Training in Human Rights in Higher Education

Authors

  • Ana María Vega-Gutiérrez University of La Rioja
  • Fermín Navaridas-Nalda University of La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i0.7432

Keywords:

Learning, Skills, Citizenship, Citizenship education, Learning environment, Cultural diversity, Educational indicators, Human Right
Agencies: Programa TEMPUS IV de la Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) de la Comisión Europea

Abstract

This paper presents the findings of the ABDEM project, which deals with the incorporation of the Human Rights Based Approach in Higher Education in the Maghreb countries. An analysis of the status quo on Human Rights in the universities and countries of the Consortium has been carried out to perform a diagnostic evaluation which has then shaped the design of an online training of trainers. Education in Human Rights is a conditio sine qua non for the development of a critical and active citizenship. The article focuses on this relationship and on the need to strengthen Human Rights Education in all educational programs; in this context, the ABDEM project, and in particular its training programme, are presented as a case study. The main characteristics of the training programme are the transversal nature of its approach, the design of human rights learning from an interdisciplinary perspective, the implementation of competence-based learning, and the proposition of service learning as an active methodology to connect the university with the civil society. The conclusions highlight the interest in supporting training programs that incorporate the use of information technologies as a means to strengthen the development of a critical citizenship and connect the increasingly digitalised students with the problems of the societies they live in.

Downloads

Author Biographies

Ana María Vega-Gutiérrez, University of La Rioja

Doctora en derecho y licenciada en derecho canónico por la Universidad de Navarra. Catedrática de derecho de la Universidad de La Rioja. Directora de la cátedra UNESCO ciudadanía democrática y libertad cultural. Dirige desde hace años los cursos internacionales de verano sobre derechos humanos organizados en la sede de Naciones Unidas en Ginebra.

https://orcid.org/0000-0003-3994-3113

Fermín Navaridas-Nalda, University of La Rioja

Dr. en Ciencias de la Educación. Profesor de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de La Rioja. Investigador en el proyecto de investigación de excelencia «Re-Evalúa: Reingeniería de la e-Evaluación, tecnologías y desarrollo de competencias en profesores y estudiantes universitarios»

https://orcid.org/0000-0003-4147-1311

References

Briones, E. y Lara, L. (2016). Educación ética en la Universidad a través del diálogo multicultural. Comunicar, XXIV (47), 99-107, doi: https://doi.org/10.3916/C47-2016-10

Collis, B. y Moonen, J. (2011). Flexibilidad en la educación superior: revisión de expectativas. Comunicar, XIX (37), 15-25, doi: https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-01

European Commission (2013). Report to the European Commission on improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi:10.2766/42468

European Commission / EACEA / Eurydice (2014). Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability 2014. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi:10.2797/72146

Gómez, M. y Raya, E. (2018). Incorporar los ODS en los estudios de Grado: Aplicación práctica. En Clara J. Santos (coord.). Formulación de los nuevos espacios docentes (pp. 239-253). Madrid: Ed. Tecnos.

Martínez, M. (2010) Aprendizaje Servicio y construcción de ciudadanía activa en la universidad: la dimensión social y cívica de los aprendizajes académicos. En Miguel Martínez (ed.). Aprendizaje servicio y responsabilidad social universitaria (pp. 11-26). Barcelona: Ed. Octaedro.

McCloskey, E. M. (2012). Docentes globales: un modelo para el desarrollo de la competencia intercultural. Comunicar, XIX (38), 41-49. doi: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-04

Naciones Unidas (2004). Programa Mundial para le eduación en derechos humanos. Asamblea General. Resolución A/RES/59/113. Recuperado de https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N04/483/07/pdf/N0448307.pdf?OpenElement

___________ (2010). Proyecto de plan de acción para la segunda etapa (2010-2014) del Programa Mundial para la educación en derechos humanos. Asamblea General. Documento A/HRC/15/28. Ginebra: Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. Recuperado de http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/docs/15session/A.HRC.15.28_sp.pdf

_________ (2012a) Programa mundial para la educación en derechos humanos. Segunda etapa. Plan de Acción. Documento HR/PUB/12/3. Nueva York y Ginebra: Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos y UNESCO. Recuperado de

http://www.ohchr.org/Documents/Publications/WPHRE_Phase_2_sp.pdf

_________ (2012b). Indicadores de Derechos Humanos. Guía para la medición y la aplicación. Documento HR/PUB/12/5. Nueva York y Ginebra: Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.ohchr.org/Documents/Publications/Human_rights_indicators_sp.pdf

_________ (2017). Informe de la Relatora Especial sobre los derechos culturales. Asamblea General. Documento A/HRC/34/56. Consejo de Derechos Humanos, Informes. Recuperado de

http://www.ohchr.org/SP/HRBodies/HRC/RegularSessions/Session34/Pages/ListReports.aspx

Nóvoa, A. (2010). La construcción de un Espacio Educativo Europeo: Gobernando a través de los datos y la comparación. Revista Española de Educación Comparada, 16, 23-41

Raya, E. (2017). El proyecto ABDEM: una orientación indispensable. En Vega, A. (Coord.) Enfoque Basado en Derechos Humanos en la Educación Superior, un estudio comparado de Europa y el Magreb (pp. 25-62). Pamplona: Ed. Thomson Reuters.

Raya, E. y Gómez, M. (2016). Relación universidad-sociedad: dos propuestas con metodología de aprendizaje servicio. Revista Opción, nº especial 10, 529-547.

Robertson, R. (2000). Glocalización: tiempo-espacio y homogeneidad-heterogeneidad. Zona Abierta, nº 92-93, 213-242.

UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre Educación Superior. La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Comunicado final. Ref: ED/2009/CONF.402/2. París: Unesco. Recuperado de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

______ (2015). Incheon Declaration for Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Incheon, Korea: World Education Forum 2015. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813M.pdf

UNICEF / UNESCO (2008). Une approche de l’éducation pour tous fondée sur les droits de l’homme. París : UNESCO. Recuperado de

http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001588/158891f.pdf

Villa, A. y Villa, O. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social de las universidades. Educar, 40, 15-48.

Published

2018-05-30

How to Cite

Vega-Gutiérrez, A. M., & Navaridas-Nalda, F. (2018). Training in Human Rights in Higher Education. Trabajo Social Global-Global Social Work, 8, 35–56. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i0.7432

Issue

Section

Invited Article
Bookmark and Share