APPLYING ETHICS IN SOCIAL WORK RESEARCH: The ethical viewpoint as the backbone for social research
DOI:
https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v4i7.2508Keywords:
Investigación social, Ética, Multiplicidad de perspectivas, Relación interpersonal, Sujeto activo, Social Research, Ethics, Multiplicity perspectives, Interpersonal relationship, Active subjectAbstract
Ethics, as a practical element, infuses interest in the Social Work of people and their personal characteristics. It encourages the development of autonomy, restores the exercise of rights, and promotes people's human dignity. When transferred to the field social research, these objectives are reached by setting individuals at the center stage of the research activity, thereby directly promoting their participation in the process. Following this line, we present a social investigation articulated via a methodology developed according to the aforementioned ethical perspective. This study underscores the importance of our methodology's qualitative perspective, from the tools it uses to collect data, to its ability as a method to better approximate the actual reality of its protagonists.Our results suggest that participants view their collaboration in the research positively, as it provides them a step forward in gaining recognition for their abilities. Finally, it contributes further to the issue regarding the importance of understanding social reality from the point of view of its protagonists.Downloads
References
Aguilera, R. M., Durand-Smith, A., Rodríguez, E. M. y Romero, M. (2003). Veinticinco años de investigación cualitativa en Salud Mental y Adicciones con población oculta. Primera parte. Salud Mental. 26 (6: 76-83).
Aliaga, F.A., Basulto, O.F. y Cabrera, J. (2012). El grupo de discusión: elementos para la investigación en torno a los imaginarios sociales. Prisma Social. 9: 136-175.
Álvarez-Uría, F., Baer, A., Casado, E., Conde, F., Correa, N.I., Davila, A., Domínguez, M., Dunker, C.I.L., Finkel, L., García, A.A., Gordo, A.J., Montenegro, M., Parker, I., Parra, P., Pujol, J., Serrano, A. y Valera, J. (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid. Pearson Educación
Asamblea de la Federación Internacional de Trabajadores Sociales. Definición del Trabajo Social. Montreal, Canadá 2000. [En línea] http://www.ifsw.org/p38000377.html [visitado el 22 de marzo de 2014].
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativos y cualitativos en la investigación social. Barcelona. Ariel.
Bilbeny, N. (2002). Per una ètica intercultural: reflexions interdisciplinàries. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Bilbeny, N. (2004). Ética intercultural. Barcelona: Ariel.
Cardús, S., Estradé, A., Estruch, J., Fernández, E., Martínez, R. i Núñez, F. (2005). La mirada del sociòleg. Què és, què fa, què diu la sociologia. Barcelona. Proa.
Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Ariel: Barcelona.
Colegio oficial de diplomados en Trabajo Social y asistentes sociales de Cataluña (2000): Código de Ética y Deontológico. Colegio oficial de diplomados en Trabajo Social y asistentes sociales de Cataluña: Barcelona.
Declaración Universal de los Derechos Humanos (1948) [en línea] http://www.agpd.es/portalwebAGPD/canaldocumentacion/legislacion/organismos_internacionales/naciones_unidas/common/pdfs/D.1-cp--DECLARACI-OO-N-UNIVERSAL-DE-DERECHOS-HUMANOS.pdf [visitado el día 9 de noviembre de 2014].
Estévez, J. A. (2009). Que no te den gobernanza por democracia. Mientras tanto. 108-109: 33-49.
Farah, D., Ward, J., Woolner, S.J., Tumer, T. (2011). Community Resources Connections of Toronto – CRCT.
Gadamer, H. G. (1993). El estado oculto de la Salud. Gedisa: Barcelona
González, A. (2006). Programa Pacient Expert Catalunya: Una estratègia per potenciar l’autoresponsabilitat del pacient i el foment de l’autocura.
González, M. (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de educación. 29:85-103.
Idareta, F. (2013). Ética y alianza terapéutica en Trabajo Social. Portularia. Vol. III, 2:1-13.
Martí, J. y Rebollo, O. (2007). Participació ciutadana: Bases, mètodes i tècniques (Versión revisada). Eines per a la participació ciutadana 19. Diputació de Barcelona: Barcelona.
Mayan, M. J. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: Modulo de entrenamineto para estudiantes y profesionales. Iztapalapa, México. Internacional Institute for Qualitive Methodology.
Miranda, M. (2008). Historia e identidad del trabajo social en la salud. Revista Trabajo Social Salud, 60: 7-24.
Moreno Pestaña, J. L. (1997). Ciencia, ideología y comunicación en el trabajo social: Una alternativa dialéctica. Gazeta de Antropología. 13.
Palomer, E., Izquierdo, R., Masferrer, C. y Flores, P. (2011). Advocacy: fomento y apoyo de la salud mental. Concepto, modalidades y agentes implicados. El proyecto Emilia como ejemplo. Atopos. 5-17.
Penalva, C. y Mateo, M.A. (2006). Tècniques qualitatives d’investigació. Alacant. Universitat d’Alacant.
Salcedo, D. (2001). Autonomía y bienestar: la ética del Trabajo Social. Comares: Granada.
Sen, A. (1988). ¿Igualdad de qué? en McMurrin, S. M. (edit) Libertad, igualdad y derecho. Ariel: Barcelona.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Paidós: Barcelona.
Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis Sociológica: Madrid.
Watzlawick, P. (1995). El sentido del sentido o el sentido del sinsentido. Herder: Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain their copyright. They guarantee to this journal the right to a first publication of the work submitted to initiate the editorial process.
- Authors know that their work is published under a Creative Commons License which allows others to share it, with a recognition of the work's authorship and its initial publication in this journal.
- Authors share with Global Social Work explotation rights of the work that has been published in this journal, authorizing the execution of a free reproduction, distribution and public communication. Authors know that their work will be stored on servers and reproduced in digital format for inclusion in institutional repositories and databases that will facilitates free access to the full text of the work.
- Authors may distribute the version of the work published in this journal (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with the explicit acknowledgment of its initial publication in this journal.
Copyright on the texts published in Trabajo Social Global -Global Social Work, as well as editorial policy of the journal refering to self-file and deposit in institutional or thematic repositories, are identified in the database