About social intervention with LGTBIQ+: contributions from professional practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v15.31549

Keywords:

Social Intervention, Sexual Diversity, LGTBIQ Individuals, Third Sector, Social Inclusion, Support, Interdisciplinary, Spain
Agencies: This study was carried out within the framework of a predoctoral contract established at the Faculty of Social Work of the Complutense University of Madrid, funded by the Formación del Profesorado Universitario (FPU) program of the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities, 2018 call.

Abstract

Introduction. Sexual diversity and gender identity have historically been the object of exclusion, discrimination and pathologization when deviating from the dominant cisheteronormative schemes. Despite the normative advances in LGTBIQ+ rights across some contexts, social intervention continues without consolidating a specific approach to these realities, especially in the field of Social Services. From this concern, the aim of this study is to analyze the professional functions involved in social intervention with LGTBIQ+ people, providing empirical evidence that contributes to an improvement in the processes of care. Methods. A qualitative approach with descriptive design has been used, prioritizing the deepening of understanding in professional practices. For the collection of information, semi-structured interviews were carried out with ten professionals working with LGTBIQ+ people, belonging to different Autonomous Communities of Spain and with trajectories in both public and Third Sector. Results. The results show a wide repertoire of functions and tasks in social intervention, highlighting actions such as the planning of care processes, social awareness through training tasks, socio-labor intervention, individualized accompaniment and direct care, whose main feature is the consideration of the transversality of the problems of the group. Likewise, there is a significant delegation of competencies to the Third Sector in the provision of these services, which can generate territorial inequalities. The need to overcome assistance models focused on vulnerability and move towards critical approaches based on rights and self-determination of gender and orientation is emphasized. A greater specialization of Social Work in sexual diversity, a specific continuous training and an effective articulation between public services and social entities are demanded. In addition, the importance of incorporating an intersectional perspective that considers other structural variables such as class, ethnicity or age, in order to design more inclusive and contextualized interventions, is raised. Discussion and conclusions. Social intervention with LGTBIQ+ people must move towards comprehensive, critical and rights-based models, overcoming welfare approaches. It is crucial to strengthen and improve the articulation between the public sector and the third sector to ensure inclusive, equitable and sustainable services.

Downloads

Author Biographies

Alejandro Hernández-Melián, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Trabajo Social (UCM), Máster en Servicios Públicos y Políticas Sociales (USAL), Graduado en Trabajo Social (ULL) y Experto en Planificación de Proyectos Sociales (UNED). Miembro del Grupo de Investigación “Antropología, Diversidad y Convivencia” (GINADYC), ha publicado artículos científicos, participado en proyectos de investigación, realizado estancias internacionales y ponencias en congresos científicos, todo ello sobre la diversidad sexual e identidad de género; la intervención social con las sexualidades; y las políticas sociales como ejes de cambio.

Aurora Castillo Charfolet, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Trabajo Social, Diplomada en Trabajo Social y Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Profesora del Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Facultad de Trabajo Social de la UCM desde hace más de treinta años, cuenta con amplia experiencia investigadora y ha participado en numerosas publicaciones individuales y colectivas de Trabajo Social. Actualmente es decana de la Facultad de Trabajo Social UCM y Presidenta de la Asociación Universitaria Española de Trabajo Social.  Fue impulsora del Máster en estudios LGTBIQ+ de la Universidad Complutense de Madrid.

References

Azocar, R. (2015). Diversidad sexual e Intervención Social: reflexiones desde el Trabajo Social. Revista Perspectivas, (26), 81-94. https://doi.org/10.29344/07171714.26.430 DOI: https://doi.org/10.29344/07171714.26.430

Becerra, A. (2003). Transexualidad: La búsqueda de una identidad. Diaz de Santos.

Briceño, M. (2012). Representaciones sociales de los profesionales de trabajo social sobre diversidad sexual: un aporte al debate sobre familia, adopción y diversidad en clave de intervención social. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e intervención social, (17), 379-406. https://doi.org/10.25100/prts.v0i17.1157 DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i17.1157

Butler, J. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Síntesis.

Coll-Planas, G. (2016). Introducción. En M. Missé y G. Coll-Planas (Coords.), El género desordenado. Críticas en torno a la patologización de la transexualidad (pp. 15-25). Egales.

Connell, R. (2013). Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. John Wiley & Sons.

Consejo General del Trabajo Social. (2012). Código Deontológico de Trabajo Social. https://www.cgtrabajosocial.es/codigo_deontologico

Crenshaw, K. (1991). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of colour. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299. https://doi.org/10.2307/1229039 DOI: https://doi.org/10.2307/1229039

Fantova, F. (2019). Los nuevos servicios sociales y las profesionales de la intervención social. RES: Revista de Educación Social, (29), 11-27. https://eduso.net/res/revista/29/el-tema/los-nuevos-servicios-sociales-y-las-profesiones-de-la-intervencion-social

Fraser, N. (2021). The old is dying and the new cannot be born: From progressive neoliberalism to Trump and beyond. Verso Books.

García, M., Alvira, F.R., Alonso, L.E., y Escobar, M. (Coords.) (2016). El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación. Alianza.

García-Cano, M., Buenestado, M., Gutiérrez, P., Hinojosa, E., y Naranjo, A. (2018). Apuntes para la inclusión en la comunidad universitaria. LGTBI+: diversidad afectivo-sexual e identidades de género. Universidad de Córdoba. http://hdl.handle.net/10396/17405

Giménez-Bertomeu, V.M., y Ferrer-Aracil, J. (2021). La intervención social en territorios vulnerables, desde la perspectiva de los Servicios Sociales de Atención Primaria. Fundamentos y experiencias. Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/120136

Gordo, A., y Serrano, A. (Coords.) (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Pearson Educación.

Hernández-Melián, A. (2023). Intervención sociolaboral con personas trans en Portugal: problemáticas, acciones para la inserción y oportunidades futuras. Revista Prisma Social, (43), 202-221. https://revistaprismasocial.es/article/view/5111

Hill, P., y Bilge, S. (2019). Interseccionalidad. Ediciones Morata.

International Federation of Social Workers (2014). Global definition of Social Work. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/

Lavalette, M., & Ioakimidis, V. (2011). Social work in extremis: Lessons for social work internationally. Policy Press. https://doi.org/10.56687/9781847427199 DOI: https://doi.org/10.56687/9781847427199

Lázaro, E., y Martínez, M.Á. (2013). El tránsito al empleo de las personas más desfavorecidas a través de las empresas de inserción. Cuadernos de Trabajo Social, 26(2), 467-478. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n2.40228 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n2.40228

Logie, C.H., Jenkinson, J., Earnshaw, V., Tharao, W., & Loutfy, M. (2016). A Structural Equation Model of HIV-Related Stigma, Racial Discrimination, Housing Insecurity and Wellbeing among African and Caribbean Black Women Living with HIV in Ontario, Canada. PLoS ONE, 11(9), e0162826. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0162826 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0162826

Meyer, I. (2016). The Health of Sexual Minorities: Public health perspectives on lesbian, gay, bisexual and transgender populations. Springer.

Missé, M., y Coll-Planas, G. (2016). El género desordenado. Críticas en torno a la patologización de la transexualidad. Egales.

Montero, J. (2006). Feminismo: un movimiento crítico. Intervención psicosocial, 15(2), 167-180. https://doi.org/10.4321/S1132-05592006000200004 DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-05592006000200004

Pachankis, J.E., Clark, K.A., Burton, C.L., Hughto, J.M., & Keene, D.E. (2020). Sex, status, competition, and exclusion: Intraminority stress from within the gay community and gay and bisexual men’s mental health. Journal of Personality and Social Psychology, 119(3), 713-740. https://doi.org/10.1037/pspp0000282 DOI: https://doi.org/10.1037/pspp0000282

Pichardo, J.I., y Puche, L. (2019). Universidad y diversidad sexogenérica: barreras, innovaciones y retos de futuro. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 7(1), 10-26. http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v7i1.287 DOI: https://doi.org/10.17502/m.rcs.v7i1.287

Pichardo, J.I., Alonso, M., Puche, L., y Muñoz, O. (2019). Guía ADIM LGBT+. Inclusión de la diversidad sexual y de identidad de género en empresas y organizaciones. Gobierno de España, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. https://hdl.handle.net/20.500.14352/14477

Ramalho, N. (2021). A formação em serviço social para a intervenção na diversidade de género e sexual. Revista Temas Sociais, (1), 122-131. https://doi.org/10.53809/2021-01-TS-n.1-122-131 DOI: https://doi.org/10.53809/2021-01-TS-n.1-122-131

Ramos, J. (2003). Las asociaciones de transexuales en España. En A. Becerra, Transexualidad: La Búsqueda de una identidad (pp. 125-142). Díaz de Santos.

Relinque, F. (2018). La intervención social en viviendas sociales en Andalucía [Tesis doctoral, Universidad de Huelva]. http://hdl.handle.net/10272/15858

Riveiro, L. (2019). Género, feminismos y Trabajo Social: Interpelaciones actuales y urgentes. Colegio de Trabajadores Sociales de la Provincia de Buenos Aires. https://catspba.org.ar/wp-content/uploads/2019/06/V.-G%C3%A9nero-feminismos-y-Trabajo-Social.pdf

Roldán, E., García, T., y Nogués, L. (2014). Los Servicios Sociales en España. Síntesis.

Rubin, G. (1993). Thinking sex: Notes for a radical theory of the politics of sexuality. In L. S. Kauffman, American feminist thought at century’s end: a reader (pp. 3-41). Wiley-Blackwell.

Rubio, F.J. (2009). Aspectos sociológicos de la transexualidad. Nómadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 21(1), 361-380.

Vallés, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.

Published

2025-05-23

How to Cite

Hernández-Melián, A., & Castillo Charfolet, A. (2025). About social intervention with LGTBIQ+: contributions from professional practice. Trabajo Social Global-Global Social Work, 15, 1–26. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v15.31549
Bookmark and Share