Social diagnosis and new intervention needs for front line social services. A Delphi study
DOI:
https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v10i19.11704Keywords:
Social diagnosis, social needs, Delphi method, SIUSSAbstract
This article provides a diagnosis of social needs using the Delphi Method in the city of Malaga, Spain. We have included a reliable expert’s panel opinion in the field of social and community intervention, aiming to objectively analyze, detect and diagnose social needs. The needs addressed are distributed in two sections extracted from the SIUSS (Social insertion; Loneliness, isolation and self-care); and a third section, which purpose is to make future predictions (New needs). Sixteen experts’ views have been collected throughout two rounds of consultation and feedback, using a double analysis of the data (qualitative and quantitative). In addition, a content validity analysis was performed using the McNemar, Aiken V and Variation Coefficient tests. The obtained results provide information about the city of Malaga’s social reality, allowing for intervention planning in the present time and shedding light on future research directions.
Downloads
References
Abelia Consultora. (2019). Diagnóstico social: Necesidades sociales del distrito de la Latina. Madrid: Ayuntamiento de Madrid. Recuperado de:
Aiken, L. R. (1985). Three Coefficients for Analyzing the Reliability and Validity of Ratings. Educational and Psychological Measurement, 45. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0013164485451012
Almeida-García, F., Cortés-Macías, R. y Balbuena-Vázquez, A. (26-29 de septiembre de 2018). Tourism phobia and gentrification in Málaga, Spain [Abstract Book]. Atlas Annual Conference 2018. Copenhagen, Denmark. Recuperado de:
http://www.atlas-euro.org/event_2018_copenhagen/tabid/280/language/en-US/Default.aspx
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge: Harvard University Press.
Cabero, A.J. y Barroso, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de Tic: El Coeficiente de Competencia Experta. Bordón, 65(2), 25-38.
Cabero, A. J. e Infante, M. A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en Comunicación y Educación. EDUTEC Revista Electrónica de Investigación Educativa, 48, 1-16. Recuperado:
http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/187/18
Chacón Fuentes, F. (1989). Necesidad social y servicios sociales. Papeles del psicólogo, Vol nº 41-42. Recuperado de: http://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=414
Chen, Y. R. & Schulz, P. J. (2016). The Effect of Information Communication Technology Interventions on Reducing Social Isolation in the Elderly: A Systematic Review. Journal of medical internet research, 18(1), 1-11. Doi: 10.2196/jmir.4596
Comisión Europea. (2010). Europa 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Comunicación de la Comisión [COM/2010/2020 final]. Recuperado de: https://eapn.es/publicaciones/61/europa-2020-una-estrategia-para-un-crecimiento-inteligente-sostenible-e-integrador-comision-europea
Díaz Herráiz, E. y Fernández de Castro, P. (2013). Conceptualización del diagnóstico en Trabajo Social: necesidades sociales básicas. Cuadernos de Trabajo Social, 26(2), 431-443.
EAPN. (2018). El estado de la pobreza. Seguimiento del indicador de pobreza y exclusión social en España 2008-2017. 8º Informe. Madrid: Gestión y Servicios Resources, SL.
Echeburúa, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Comunicaciones Breves, 37(4), 435-447.
Echeburúa, E. y Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96.
Fundación Amigó (2018). La violencia filio-parental en España. Recuperado de: https://www.fundacionamigo.org/wp-content/uploads/2018/02/vfp2018.pdf
García-Ruíz, M.E. y Lena-Acebo, F.J. (2018). Aplicación del método Delphi en el diseño de una investigación cuantitativa sobre el fenómeno FABLAB. EMPIRIA Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 40, 129-166. Doi: empiria.40.2018.22014/
Gené-Badia, J., Ruíz-Sánchez, M., Obiols-Masó, N., Oliveras, L. y Lagarda, E. (2016). Aislamiento social y soledad: ¿Qué podemos hacer los equipos de atención primaria? Atención Primaria, 48(9), 604-609. Doi: 10.1016/j.aprim.2016.03.008
Góngora-Castillo, C., Hernández-Díaz, M., García-Fariñas, A. y Sánchez-Delgado, Z. (2009). Propuesta de competencias laborales para médicos que brindan servicios de atención médica en hoteles cubanos. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 23 (3), 15-26.
INE (2018). Encuesta de Condiciones de Vida (ECV). Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
Junta de Andalucía. (2018). Estrategia Regional de Intervención en zonas desfavorecidas en Andalucía. Consejería de Igualdad y Políticas Sociales. Recuperado de: https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/ESTRATEGIA_ZONAS_2018_01_24.pdf
Millán, J. C. et al. (2003). Los mayores y las nuevas tecnologías de la comunicación. Revista Multimedia Gerontología, 13(1), 37-42.
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. (2019). Estrategia Nacional de Prevención y Lucha contra la Pobreza y la Exclusión Social 2019-2013. Consejo de Ministros de 22-03-2020. Recuperado de:
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2014). Plan Nacional de Acción para la Inclusión Social del Reino de España. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio. Recuperado de:
Muñoz, L.D. (2002). Las personas mayores ante las tecnologías de la información y la comunicación. Estudio valorativo. Profesorado de Curriculum y Formación de Profesorado, 6(2), 1-9.
Observatorio Municipal para la Inclusión Social. (2014). Diagnostico Social de la ciudad de Málaga 2013. Málaga: Ayuntamiento de Málaga. Recuperado de: http://observatoriosocial.malaga.eu/opencms/export/sites/observasocial/.galeria-descargas/Diagnostico-Social/DIAGNOSTICO_SOCIAL_2013.pdf
_________ (2018). Análisis Social del Municipio de Málaga. Málaga: Ayuntamiento de Málaga. Recuperado de:
_________ (2019). Diagnostico Social de la ciudad de Málaga 2019. Málaga: Ayuntamiento de Málaga. Recuperado de:
Ortega, F. (2008). El método Delphi, prospección en ciencias sociales. Revista EAN, 64, 31-54.
Penfield, D. R. & Giacobbi, P. (2004). Applying a Score Confidence Interval to Aiken´s Item Content-Relevance Index. Meassurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225. Doi: https://doi.org/10.1207/s15327841mpee0804_3
Rebollo, J., Generelo, J. y Assiego, V. (2018). La cara oculta de la violencia hacia el colectivo LGTBI. Informe delitos de odio e incidentes discriminatorios al colectivo LGTBI 2018. Madrid: Observatorio redes contra odio y Federación Estatal de Lesbianas, Gays, Trans y Bisexuales. Recuperado de:
https://felgtb.org//wp-content/uploads/2020/06/felgtb-informe-violencias.pdf
Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE. Revista d´Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. Doi: 10.1344/reire2016.9.1916
World Economic Forum. (2018). The Global Gender Gap Report 2018. Recuperado de: http://prohumana.cl/wp-content/uploads/2018/12/WEF_GGGR_2018.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain their copyright. They guarantee to this journal the right to a first publication of the work submitted to initiate the editorial process.
- Authors know that their work is published under a Creative Commons License which allows others to share it, with a recognition of the work's authorship and its initial publication in this journal.
- Authors share with Global Social Work explotation rights of the work that has been published in this journal, authorizing the execution of a free reproduction, distribution and public communication. Authors know that their work will be stored on servers and reproduced in digital format for inclusion in institutional repositories and databases that will facilitates free access to the full text of the work.
- Authors may distribute the version of the work published in this journal (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with the explicit acknowledgment of its initial publication in this journal.
Copyright on the texts published in Trabajo Social Global -Global Social Work, as well as editorial policy of the journal refering to self-file and deposit in institutional or thematic repositories, are identified in the database