The movement of women with disability in the knowledge society

Authors

  • Belén Lorente-Molina Universidad de Málaga, Consejo Superior de Investigaciones Científicas
  • Laura Sevilla-Brenes Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v13.29491

Keywords:

Women with Disability, Social participation, Science, Technology, Social Work
Agencies: Ministry of Science and Innovation, Ministry of Universities, funded by the European Union – NextGenerationEU

Abstract

This article is interested in the challenges that the movement of women with disabilities faces regarding the development of scientific and technical knowledge, being a matter of social intervention.

A documentary research has been carried out based on a systematic review methodology in scientific databases and an analysis of public policies on science, equality and disability. The objective was to assess how the needs of women with functional diversity are reflected in relation to advances in science and technology.  The results in the literature indicate the importance of women being involved in the processes of science and technology that concern them, while in politics they have a testimonial presence. In order to favor the rapprochement between women with disabilities and scientific and technical knowledge, the concept of scientific culture and citizen science is considered, under a critical, pluralistic approach that contemplates epistemic diversity and situated knowledge.

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Author Biographies

Belén Lorente-Molina, Universidad de Málaga, Consejo Superior de Investigaciones Científicas

Actualmente en Estancia de Investigación en el Centro Superior de Investigaciones Científicas. (Instituto de Filosofía) Profesora de la Universidad de Málaga. Doctora y Licenciada en Antropología Social, Universidad de Sevilla. Diplomada Universitaria en Trabajo Social, Universidad de Málaga. Máster Oficial en Estudios de la Ciencia y la Tecnología, Universidad de Salamanca. Líneas de investigación 1) Género, ciencia, acción social, historia y subalternidades. 2) Políticas públicas, estado de bienestar y diversidad.

Laura Sevilla-Brenes, Universidad de Cádiz

Doctora en Ciencias Sociales. Máster en igualdad de género, identidad y ciudadanía. Licenciada en Sociología y diplomada universitaria en Trabajo Social. Investiga sobre estado de bienestar, políticas sociales y servicios sociales. Profesora ayudante doctora de la Universidad de Cádiz

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Published

2023-12-21

How to Cite

Lorente-Molina, B., & Sevilla-Brenes, L. (2023). The movement of women with disability in the knowledge society. Trabajo Social Global-Global Social Work, 13, 45–65. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v13.29491

Issue

Section

Epistemes
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