EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PROFESSIONAL GUIDANCE TOWARDS TEACHING CAREERS IN THE HUMANITIES AREA
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.29149Keywords:
Emotional Intelligence, professional orientationAbstract
Emotional intelligence plays a fundamental role in the professional orientation of adolescents in the stage prior to choosing their profession. In this sense, the preparation of teachers must be aimed at training them to manage emotions, in themselves and in that of the students; so that they can choose their career in a conscious, committed and responsible way. A system of methodological activities is proposed that equips Humanities teachers for the successful conduction of the process of professional orientation towards pedagogical careers based on the development of emotional intelligence.
Downloads
References
Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient (EQ-i): A Test of Emotional Intelligente. Multi-Health Systems.
Bello, Z. (2019). La inteligencia emocional en la educación superior. Una experiencia preliminar, Revista Cubana de Educación Superior. 38(34).
Castellanos, R, R., Baute, R, M., Chang, R. J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez“. Cuba.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500269
Fernández, P., Cabello, R., Gómez, R., Gutiérrez, M. J. y Megías, A. (2023). Nuevas tendencias en la investigación de la Inteligencia Emocional. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092022000200005.
Fraga, J. (2018). Inteligencia Emocional y Orientación Vocacional. https://www.psicologia-online.com/inteligencia-emocional-y-orientacion-vocacional-2663.
Goleman, D. (1998). Working with Emocional Intelligence. Vergara Editores.
Navarro, S. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Edcuación en Cuba. Ed. Pueblo y Educación.
Rosquete, D. (2020). La orientación profesional hacia las carreras de mando en las FAR desde las clases de Matemática en los estudiantes de 11no grado de la EMCC de Matanzas. Tesis de Diploma.
Silva, Y. (2022). Inteligencia emocional en el proceso de enseñanza aprendizaje. Experiencias en la Escuela Militar ¨Camilo Cienfuegos¨, Matanzas. En: Fierro Chong, B. M., Rodríguez Morell, J. L. y
Rodríguez Medina, L. (Comp.) Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual. Tomo III. Didáctica, tecnologías y formación en lenguas extranjeras (345-357). Editorial UM, Matanzas.
Silva, Y. (2023). Inteligencia emocional: Habilidad indispensable en la autogestión del conocimiento en la educación cubana. En: Educación y pedagogía CIDEP, Parte III. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/view/127/225/4591
Pirrone, C., Sabrina, C., Ballarino, V., Zuppardo, L., Serrano, F., Rodríguez-Fuentes, A. y Sefarino, B. (2022). Emotional intelligence, age and origin: the mediation role of self-efficacy in the regulation of affectivity in future disability support teachers. Life Span and Disability, 25(1), 151-174. http://www.lifespanjournal.it/client/abstract/ENG389_6.%20Pirrone.pdf
Published
Versions
- 2023-10-12 (2)
- 2023-10-12 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.