Perpetrators and victims in Las bicicletas son para el verano by Fernando Fernán Gómez and Jueces en la noche by Antonio Buero Vallejo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.31191

Keywords:

perpetrator, theatre, Spanish Civil War, dictatorship, democratic transition

Abstract

This article aims to delve into the dramatic characterizations of those responsible for the crimes committed from the beginning of the Spanish Civil War in the first dramaturgy of the Spanish democratic transition. The figure of the perpetrator has been chosen to rescue from the margins one of the essential actors of a reality marked by violence without disregarding his relationship with the victims. Through a dramatic and comparative analysis, two different characterizations of this type of character will be highlighted in Las bicicletas son para el verano by Fernando Fernán Gómez and Jueces en la noche by Antonio Buero Vallejo; it will also be pointed out how these two plays promote a first approach to the memorial process in the new and fragile democratic context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah (2003). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. Barcelona: Editorial Lumen.

ARENDT, Hannah (2006). Sobre la violencia. Madrid: Alianza Editorial.

ASZYK, Úrsula (2016). El teatro español durante la transición política: las operaciones de ‘rescate’ y ‘restitución’ o la transformación (¿multiplicación?) de discursos. Sociocriticism, XXXI(2), 7-41.

BRAVO, Julio (2020). Buero Vallejo, el autor marcado por la pena de muerte. ABC Cultura. Disponible en https://www.abc.es/cultura/teatros/abci-buero-vallejo-autor-marcado-pena-muerte-202004281222_noticia.html

BUERO VALLEJO, Antonio (1979). La doble historia del doctor Valmy. Barcelona: Aymá.

BUERO VALLEJO, Antonio (1981). Jueces en la noche. Madrid: Espasa-Calpe.

FABER, Sebastiaan (2014). Actos afiliativos y postmemoria: asuntos pendientes. Pasavento: revista de estudios hispánicos, 2(1), 137-156.

FERNÁN Gómez, Fernando (2010). Las bicicletas son para el verano. Madrid: Cátedra.

FERRER, Anacleto y SÁNCHEZ BIOSCA, Vicente (Eds.) (2019). El infierno de los perpetradores. Imágenes, relatos y conceptos. Barcelona: Edicions Bellatera.

GARCÍA-ABAD GARCÍA, M.ª Teresa (1999). El tiempo, la historia y la memoria en Las bicicletas son para el verano, de Fernando Fernán Gómez. En ROMERA CASTILLO, José y GUTIÉRREZ CARBAJO, Francisco (eds). Teatro histórico (1975-1998): textos y representaciones (409-416). Madrid: Visor.

GARCÍA BARRIENTOS, José Luis (2017). Cómo se analiza una obra de teatro. Ensayo de método. Madrid: Editorial Síntesis.

GARCÍA LORENZO, Luciano (1981). El teatro español después de Franco (1976-1980). Segismundo, 14(27-32), 271-285.

HANSEN, Hans Lauge (2018). Víctimas y victimarios. Trauma social y representación de víctimas y victimarios en la novela española de memoria. Passés Futurs 3. Disponible en: https://www.politika.io/es/article/victimas-y-victimarios-trauma-social-y-representacion-victimas-y-victimarios-novela

HERNANDO-VÁZQUEZ, Juan (2017). “¿Por qué a nosotros?” El teatro y los verdugos en las voces del más allá. Hispanic Issues On Line, (19), 44-70. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/504049

HIRSCH, Marianne (2015). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del holocausto. Madrid: Editorial Carpe Noctem.

IGLESIAS FEIJOO, Luis y PACO, Mariano de (Eds.) (1994). Antonio Buero Vallejo. Obra completa I: Teatro. Madrid: Espasa-Calpe.

MORANT GINER, María (2023). La doble historia del doctor Valmy: hacia un teatro de perpetradores en España. Acotaciones, (51), 201-224.

MUÑOZ CÁLIZ, Berta (2005). El teatro crítico español durante el franquismo visto por sus censores. Madrid: Fundación Universitaria Española.

PACO, Mariano de (ed.) (1984). Estudios sobre Buero Vallejo. Murcia: Universidad.

PACO, Mariano de (2018). El teatro español en los años de la transición. Las puertas del drama: revista de la Asociación de Autores de Teatro, (51). Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6866019

PERICET CARO, Adrián (2023). Estado de la cuestión sobre los victimarios franquistas en la cultura española del cambio al siglo XXI. Pasado y Memoria, (26), 308-331.

ROS BERENGUER, Cristina (2000). Fernando Fernán-Gómez, autor. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

ROS, Violeta; ROSÓN, María; y VALLS, Lourdes (2021). Contrafiguras de la violencia. Imágenes, relatos y arquetipos de la perpetración de los crímenes del franquismo. Quaderns de Filologia: Estudis Literaris, (26), 9-19.

SÁNCHEZ LEÓN, Pedro (2018). Esa tranquilidad terrible. La identidad del perpetrador en el “giro” victimario. Memoria y Narración. Revista de estudios sobre el pasado conflictivo de sociedades y culturas contemporáneas, (1), 167-183.

SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Juan Pedro (2003). Texto y recepción de Jueces en la noche de Buero Vallejo. Revista de Filología, (21), 323-331.

SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier (2021). Víctimas y victimarios en la literatura española de la memoria, de la Guerra Civil a la actualidad: el caso de Dicen, de Susana Sánchez Arins. Quaderns de Filologia: Estudis Literaris, (26), 21-37.

SANCHIS SINISTERRA, José (2003). Terror y miseria en el primer franquismo. Madrid: Cátedra.

SANTOS, José (2020). La tortura como sistema coordinado de finalidades múltiples. Revista Encuentros Latinoamericanos, 4 (1), 57-83.

SOFSKY, Wolfgang (1998). Saggio sulla violenza. Torino: Einaudi.

Published

2024-11-30

How to Cite

Narcisi, R. (2024). Perpetrators and victims in Las bicicletas son para el verano by Fernando Fernán Gómez and Jueces en la noche by Antonio Buero Vallejo. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (28), 171–183. https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.31191