EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PROFESSIONAL GUIDANCE TOWARDS TEACHING CAREERS IN THE HUMANITIES AREA

Authors

  • Yaimara Silva Balmaseda Escuela Militar Camilo Cienfuegos
  • Neris L. Benítez Sotolongo Universidad de Matanzas
  • Laura Elena Becalli Puerta Universidad de Matanzas

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.29149

Keywords:

Emotional Intelligence, professional orientation

Abstract

Emotional intelligence plays a fundamental role in the professional orientation of adolescents in the stage prior to choosing their profession. In this sense, the preparation of teachers must be aimed at training them to manage emotions, in themselves and in that of the students; so that they can choose their career in a conscious, committed and responsible way. A system of methodological activities is proposed that equips Humanities teachers for the successful conduction of the process of professional orientation towards pedagogical careers based on the development of emotional intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient (EQ-i): A Test of Emotional Intelligente. Multi-Health Systems.

Bello, Z. (2019). La inteligencia emocional en la educación superior. Una experiencia preliminar, Revista Cubana de Educación Superior. 38(34).

Castellanos, R, R., Baute, R, M., Chang, R. J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez“. Cuba.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500269

Fernández, P., Cabello, R., Gómez, R., Gutiérrez, M. J. y Megías, A. (2023). Nuevas tendencias en la investigación de la Inteligencia Emocional. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092022000200005.

Fraga, J. (2018). Inteligencia Emocional y Orientación Vocacional. https://www.psicologia-online.com/inteligencia-emocional-y-orientacion-vocacional-2663.

Goleman, D. (1998). Working with Emocional Intelligence. Vergara Editores.

Navarro, S. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Edcuación en Cuba. Ed. Pueblo y Educación.

Rosquete, D. (2020). La orientación profesional hacia las carreras de mando en las FAR desde las clases de Matemática en los estudiantes de 11no grado de la EMCC de Matanzas. Tesis de Diploma.

Silva, Y. (2022). Inteligencia emocional en el proceso de enseñanza aprendizaje. Experiencias en la Escuela Militar ¨Camilo Cienfuegos¨, Matanzas. En: Fierro Chong, B. M., Rodríguez Morell, J. L. y

Rodríguez Medina, L. (Comp.) Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual. Tomo III. Didáctica, tecnologías y formación en lenguas extranjeras (345-357). Editorial UM, Matanzas.

Silva, Y. (2023). Inteligencia emocional: Habilidad indispensable en la autogestión del conocimiento en la educación cubana. En: Educación y pedagogía CIDEP, Parte III. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/view/127/225/4591

Pirrone, C., Sabrina, C., Ballarino, V., Zuppardo, L., Serrano, F., Rodríguez-Fuentes, A. y Sefarino, B. (2022). Emotional intelligence, age and origin: the mediation role of self-efficacy in the regulation of affectivity in future disability support teachers. Life Span and Disability, 25(1), 151-174. http://www.lifespanjournal.it/client/abstract/ENG389_6.%20Pirrone.pdf

Published

2023-10-12 — Updated on 2023-10-12

Versions

How to Cite

Silva Balmaseda, Y., Benítez Sotolongo, N. L., & Becalli Puerta, L. E. (2023). EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PROFESSIONAL GUIDANCE TOWARDS TEACHING CAREERS IN THE HUMANITIES AREA. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 7(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.29149