Social work with single-mother families: professional assessment of their needs from the front-line social services

Authors

  • Celia María Fernández-Martínez Ayuntamiento de Molina de Segura, Región de Murcia
  • Manuela Avilés-Hernández Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v10i19.11523

Keywords:

single-mother families, single-mothers, gender perspective, needs assessment, social intervention strategies

Abstract

The study is focused on those households in which the mother alone takes care of her dependent children, known in Spain as “monomarentales”. This is a new concept, which has been introduced in order to give visibility to the feminine nature of single parenthood and denounce their situation of vulnerability. In fact, these family groups are exposed to a higher risk of poverty and social exclusion. For this reason, they go to Social Services more frequently. On the basis of these premises, an exploratory study was carried out with a double objective: on the one hand, to find out the professional assessment that social workers of front-line Social Services make about the situation of needs experienced by the single-mather and, on the other hand, to identify new ways of social intervention, from the point of view of the professionals who work with these families. In order to achieve both objectives, a synchronic and local study has been chosen, based on a qualitative methodological desing that is organized in two phases. In the first one, a semi-structured in-depth interview has been conducted with a group of social workers who regularly attend to mothers in front-line Social Services. In the second, a discussion group has been carried out, integrated by these same professionals. The results allow us to systematize their experience with single-mother families and to specify new strategies of social intervention that are innovative.

Downloads

Author Biographies

Celia María Fernández-Martínez, Ayuntamiento de Molina de Segura, Región de Murcia

Licenciada en Sociología y Diplomada en Trabajo Social por la Universidad de Murcia (España). Actualmente es trabajadora social en la Concejalía de Bienestar Social del Ayuntamiento de Molina de Segura, Región de Murcia, España.

 

Manuela Avilés-Hernández, Universidad de Murcia

Doctora en Sociología por la Universidad de Alicante (España). Licenciada en Sociología y Diplomada en Trabajo Social por la Universidad de Murcia (España). Actualmente es profesora en el Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad de Murcia, España. Directora de la Escuela de Práctica Social de la Universidad de Murcia y Coordinadora del Máster Universitario en Mediación.

References

Avilés, M. (2013). Origen del concepto de monoparentalidad. Un ejercicio de contextualización sociohistórica. Papers. Revista de Sociología, 98(2), 263-285.

______ (2015). La monoparentalidad masculina en España. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).

Cantó, O. y Ayala, L. (2014). Políticas Públicas para reducir la pobreza infantil en España: análisis de impacto. Madrid: Unicef Comité Español.

Corral, E. (2008). La familia monoparental y el interés del menor. Actualidad Civil, 22, Sección A, 2008, tomo 2.

Esping-Andersen, G. (22 de noviembre de 2001). La necesidad de una nueva política de familia. El País. Recuperado de

https://elpais.com/diario/2001/11/22/opinion/1006383607_850215.html

European Commission (2008). Child Poverty and Well-Being in the EU: Current status and way forward. Luxembourg: FRA, European Union Agency for Fundamental Rights.

Eurostat (2018). At-risk-of poverty rate by detailed age group - EU-SILC survey. Luxembourg: European Commission.

Fernández Maíllo, G. (coord.) (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2019. Madrid: Fundación FOESSA.

Flaquer, L.; Almeda, E. y Navarro, L. (2006). Monoparentalidad e Infancia. Barcelona: Fundación La Caixa, Colección Estudios Sociales, núm. 20.

Instituto Nacional de Estadística (2019a). Encuesta Continua de Hogares. Madrid: INE.

_______ (2019b). Encuesta de Población Activa – EPA. Resultados anuales. Madrid: INE.

______ (2019c). Encuesta de condiciones de vida – ECV. Resultados nacionales. Madrid: INE.

Lorenzo Gilsanz, F. (coord.) (2014). VII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2014. Madrid: Fundación FOESSA.

Marí-Klose, P., Marí-Klose, M., Granados, F.J., Gómez-Granell, C. y Martínez, A. (2009). Informe de la Inclusión Social en España. Barcelona: Fundación Caixa Catalunya, Obra Social.

Marí-Klose, P., Marí-Klose, M., Vaquera, E. y Cunningham, S. A. (2010). Infancia y futuro. Nuevas realidades, nuevos retos. Barcelona: Fundación La Caixa, Colección Estudios Sociales, núm. 30.

Real Decreto-ley 20/2020, de 29 de mayo, por el que se establece el ingreso mínimo vital. Boletín Oficial del Estado, núm. 154, de 1 de junio de 2020.

Sastre, A. (2015). Más solas que nunca. La pobreza infantil en familias monomarentales. Madrid: Save the children.

Unión Europea (2010). La Plataforma Europea contra la Pobreza y la Exclusión Social: Un marco europeo para la cohesión social y territorial. Bruselas: Comisión Europea

Published

2020-12-21

How to Cite

Fernández-Martínez, C. M., & Avilés-Hernández, M. (2020). Social work with single-mother families: professional assessment of their needs from the front-line social services. Trabajo Social Global-Global Social Work, 10(19), 281–303. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v10i19.11523

Issue

Section

Unversitas
Bookmark and Share