Narration and Gender in Luisa Carnés' Pre-War Spanish Novel "Peregrinos de calvario" (1928)
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.262023.28050Keywords:
Luisa Carnés, Social narrative, Gender, Pilgrims of CalvaryAbstract
This paper attempts to analyze the literary mechanisms used by Luisa Carnés in her first work Pilgrims of Calvary(1928). The author, a contemporary of The Generation of 1927, is framed inside the social and committed narrative of the Spanish Civil War. The study of this collection, composed of three stories, is important because it prefigures the gender perspective and narrative potential used by Carnés will later on her mature work.Downloads
References
ALFONSO GARCÍA, María del Carmen. (2021). Galdós y los Episodios Nacionales durante la Segunda República y la Guerra Civil. Su influencia en De Barcelona a la Bretaña francesa, de Luisa Carnés. Castilla. Estudios de Literatura, 12, 558-592. https://doi.org/10.24197/cel.12.2021.557-592
CALVIÑO, Natalia. (2019). La observación como transgresión. La obra de Luisa Carnés, Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico, 3, 7-27.
CARNÉS, Luisa. (1928). Peregrinos de calvario. Madrid: Publicaciones Iberoamericana.
CIXOUS, Hélène. (1995). La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura. Barcelona: Anthropos.
COHN, Dorrit. (1978). Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction. (New Jersey): Princeton University Press.
DE LA CRUZ, Luis. (2021). Reconstruyendo el Madrid de Luisa Carnés. El Diario.es. https://www.eldiario.es/madrid/somos/tetuan/historia/reconstruyendo-madrid-luisa-carnes_1_7354998.html
FRANCÉS, José. (1928). Prólogo. En CARNÉS, Luisa, Peregrinos de calvario (7-10). Madrid: Publicaciones Iberoamericana.
GUTIÉRREZ NAVAS, M.ª Dolores. (2005). El jazmín y la llama. Luisa Carnés, escritora comprometida. En JIMÉNEZ TOMÉ, M.ª José y GALLEGO RODRÍGUEZ, Isabel (coords.), Escritoras españolas e hispanoamericanas en el exilio (59-72). Málaga: Universidad de Málaga.
MARTÍNEZ, Ángela. (2022). La potencialidad narrativa de Luisa Carnés. Una propuesta para leer Tea rooms: mujeres obreras (1932), Impossibilia, 23, 77-105.
MURARO, Luisa. (1994). El orden simbólico de la madre. Madrid: Horas y horas.
NIETO, Guadalupe. (2021). Nuevas identidades femeninas en la creación literaria de Luisa Carnés, Revista de escritoras ibéricas, 9, 109-129.
OLMEDO, Iliana. (2014). Itinerarios de exilio. La obra narrativa de Luisa Carnés. Sevilla: Renacimiento.
OLMEDO, Iliana. (2020). Narrativas periféricas. Historia e historiografía del exilio español en México. Peter Lang: International Academic Publishers.
PIMENTEL, Luz Aurora. (1998). El relato en perspectiva: Estudio de teoría narrativa. Madrid: Siglo XXI.
PLAZA-AGUDO, Inmaculada. (2020). Compromiso, identidad y vanguardia en Los bancos del Prado, de Luisa Carnés, Anales de la literatura española contemporánea, 45(2), 59-80.
PLAZA, Antonio. (1992). Luisa Carnés, una escritora olvidada, Cuadernos republicanos, 12, 47-58.
PLAZA, Antonio. (2003). Reivindicación de Luisa Carnés. En ALTED VIGIL, Alicia y LLUSIA, Manuel (coords.), La cultura del exilio republicano español de 1939: actas del Congreso internacional celebrado en el marco del Congreso plural. Sesenta años después (Madrid-Alcalá-Toledo. Diciembre de 1999), vol. 1, 315-330.
PLAZA, Antonio. (2019). La recuperación de la narrativa del 27. Luisa Carnés: el retorno de una escritora relegada, El Maquinista de la generación, 26-27, 62-77.
POZUELO YVANCOS, José María. (1989). La teoría del lenguaje literario. Madrid: Cátedra.
SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier. (2022). La dimensión colectiva e identitaria de la memoria en De Barcelona a la Bretaña francesa, de Luisa Carnés, Impossibilia, 23, 54-76.
SANZ, Marta. (29 de septiembre 2016). Luisa Carnés cuenta los brioches, El País. https://elpais.com/cultura/2016/09/23/babelia/1474641997_033382.html
USPENSKY, Boris A. (1973). A Poetics of Composition: The Structure of the Artistic Text and Typology of a Compositional Form. California: University of California Press.
VICENS, Laura. (2021). El yo de las escritoras del exilio republicano de 1939 en las obras testimoniales de Luisa Carnés, Mada Carreño, Silvia Mistral y Gabriel Paz (Cristina Martín). [Tesis doctoral no publicada]. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
VILLANUEVA, Darío. (1989). El comentario de textos narrativos: la novela. Gijón (Asturias): Júcar.
WEISGERBER, Jean. (1986). Les Avant-gardes littéraires au XXe siècle, Volume II: Théorie. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).