Sharing professional practice. Creation of the protocol for detection and treatment of mistreatment situations at CDIAP.

Authors

  • Marta Arranz-Montull Universidad de Barcelona, CDIAP EDAI
  • María Belén Gonzálvez-Rojo Centro de Desarrollo Infantil y Atención Precoz CDIAP-EDAI Sant Martí
  • Thaïs Rosal-Negre Centro de Desarrollo Infantil y Atención Precoz CDIAP-EDAI

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v11.13954

Keywords:

child mistreatment, detection, CDIAP, action, protocol

Abstract

There are different forms of childhood mistreatment situations (physical, emotional, and psychological) that are complex to identify in terms of incidence, frequency and risk factors. It is necessary to clearly identify risk factors situations from a multidisciplinary approach, understanding that all types of abuse are harmful to children’s development and can cause long-term difficulties. The aim of this paper is to address the key factors in prevention and intervention regarding child’s mistreatment in the context of an Early Intervention Center (EIC) placed in Barcelona. The first step was to consider with all the professionals (psychologists, speech language therapists, social worker and physiotherapists) of the EIC the conceptualization they had about childhood mistreatment; the second step consisted in reaching an agreement in order to design a protocol to detect and approach mistreatment cases. Finally, the conclusions about the key aspects obtained are described, regarding professional intervention, early detections and approach about child mistreatment at Edai’s ECI.

Downloads

Author Biographies

Marta Arranz-Montull, Universidad de Barcelona, CDIAP EDAI

UFR. Unitat de Formació i Recerca de Treball Social. Universitat de Barcelona

Associació EDAI

María Belén Gonzálvez-Rojo, Centro de Desarrollo Infantil y Atención Precoz CDIAP-EDAI Sant Martí

Logopeda en CDIAP EDAI Sant Martí

Thaïs Rosal-Negre, Centro de Desarrollo Infantil y Atención Precoz CDIAP-EDAI

Psicóloga  (PhD) en CDIAP EDAI y Profesora Colaboradora en Universitat Oberta de Catalunya

References

Barbera, R.A. (2008). Relationships and the Research Process: Participatory Action Research and Social Work. Journal of Progressive Human Services, 19(2), 140-159. https://doi.org/10.1080/10428230802475448

Berciano, M.J. (Coord.) (2011). BALORA: Instrumento para la valoración de la gravedad de las situaciones de riesgo y desamparo en los Servicios Sociales Municipales y Territoriales de Atención y Protección a la Infancia y Adolescencia en la Comunidad Autónoma Vasca. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales, Gobierno Vasco.

https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/Balora%20C.pdf

Brun, P. (2007). Parole des pauvres et recherche: le croisement des savoirs. Vie sociale, 3(3), 9-23. https://doi.org/10.3917/vsoc.073.0009

Capdevila, M.C. (2010). Xarxa social i protecció a la infancia: en crisi? Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (44), 87-111. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/202183

Department de Drets Socials, Generalitat de Catalunya. (17 de noviembre de 2009). Què són els maltractaments d'infants i adolescents?

http://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/infancia_i_adolescencia/proteccio_a_la_infancia_i_ladolescencia/maltractaments_dinfants_i_adolescents/que_son_els_maltractaments_dinfants_i_adolescents/.

Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Generalitat de Catalunya (2017). Protocol marc d’actuacions contra el maltractament a infants i adolescents de Catalunya.

https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/DEST_columna_dreta/documents/Protocol-Marc-Maltractament-IA.pdf

Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana (2005). Libro Blanco de la Atención Temprana. Real Patronato sobre Discapacidad. https://www.fundacionalpe.org/images/alpe/library/temprana/LibroBlancoAtencinTemprana.pdf

Esser, J. (2005). Transdisciplinariedad compleja como referente teórico para el abordaje del proceso salud-enfermedad. Investigación en Salud, 7(1), 24-27.

https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=7975

García, M. (2006). Un nuevo desafío en la investigación. Enfoque transdisciplinario en comunicacióńn y desarrollo. Razón y Palabra, (49). http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n49/mgarcia.html

Lara, G. (2006). Investigación formativa. Una visión integral para los profesionales de la salud. Revista Ciencia Salud, 4, 161-176. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/549

Ley 14/2010, de 27 de mayo, de los derechos y las oportunidades en la infancia y la adolescencia. Boletín Oficial del Estado, 156, de 28 de junio de 2010, 56372-56433. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2010-10213

Molina Facio, A., y Martínez Bermúdez, C. (2016). VALÓRAME. Instrumento para la valoración de la gravedad de las situaciones de riesgo, desprotección y desamparo de la infancia y adolescencia en Andalucía. Junta de Andalucía. Consejería de Igualdad, Salud y Políticas Sociales

Morgan, D.L. (1997). Focus groups as qualitative research (2a. ed.). Sage.

Priegue D., y Cambeiro, M.C. (2015). Los conocimientos acerca del maltrato infantil de los futuros profesionales de la educación: un estudio exploratorio. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1003-1019.

https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47152

Vilarubias, N. (2010). El registre unificat de maltractaments infantils. Una eina per a professionals. Butlletí d’Infància, (39), 1-10.

https://dixit.gencat.cat/web/.content/home/04recursos/02publicacions/02publicacions_de_bsf/04_familia_infancia_adolescencia/butlleti_infancia_articles_2010/links/39-profunditat1.pdf

Published

2021-06-16

How to Cite

Arranz-Montull, M., Gonzálvez-Rojo, M. B., & Rosal-Negre, T. (2021). Sharing professional practice. Creation of the protocol for detection and treatment of mistreatment situations at CDIAP . Trabajo Social Global-Global Social Work, 11, 1–22. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v11.13954

Issue

Section

Praxis
Bookmark and Share