold, S., Mahon, M., Pimperton, H., Stevenson, J. & Kennedy, C. (2018). Predicting reading ability in teenagers who are deaf or hard of hearing: A longitudinal analysis of language and reading. Research in Developmental Disabilities, 77, 49-59. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.04.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.04.007

Downloads

Published

2023-06-22

How to Cite

Santillan Palma, E., & Villafuerte-Holguín, J. S. (2023). ACCESS, TECHINAL SUPPORT, AND READING PRACTICE OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT AT THREE ECUADORIAN UNIVERSITIES. MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity, 7, 63–81. https://doi.org/10.30827/modulema.v7i.26984

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)