Relationship between self steem and gender violence. A study with native and migrated women in spanish territory

Authors

  • Trinidad Donoso-Vázquez Universidad de Barcelona
  • Esther Luna-González Universidad de Barcelona
  • Anna Velasco-Martínez Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI)

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v7i12.5643

Keywords:

Self-esteem, Battered Women, Intimate Partner Violence, Gender Violence Intervention.
Agencies: Obra Social La Caixa, Proyecto, "Pla d'avaluació dels tallers d'ajuda psicosocial per a dones del programa Violència, Tolerància Zero", Código, 306104

Abstract

This paper presents results of a research carried out with native and migrated women living in Spain, who currently suffer gender violence or have suffered it in the past. Study objective was to know the incidence of violence on women’s self-esteem, as well as possibilities of recovery through psychosocial support programs. Reciprocal relationship between self-esteem and gender violence is presented in this paper through a broad bibliographical review of research in which this issue is addressed. Study sample consisted of 248 women, users of several services for the care of women in Spain, who participated in a program of psychosocial intervention for victims of gender violence. The selection of the sample was intentional and the methodology applied is quantitative. The study establishes relationships between sociodemographic characteristics, type of abuse, time of exposure, coexistence between different types of violence and effects of the psychosocial intervention on self-esteem. An analysis of the variance and an analysis by segmentation whit the SPAD-N program were performed, in order to find differential results between native and migrated women. Results show that native women present greater negative burden on self-esteem than migrated women, fact that contradicts the results of other investigations.

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Author Biographies

Trinidad Donoso-Vázquez, Universidad de Barcelona

Dra. en Ciencias de la Educación y licenciada en psicología. Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Barcelona. Sus líneas de investigación se centran en temas de género, asociado al mercado laboral, migraciones femeninas, intervención y evaluación de programas de atención a víctimas de violência de gênero. Coordina la línea GrediDona del Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI) y ha sido coordinadora de las jornadas Gredidona durante 10 años.

Esther Luna-González, Universidad de Barcelona

Dra. en Pedagogía con mención europea. Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Miembro del Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI). Cuenta con diferentes estancias en diversos centros extranjeros de investigación Sus intereses de investigación se entran en los siguientes ámbitos: participación ciudadana, aprendizaje-servicio, mediación y conflicto y metodología de investigación.

Anna Velasco-Martínez, Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI)

Dra. en Educación y Sociedad y licenciada en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Profesora del Consorcio de Educación de Barcelona (Generalitat de Catalunya). Miembro del grupo de investigación en temáticas de género GrediDona. Sus líneas de investigación se centran en el ámbito de la prevención e intervención sobre las distintas manifestaciones de las violencias de género, en el estudio de la integración de la perspectiva feminista en la docencia, y en la detección y el análisis de los mitos y las creencias de la juventud hacia el feminismo (temática entorno a la cual ha girado su tesis doctoral).

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Published

2017-06-23

How to Cite

Donoso-Vázquez, T., Luna-González, E., & Velasco-Martínez, A. (2017). Relationship between self steem and gender violence. A study with native and migrated women in spanish territory. Trabajo Social Global-Global Social Work, 7(12), 93–119. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v7i12.5643

Issue

Section

Epistemes
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