The Knowledge of the literature in the theory by Antonio Chicharro Chamorro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/impossibilia.292024.33468

Keywords:

Literary Competence, Science of Literature, Literature and Knowledge, Literary Reading, Sociocriticism, Literary Ontology

Abstract

This paper offers a diachronic review of Literatura y saber by Professor Antonio Chicharro Chamorro, with the aim of demonstrating that, paradoxically, this text transcends its initial intention of serving as a mere introductory note and establishes itself as a fully consolidated theoretical reference. The conceptual rigor and academic solidity underpinning its dialectic on the possibility of a science of literature, the historicity of scientifically oriented literary studies, and the challenges surrounding the delineation of the field and object of this science make it a pivotal work in the realm of literary theory. In this context, the study highlights the centrality of notions such as aesthetic enjoyment and literary knowledge in the articulation of key categories, including those of the reader, the critical reader, and the consumption of the literary.

Downloads

References

ACEVEDO GUERRA, Jorge (2010). La frase de Heidegger ‘La ciencia no piensa’ en el contexto de su meditación sobre la era técnica. Revista de Filosofía, 66, 5-23. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-43602010000100001

BUENO, Gustavo (1992). Teoría del cierre categorial. T.1. Introducción general. Oviedo: Pentalfa.

BUENO, Gustavo (Dir.) (1976). Estatuto gnoseológico de las ciencias humanas. Oviedo: Fundación Juan March.

CHALMERS, Alan Francis (1984). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? (Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos). Madrid: Siglo XXI.

CHICHARRO CHAMORRO, Antonio (1987). Literatura y saber. Sevilla: Alfar.

CHICHARRO CHAMORRO, Antonio (2004). Para una historia del pensamiento literario en España. Madrid: CSIC/Instituto de la lengua española.

CHICHARRO CHAMORRO, Antonio (2006). El corazón periférico: sobre el estudio de literatura y sociedad. Granada: Universidad de Granada.

CHICHARRO CHAMORRO, Antonio; & ALÍAS, Antonio (2022). Literatura y sociedad. Conversación con Antonio Chicharro. Theory Now. Journal of literature, critique and thought, 5(1), 289-306. DOI: https://doi.org/10.30827/tn.v5i1.23831

GARCÍA BERRIO, Antonio; & HUERTA CALVO, Javier (1972). Los géneros literarios: sistema e historia. Madrid: Cátedra.

GARCÍA MAESTRO, Jesús (2017). Crítica de la razón literaria: el materialismo filosófico como teoría de la literatura. Vigo: Academia del Hispanismo.

GARRIDO GALLARDO, Miguel Ángel (1995). El oximorón “pensamiento literario”. En HAMBURGUER, Käte. La lógica de la literatura (13-14). Madrid: Visor.

GRANDE ROSALES, María Ángeles (1991). Retórica y semiótica: hacia una poética general. Epos: Revista de filología, 7, 583-592. DOI: https://doi.org/10.5944/epos.7.1991.9751

JAKOBSON, Roman (1975). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix-Barral.

JAKOBSON, Roman (1988). El marco del lenguaje. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

MANUEL HERNÁNDEZ, Silvestre (2009). Ciencia y técnica en Heidegger. Bajo palabra. Revista de Filosofía, 4, 87-96. DOI: https://doi.org/10.15366/bp2009.4.008

MENDOZA FILLOLA, Antonio. (1994). Literatura comparada e intertextualidad. Madrid: La Muralla.

MENDOZA FILLOLA (2001): El intertexto lector. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

MOUNIN, Georges (1983). La literatura y sus tecnocracias. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

RIENDA POLO, José (2010). Nociones elementales de didáctica de la literatura. Granada: Alhulia.

RIENDA POLO, José (2018). Si parva licet componere magnis. En LAÍN CORONA, Guillermo; & SANTIAGO NOGALES, Rocío (Eds.). Cartografía literaria en homenaje al profesor José Romera Castillo (243-252). Madrid: Visor.

RIENDA POLO, José (2014). Límites conceptuales de la competencia literaria. Signa, 23, 753-777. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol23.2014.11756

ROCHE CÁRCEL, Juan Antonio (1999). Epistemología de la complejidad y sociología del arte y la literatura. Arte, Individuo y Sociedad, 11, 91-102.

RODRÍGUEZ GÓMEZ, Juan Carlos (1990) [1974]. Teoría e historia de la producción ideológica. I. Las primeras literaturas burguesas. Madrid: Akal.

RODRÍGUEZ GÓMEZ, Juan Carlos (1994). La norma literaria. Granada: Diputación Provincial.

ROMERA CASTILLO, José (1988). Didáctica de la Lengua y la Literatura. Madrid: Playor.

SÁNCHEZ TRIGUEROS, Antonio (1981) [1974]. El modernismo en la poesía andaluza. Granada: Don Quijote.

SORIA OLMEDO, Andrés (1988). Vanguardismo y crítica literaria en España (1910-1930). Madrid: Istmo.

VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (2022). El viaje infinito por la vida y la literatura. Boletín de la Academia de Buenas Letras de Granada, 19, 153-155.

VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (2022). El hibridismo vital como modelo del hibridismo en la didáctica de la lengua y la literatura. Cauce, 46, 13-15

WAHNÓN BENSUSAN, Sultana (1991). Introducción a la historia de las teorías literarias. Granada: Universidad de Granada.

Published

2025-05-30

How to Cite

Rienda Polo, J. (2025). The Knowledge of the literature in the theory by Antonio Chicharro Chamorro. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (29). https://doi.org/10.30827/impossibilia.292024.33468