Choosing in troubled times: vocational counselling and adolescents “at risk” of social exclusion

Authors

  • Linda Vanina Ducca-Cisneros University Complutense of Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i14.7241

Keywords:

social work, vocational counselling, social exclusión, educational exclusión, adolescence

Abstract

The social and educational exclusion processes are interrelated in the daily practice. In a foundation in the outskirts of Madrid whose intervention is aimed at adolescents considered at risk of social exclusion from a public school, the scores of a Vocational Guidance test were so low that they could not even be analysed.  This paper is the result of an applied research related to the vocational orientation of students considered at risk of social exclusion, having as its ultimate purpose to offer an answer to this problem, thus allowing the generation of appropriate Vocational Guidance processes. The methodology used is adapted to the research constraints, the case study being the example of social representativeness of the phenomenon in question. A bibliographic review and an analysis of the test were carried out. Subsequently, an individual Vocational Counselling program formed the base for the case study. Therefore, it is concluded that when Vocational Counselling is limited to a single test, it may constitute another element of social and educational exclusion. Finally, proposals are made so as to address the orientation from a social work perspective.

Downloads

Author Biography

Linda Vanina Ducca-Cisneros, University Complutense of Madrid

Graduada en Trabajo Social y Máster en Métodos y Técnicas de Investigación Aplicada en Trabajo Social. Personal investigador predoctoral en formación (Programa FPU 2015 Ministerio Educación) en la UCM. Miembro del Grupo de Investigación “Factores psicosociales, voluntariado y apoyo social” (UCM). Profesora del Departamento Trabajo Social y Servicios Sociales de la UCM.

References

Ávila-Cantos &García- García. (2013). Entre el riesgo y la emergencia: Insinuaciones policiales en la intervención social. Revista De Antropología Social, 22, 59-82. doi:10.5209/rev_RASO.2013.v22.43184

Ballestín, B. (2011). Los niños de la inmigración en la escuela primaria: identidades y dinámicas de des/vinculación escolar. Entre el “colour blindness” y los esencialismos culturalistas. En M.Isabel Jociles, Adela Franzé y David Poveda (Coords.) Etnografías de la infancia la adolescencia (pp.133-160). Madrid: Los Libros de la Catarata.

Bericat- Alastuey, E. &. Zambrano-Álvarez,I. (2007). Preocupaciones sociales sobre la infancia y la adolescencia. Sevilla: Centro de estudios Andaluces.

Blancas-Avilés, R.y Jurado-Cobos, G. (2011). El rol de la orientación laboral en el ámbito del trabajo social. Documentos De Trabajo Social: Revista De Trabajo y Acción Social, 50, 280-293.

Castel, R. (2014). Los riesgos de exclusión social en un contexto de incertidumbre. Revista Internacional De Sociología, 72(extra1), 15-24. doi:10.3989/ris.2013.03.18

Castro Valdez, J. (2013). Claridad del autoconcepto y autoestima en relación a la exploración y compromiso vocacional en adolescentes (Tesis doctoral). Pontificia Universidad Católica de Perú. Recuperado de

http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5221

Donoso, T. y Figueras, M. (2007). Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista Electrónica De Investigación Psicoeducativa, 5(1), 103-124.

Du Bois Reymond, M. y López Blasco, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: Hacia las políticas integradas de transición para los jóvenes europeos. Revista De Estudios De Juventud, 65(04), 11-29.

Franzé Mudanó, A. (2001). Lo que sabía no valía: Escuela, diversidad e inmigración (Tesis doctoral inédita). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid (España). URI https://repositorio.uam.es/xmlui/handle/10486/11922

Franzé Mudanó, A., Jociles, M. y Poveda, D. (2011). El estudio etnográfico de la infancia y de la adolescencia: posibilidades y retos. En M. Isabel Jociles, Adela Franzé y David Poveda (Coords.). Etnografías de la infancia y la adolescencia. (pp. 9-36). Madrid: Los Libros de la Catarata.

Fundación Adsis (2013). El futuro comienza hoy. Estudio sobre las expectativas y actitudes de estudiantes españoles de la ESO. Fundación ADSIS. Recuperado de https://www.fundacionadsis.org/es/publicaciones/el-futuro-comienza-hoy

Grañeras Pastrana, M. y Parras Laguna, A. (Ed.). (2009). Orientación educativa: Fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas (2º Edición ed.). Madrid: Secretaría General Técnica. Ministerio de Educación.

Hamalainen, J. (2003). The concept of social pedagogy in the field of social work. Journal of Social Work, 3(1), 69-80.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010) Metodología de la investigación. (5º Ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Hughes, N. (2011). Young people ‘as risk’ or young people ‘at risk’: Comparing discourses of anti-social behaviour in England and Victoria. Critical social policy, 31(3), 388-409.

Jiménez, M., Luengo, J. y Taberner, J. (2009). Exclusión social y exclusión educativa como fracasos. Conceptos y líneas para su comprensión e investigación. Profesorado, revista de curriculum y formación del profesorado, 13(3), 11-49.

Keenan, R. & Omarsson,T. (Ed.) (2014). Children poverty. Listen to the voices of children poverty. Bélgica: Caritas Europa.

Lavie Ajayi, M. & Krumer Nevo, M. (2013). In a different mindset: Critical youth work with marginalized youth. Children and Youth Services Review, 35, 1698-1704.

Leary, M. (1990). Responses to social exclusion: Social anxiety, jealousy, loneliness, depression, and low self-esteem. Journal of Social and Clinical Psychology, 9(2), 221.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. B.O.E. nº 295 de 10 de diciembre.

Lone, A. (2012). Bringing about change a social pedagogic approach: milieu pedagogy versus milleu therapy. European Journal of Social Education, 22/23, 23-36.

Manzano Soto, N. (2008). Jóvenes en contextos de vulnerabilidad y la necesidad de una escuela comprensiva. Docencia, 35, 49-57.

Montero Mendoza, M.T. (2000). Elección de carrera profesional: Visiones, promesas y desafíos. Cambridge: University Press.

OECD (2014). Are disadvantaged students more likely to repeat grades? PISA in focus, nº 43. OECD iLibrary. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-in-focus_22260919

Ojea Rúa, M. (2014). Programa de Orientación Vocacional Construye. Sevilla: Ediciones Alfar.

Petrie, P., Boddy, J., Cameron, C., Heptinstall, E., McQuail, S., Simon, A. et al. (2009). Pedagogy - a holistic, personal approach to work with children and young people, across services: European models for practice, training, education and qualification. London: Institute of Education, University College of London. Recuperado de

http://discovery.ucl.ac.uk/10000058/1/may_18_09_Ped_BRIEFING__PAPER_JB_PP_.pdf

Rascovan, S. (2005). Orientación Vocacional: Una perspectiva crítica. Buenos Aires: Paidós.

Rodríguez San Julián, E. y Ballesteros Guerra, JC. (2013). Crisis y contrato social, los jóvenes en la sociedad del futuro. Madrid: Centro Reina Sofía sobre adolescencia y juventud y Fundación de Ayuda Contra la Drogadicción.

Roselló Nadal, E. (1998). Reflexiones sobre la intervención del trabajador social en el contexto educativo. Cuadernos De Trabajo Social, 6, 233-258.

Sánchez Moreno, E. (2012). ¿Juventud líquida? retos y problemáticas asociadas a las personas jóvenes en la sociedad española contemporánea. En Fundación FOESSA, Exclusión y desarrollo social. Análisis y perspectivas. Madrid: Cáritas Española.

Sennet, R. (2014). Juntos. Rituales, placeres y políticas de cooperación. Barcelona: Anagrama.

Standing, G. (2013). El precariado. Una nueva clase social. Madrid: Pasado y presente.

Timonen Kallio, E. (2012). Residential child care work - Professional knowledge, orientations and methods. European Journal of Social Education, 22-23, 37-51.

Valle del, J., Bravo, A., y López, M. (2010). Parents and peers as providers of support in adolescents' social network: a developmental perspective. Journal of Community Psychology, 38(1), 16-27. doi:10.1002/jcop.20348

Published

2018-06-28

How to Cite

Ducca-Cisneros, L. V. (2018). Choosing in troubled times: vocational counselling and adolescents “at risk” of social exclusion. Trabajo Social Global-Global Social Work, 8(14), 125–146. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i14.7241

Issue

Section

Epistemes
Bookmark and Share