Design and validation of the questionnaire for the inclusive assessment of the "philosophical potentials" of people with intellectual (dis)abilities based on the "Free Thinking Approach"

Authors

  • José María Sánchez-Alcón Generalitat Valenciana
  • Jerónimo Barranco-Navarro Universidad de Granada
  • Inmaculada Sancho-Frías Universidad de Granada
  • Rocío Tello-Alcaide IES Fray Luis de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v12.22389

Keywords:

Free thought, capabilities, emancipatory research, philosophical potentials, inclusiveness, epistemic injustice

Abstract

This article presents the first validated study of capacities (understood as "philosophical potentials") of people with intellectual (dys)ability or intellectual functional diversity. The research carried out aims to assess three specific philosophical potentials: firstly, thinking potentials understood as processes of critical empowerment and not only as cognitive skills, in these potentials, the importance of people's philosophical questions is an indispensable element; secondly, creative potentials understood as processes of divergent or lateral reasoning in which alternative solutions to real or imaginary problems are sought; and thirdly, moral potentials understood as decision-making processes that take into account the ethical and emotional dimension of any person as part of a moral and political community. This questionnaire uses the methodology called "Free Thinking Approach" in contexts of cognitive disadvantage, a methodology that is inspired by the "Lipman methodology" and other methodologies from the field of emotional education and values education. The conclusion we have reached is that the validation of this questionnaire confirms the importance of the "philosophical dialogue" in the processes of empowerment of people with cognitive disadvantages [...] 

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Author Biographies

José María Sánchez-Alcón, Generalitat Valenciana

Profesor de Secundaria de la Generalitat Valenciana.

Licenciado en Filosofía y CC.de la Educación, Universidad de Salamanca.

Profesor de Filosofía en el IES, Benaguasil (Valencia).

Co-director del Título de Postgrado de la Universidad de Valencia “Acciones Educativas en contextos de discapacidad cognitiva. Escuela de Pensamiento Libre”.

Formador del profesorado en educación en valores, pensamiento crítico y eduación emocional.

Autor de ensayos y artículos sobre “discapacidad intelectual y del desarrollo”.

Presidente del Centro de Filosofia para Niños y Niñas de la Comunidad Valenciana.

Co-fundador de la experiencia pedagógica “Escuela de Pensamiento Libre”.

Jerónimo Barranco-Navarro, Universidad de Granada

Profesor de la asignatura optativa “Procesos y Técnicas de Intervención con Grupos” en la Diplomatura de Trabajo Social.

Profesor de la asignatura troncal “Psicología Social”.

Profesor de la asignatura “Dinámicas de Grupos e Intervención Social”  en el Máster Oficial Universitario en “Estudios e Intervención Social en Migraciones, Desarrollo y Grupos Vulnerables”. Universidad de Granada.

Ha  colaborado como docente en Seminarios, Talleres y Conferencias sobre los temas: Dinámica de Grupos, Aplicaciones y Entrenamiento en Habilidades  y Técnicas para la Conducción de Grupos, Grupos de Aprendizaje y  Grupos de Ayuda, Desarrollo de Equipos, Habilidades Sociales y de Comunicación Interpersonal, Habilidades Directivas y Conducción eficaz de reuniones.

Miembro del grupo de Investigación “Seminario para la Investigación e Intervención Social y Educativa” (SEPISE). Consejería de Educación de la Junta de Andalucía

Autor de artículos de investigación social.

Inmaculada Sancho-Frías, Universidad de Granada

Diplomada en Trabajo Social Universidad de Granada.
Máster Oficial: Máster Universitario en Cuidados de Salud para La
Promoción de la Autonomía de las Personas y la Atención a los Procesos
de Fin de Vida Curso 2010/12.
Profesora titular de Escuela Universitaria. Departamento de Trabajo
Social y Servicios Sociales.
Profesora titular del Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad de Granada.
Miembro del Grupo Seminario de Estudios para la Intervención Social y
Educativa (SEPISE).

En su actividad docente, ha impartido asignaturas en el Grado de Trabajo
Social y Grado de Criminología. Igualmente ha impartido docencia en
postgrado y tutorización de Trabajos Fin de Máster, en el Máster MEMDIS
(Estudios Migratorios, Desarrollo e Intervención Social) y en el Máster
en Criminalidad e Intervención Social en Menores.

Rocío Tello-Alcaide, IES Fray Luis de Granada

Diplomada en Trabajo Social. Universidad de Granada.

Licenciatura en Filología Inglesa. Universidad de Granada.

Master Estudios Migratorios, Desarrollo, e Intervención Social. Universidad de Granada. TFM: Potenciacíon de la autonomía en personas con discapacidad intelectual desde la perspectiva de los derechos humanos.

Pertenece a la asociación FPN Andalucía.

He trabajado para Plena Inclusión Andalucía dando los talleres con personas con y sin discapacidad intelectual.

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Published

2022-12-23

How to Cite

Sánchez-Alcón, J. M., Barranco-Navarro, J., Sancho-Frías, I., & Tello-Alcaide, R. (2022). Design and validation of the questionnaire for the inclusive assessment of the "philosophical potentials" of people with intellectual (dis)abilities based on the "Free Thinking Approach". Trabajo Social Global-Global Social Work, 12, 33–66. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v12.22389

Issue

Section

Praxis
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