Contextual, family and individual conditions of resilience in families of gypsy ethnic in the Canary Islands

Authors

  • José Carmona-Santiago Universidad La Laguna
  • Marta García-Ruíz Universidad de La Laguna
  • Maria Luisa Maíquez-Chaves Universidad de La Laguna
  • Maria José Rodrigo-López Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v11.15229

Keywords:

Roma families, resilience, neighborhood, support network, coherence, subjective wellbeing

Abstract

Traditionally, the Roma People has found within their families their greatest strength to adapt to an adverse environment. This study explores the respective contribution of the context (neighborhood quality and social support), the family system (coherence and adaptability) and the individual (subjective well-being) on ​​the resilience of parental figures from a psychosocial and community perspective. The participants were 95 Roma families residing in the Canary Islands and 16 social workers, whose responses were submitted to a descriptive analysis and hierarchical linear regression. The families live in neighborhoods with social inequalities due to their low education, precarious employment and the few formal supports obtained. The parental figures perceive a good family cohesion and a good level of subjective well-being. The regression model on resilience shows the negative contribution of the social problems of the neighborhood, and the positive contribution of stable economic income, living in an inclusive neighborhood, enjoying good family cohesion and achieving a good level of subjective wellbeing. In conclusion, the Roma families present strengths and potentials that, together with the appropriate community supports, guarantee a normalizing resilience in which they continue to preserve those family values ​​that allowed their survival in difficult times.

Downloads

Author Biographies

José Carmona-Santiago, Universidad La Laguna

Doctorando en Psicología, Universidad de La Laguna

Marta García-Ruíz, Universidad de La Laguna

Ayudante doctor de la Facultad de Ciencias Políticas, Sociales y de la Comunicación de la Universidad de La Laguna

Maria Luisa Maíquez-Chaves, Universidad de La Laguna

Profesora titular de la Facultad de Psicología y Logopedia de la Universidad de La Laguna

Maria José Rodrigo-López, Universidad de La Laguna

Catedrática de la Facultad de Psicología y Logopedia de la Universidad de La Laguna

References

Abajo, J. (1999). La situación de los niños gitanos en España: un test a nuestro sistema social y escolar. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, (36), 57–69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118045

Allen, D., Greenfields, M., & Smith, D. (2018). Transnational resilience and change: Gypsy, Roma and Traveller Strategies of Survival and Adaptation. Cambridge Scholars Publishing.

Arciniega, J. (2014). Resiliencia y envejecimiento. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 4(2), 67–77. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v4i2.72

Benedetti, M., y Seidli, S. (2011). Resiliencia familiar: nuevas perspectivas en la promoción y prevención en salud. Diversitas, 7(1), 43–55. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2011.0001.03

Bowlby, J. (1979). Vínculos afectivos: Formación. Desarrollo y Pérdida. Ediciones Morata.

Broche, Y. Rodríguez, B., Pérez, S., Santaella, G., Díaz, A., Hernández, A., y Blanco, Y. (2012). Escala de Resiliencia de Connor Davidson (CD-RISC). En Validación de Instrumentos Psicológicos: Criterios Básicos (pp.71–75). Editorial Feijóo.

Campos, P., y Martin-Pérez, A. (2018). España. Reforzando la resiliencia en el pueblo gitano. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/desigualdadSalud/docs/Resiliencia_poblacion_gitana.pdf

Carmona-Santiago, J., García-Ruiz, M., Máiquez, M.L., y Rodrigo, M.J. (2019). El impacto de las relaciones entre la familia y la escuela en la inclusión educativa de alumnos de etnia gitana. Una revisión sistemática. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 319–348. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2019.4666

Cervantes-Perea, W., Fajardo-Castillo, E., y Rodríguez-de Ávila, U. (2019). Resiliencia, ansiedad, pobreza y depresión en niños de dos ciudades de Colombia. Duazary, 16(2), 332–344. https://doi.org/10.21676/2389783X.3156

Conger, R., Wallace, L., Sun, Y., Simons, R., McLoyd, V., & Brody, G. (2002). Economic pressure in African American families: a replication and extension of the family stress model. Developmental Psychology, 38(2), 179-193. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.2.179

Csikszentmihalyi, M., & Seligman, M.E. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8_18

Cyrulnik, B. (2002). El encantamiento del mundo. Gedisa.

Dugan, T., & Coles, R. (1989). The child in our times: Studies in the development of resiliency. Brunner/Mazel.

Fergus, S., & Zimmerman, M. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual Review of Public Health, 26, 399–419. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357

Fernández-Jiménez, D. (2018). Una respuesta a la cuestión gitana. Reflexiones jurídico-constitucionales sobre una minoría cultural española. [Tesis doctoral, Universidad Córdoba]. http://hdl.handle.net/10396/17214

Flores-Padilla, L., Ramírez-Martínez, F., y Trejo-Franco, J. (2016). Depresión en adultos mayores (AM) con pobreza extrema pertenecientes a un Programa Social en Ciudad Juárez, Chihuahua, México. Gaceta Médica México, 152(4), 439–443. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6746845

Forés, A., y Grané, J. (2012). La Resiliencia en Entornos Socioeducativos: sentidos, propuestas y experiencias. Narcea SA.

García, A. (2007). La familia en la comunidad gitana. En M. Laparra (Coord.), Situación social y tendencias de cambio en la Comunidad Gitana (pp. 25–44). Universidad Pública de Navarra.

Garriga, C. (2000). Els gitanos de Barcelona. Diputació de Barcelona

Garriga, C., y Carrasco, S. (2011). Tradición y cambio en la vida de los gitanos. O Tchatchipen, (97), 30–36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5959884

Gaxiola, J., González, S., y Contreras, Z. (2012). Influencia de la resiliencia, metas y contexto social en el rendimiento académico de bachilleres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 165–181. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/306

Giménez-Adelantado, A. (1994). El grupo étnico en el medio urbano: gitanos en la ciudad. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=143189

Giménez-Adelantado, A. (2003). La escolarización de la infancia gitana en 167 poblaciones de Andalucía. Universitat Jaume I, Servei de Comunicació i Publicacions.

Gómez, E., y Kotliarenco, M. (2010). Resiliencia Familiar: un enfoque de investigación e intervención con familias multiproblemáticas. Revista de Psicología, 19(2), 103–131. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26416966005

Gómez-Alfaro, A. (2010). Escritos sobre gitanos. Asociación de Enseñantes con Gitanos.

Grotberg, E. (1998). I Am, I Have, I Can: What Families Worldwide Taught Us about Resilience. Reaching Today’s Youth. The Community Circle of Caring Journal, 2(3), 36–39. https://doi.org/10.1023/A:1012772818520

Hancock, I., & Kyuchukov, H. (2010). Roma Identity. NGO Slovo 21.

Henry, D. B., Tolan, P. H., & Gorman-Smith, D. (2005). Cluster analysis in family psychology research. Journal of Family Psychology, 19(1), 121-132. https://doi.org/10.1037/0893-3200.19.1.121

Herscovici, C. (2011). Resiliencia familiar y el énfasis en los recursos del sistema. Cultura, Educación, Sociedad, 2(1), 105-110. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/938

Howard, S., Dryden, J., & Johnson, B. (1999). Childhood resilience: Review and critique of literature. Oxford Review of Education, 25(3), 307–323. https://doi.org/10.1080/030549899104008

Jiménez-González, N. (2016). La historia del pueblo gitano: memoria e inclusión en el curriculum educativo. Drets. Revista Valenciana de Reformes Democràtiques, (2), 114–130. https://revistes.gva.es/ojs/index.php/drets/article/viewFile/99/110

Jiménez-González, N., y Laparra, D. (2016). Santipen aj Rroma: Desigualdad en Salud y comunidad gitana. Análisis y propuestas desde el ámbito sociosanitario. Publicacions de la Universitat d’Alacant.

Kenrick, D. (1998). Historical Dictionary of the Gypsies (Romanies). Scarecrow Press.

Leblon, B. (1997). Los gitanos de España. Editorial Gedisa.

López-Ros, S. (2011). Gitanidad: otra manera de ver el mundo. Editorial Kairós.

Macías, F. (2017). Contribución del Pueblo Gitano para luchar contra la Pobreza y el Antigitanismo a través de su participación en Actuaciones Educativas de Éxito. [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. http://hdl.handle.net/2445/125577

McCubbin, H.I., & McCubbin, M.A. (1988). Typologies of resilient families: Emerging roles of social class and ethnicity. Family Relations, 37(3), 247–254. https://doi.org/10.2307/584557

McCubbin, H.I., & Patterson, J.M. (1983). The family stress process: The double ABCX model of adjustment and adaptation. Marriage & Family Review, 6(1–2), 7–37. https://doi.org/10.1300/J002v06n01_02

Menéndez, S., Arenas, Á., Hidalgo, M., Sánchez, J., Lorence, B., y Jiménez, L. (2012). La escala para la Evaluación de la Calidad del Vecindario (ECAVE): proceso de elaboración y análisis preliminares de sus propiedades psicométricas. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3),133-148. http://dx.doi.org/10.14349/rlp.v44i3.1157

Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e igualdad. (2016). Segunda Encuesta Nacional de Salud a Población Gitana 2014. http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/desigualdadSalud/docs/ENS2014PG.pdf

Notario-Pacheco, B., Solera, M., Serrano, M.D., Bartolomé, R., García-Campayo, J., y Martínez-Vizcaíno, V. (2011). Reliability and validity of the Spanish version of the 10-item Connor-Davidson Resilience Scale (10-item CD-RISC) in young adults. Health and Quality of Life Outcomes, 9(1), 63. https://doi.org/10.1186/1477-7525-9-63

Palomar, J., y Cienfuegos, Y. (2007). Pobreza y apoyo social: un estudio comparativo en tres niveles socioeconómicos. Revista Interamericana de Psicología 41(2), 177-188. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/1137

Patterson, J.M. (2002). Integrating family resilience and family stress theory. Journal of Marriage and Family, 64(2), 349–360. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00349.x

Rodrigo, M.J., y Byrne, S. (2011). Apoyo social y agencia personal en madres en situación de riesgo. Psychosocial Intervention, 20(1), 13–24. https://dx.doi.org/10.5093/in2011v20n1a2

Rosas, E.R.P., Clavelina, F.J.G., Trillo, M.T., Coria, A.E I., & Ibáñez, S.L. (2003). Validez de constructo del cuestionario FACES III en español (México). Atención Primaria, 31(10), 624–630. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)76319-7

Ruiz-Román, C., Calderón-Almendros, I., y Juárez, J. (2017). La resiliencia como forma de resistir a la exclusión social: un análisis comparativo de casos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (29), 129–141. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/54502/33113

San Román, T. (1997). La diferencia inquietante: viejas y nuevas estrategias culturales de los gitanos. Siglo XXI de España.

San Román, T. (2005). La necesidad y la agonía de seguir siendo gitanos. En J. Salinas (Coord.), Memorias de Papel 1980-2005 (pp.7-18). Asociación de Enseñantes con Gitanos.

Sánchez-Ortega, M. H. (1994). Los gitanos españoles desde su salida de la India hasta los primeros conflictos en la península. Espacio, Tiempo y Forma - Serie IV - Historia Moderna, (7–2), 319–353. https://doi.org/10.5944/etfiv.7-2.1994.3301

Springer, J., Wright, L., & McCall, G. (1997). Family interventions and adolescent resiliency: The Southwest Texas State High‐Risk Youth Program. Journal of Community Psychology, 25(5), 435–452. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6629(199709)25:5<435::AID-JCOP5>3.0.CO;2-R

Theron, L., Liebenberg, L. & Ungar, M. (2015). Youth resilience and culture. Commonalities and Complexities. Springer.

Vega, A. (1997). Los gitanos en España. Unión Romaní. Recuperado de: https://unionromani.org/los-gitanos-en-espana/

Walls, M.L., Whitbeck, L., & Armenta, B. (2016). A cautionary tale: Examining the interplay of culturally specific risk and resilience factors in indigenous communities. Clinical Psychological Science, 4(4), 732–743. https://doi.org/10.1177/2167702616645795

Walsh, F. (2016). Resiliencia familiar: Estrategias para su fortalecimiento. Amorrortu Editores.

Werner, E. & Smith, R. (1982). Vulnerable but invincible: A study of resilient children. Mc- Graw-Hill.

Published

2021-06-15

How to Cite

Carmona-Santiago, J., García-Ruíz, M., Maíquez-Chaves, M. L., & Rodrigo-López, M. J. (2021). Contextual, family and individual conditions of resilience in families of gypsy ethnic in the Canary Islands. Trabajo Social Global-Global Social Work, 11, 30–55. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v11.15229

Issue

Section

Epistemes
Bookmark and Share